Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-14, 13:05
  #121
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det finns ingen som tjänar 13-14K brutto i Sverige som jobbar heltid med kundsupport, lönen ligger troligen på 21-22k brutto åtminstone. Dell lägger jobben i länder med andra arbetslagar och där det går att leva på lägre lön bättre än i Sverige. Annars hade dell lika gärna kunnat lägga jobben i Italien, det gör dom förstås inte för där är det snordyrt att bo och leva.


Inkomstskatten i Sverige ligger på ca 30% mot ca 21.000 kr Brutto vilket gör 15.000 kr Netto/Månad.



Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
För 3600kr i Sverige får du en hyresrätt, en 1a i ett betongghetto i Sverige i typ biskopsgården/bergsjön. Om du inte har köat i 20år i bostadskö och kan få en hyresrätt centralt som har bruksvärdeshyra. Så ser verkligheten ut i Sverige.

Du bor trots allt i huvudstaden Tallinn. Lycka till få en hyresrätt i Stockholm för en hyra på 3600 centralt. Kanske när du stått i kö i 30-40år.

Hur kan det vara så illa där du bor? Hade du haft det bättre i Sverige?



Bortsett från de större, Svenska Städerna så ligger Marknadshyrorna i Tallinn på ungefär samma Prisnivå. Jag är Norrlänning men har också långt tidigare, bott bla i Stockholm och där tvingats till att dela Rum osv. Innan jag flyttade till Estland bodde jag dessutom inneboende under flera år hos min Gamla Morsa i brist på egen Bostad.

Det var mina tidigare exempel på där jag har bott och bor nu, ca 5 km från Centrum.
Det går också att hitta någonting närmare Stan för ungefär samma Pengar, men jag vill bo utanför.
Citera
2021-09-14, 15:01
  #122
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Inkomstskatten i Sverige ligger på ca 30% mot ca 21.000 kr Brutto vilket gör 15.000 kr Netto/Månad.







Bortsett från de större, Svenska Städerna så ligger Marknadshyrorna i Tallinn på ungefär samma Prisnivå. Jag är Norrlänning men har också långt tidigare, bott bla i Stockholm och där tvingats till att dela Rum osv. Innan jag flyttade till Estland bodde jag dessutom inneboende under flera år hos min Gamla Morsa i brist på egen Bostad.

Det var mina tidigare exempel på där jag har bott och bor nu, ca 5 km från Centrum.
Det går också att hitta någonting närmare Stan för ungefär samma Pengar, men jag vill bo utanför.

En lön på 21000kr brutto blir inte alls ca 15000kr efter skatt i Sverige. Hört talas om jobbskatteavdraget? Lönen blir exakt 16667kr, vilket är en väsentlig skillnad. Kan säkert skilja några någon 10kr upp och ner beroende på vilket kommun man bor i. Jobbskatteavdraget infördes under Reinfeldts tid så vet inte riktigt hur du kunnat missa det under alla år...

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Där får du också längst ner exakt reda på vad för skatt på lönen som dras och hur mycket.

Skillnaden är att vi inte har marknadshyror i Sverige, därav är hyrorna låga här men du får istället köa i 30år för en lägenhet om du inte ska hyra ett rum som är enda snabba lösningen. För med estländska mått mätt så är hyran du betalar hög men i Sverige med en svensk lön är den faktiskt relativt låg din hyra - om man bor centralt. En 2a i andra hand i sthlm - Vasastan får du slänga upp 15000kr/månad för. Knappast dessa hyror i Tallinn?
Citera
2021-09-14, 19:00
  #123
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
En lön på 21000kr brutto blir inte alls ca 15000kr efter skatt i Sverige. Hört talas om jobbskatteavdraget? Lönen blir exakt 16667kr, vilket är en väsentlig skillnad. Kan säkert skilja några någon 10kr upp och ner beroende på vilket kommun man bor i. Jobbskatteavdraget infördes under Reinfeldts tid så vet inte riktigt hur du kunnat missa det under alla år...

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Där får du också längst ner exakt reda på vad för skatt på lönen som dras och hur mycket.

Skillnaden är att vi inte har marknadshyror i Sverige, därav är hyrorna låga här men du får istället köa i 30år för en lägenhet om du inte ska hyra ett rum som är enda snabba lösningen. För med estländska mått mätt så är hyran du betalar hög men i Sverige med en svensk lön är den faktiskt relativt låg din hyra - om man bor centralt. En 2a i andra hand i sthlm - Vasastan får du slänga upp 15000kr/månad för. Knappast dessa hyror i Tallinn?



Skatte-utjämkningssystemet är olika anpassat till olika Länsdelar så Jobbskatteavdraget fungerar inte alls på samma sätt överallt!
Jag har har själv aldrig landat på mycket över än 15K i Sverige och fört den debatten i andra Ekonomi-trådar här.

Sedan vill du inte förstå mig när jag redan sedan tidigare, menar på att det överhuvudtaget, inte går att jämföra Tallinn till Sveriges Storstadsregioner. Min unge Systerson bor och lever i Stockholms innestad och får pröjsa 11.000/ månaden för 23 Kvm, så visst är jag insatt i Marknadshyrorna.
Citera
2021-09-14, 23:48
  #124
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Skatte-utjämkningssystemet är olika anpassat till olika Länsdelar så Jobbskatteavdraget fungerar inte alls på samma sätt överallt!
Jag har har själv aldrig landat på mycket över än 15K i Sverige och fört den debatten i andra Ekonomi-trådar här.

Sedan vill du inte förstå mig när jag redan sedan tidigare, menar på att det överhuvudtaget, inte går att jämföra Tallinn till Sveriges Storstadsregioner. Min unge Systerson bor och lever i Stockholms innestad och får pröjsa 11.000/ månaden för 23 Kvm, så visst är jag insatt i Marknadshyrorna.

Det kan knappast skilja ca 1600kr netto i lön beroende på var du bor i landet med en lön på 21k brutto. Tyvärr det där kan jag inte riktigt tro på att en person i Malmö tjänar 16600 netto och en person tjänar 15000 netto i bollnäs. Vilken kommun pratar du om? Är ju lätt att kolla upp i länken jag gav dig om det du säger stämmer eller inte.

Och är du med i svenska kyrkan så betalar du ett par 100kr netto extra på länen varje månad. Så därav kan lön efter skatt bli ännu lägre. Mitt uträkning var baserat på om man ej är med i svenska kyrkan.
Citera
2021-09-15, 11:39
  #125
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det kan knappast skilja ca 1600kr netto i lön beroende på var du bor i landet med en lön på 21k brutto. Tyvärr det där kan jag inte riktigt tro på att en person i Malmö tjänar 16600 netto och en person tjänar 15000 netto i bollnäs. Vilken kommun pratar du om? Är ju lätt att kolla upp i länken jag gav dig om det du säger stämmer eller inte.

Och är du med i svenska kyrkan så betalar du ett par 100kr netto extra på länen varje månad. Så därav kan lön efter skatt bli ännu lägre. Mitt uträkning var baserat på om man ej är med i svenska kyrkan.


Jag kollade på den där Programmet och det är säger som du här menar på, att man får ut +16.000 Netto. Mitt exempel när jag senast arbetade i Sverige, var trots allt för 3 år sedan och mycket har sedan dess hänt.

Inflationen och Räntorna har gått upp, vilket också påverkar Skatteutjämningssystemet i Grunden eftersom Sverige är ett dyrt land att bo i.
Citera
2021-09-15, 22:01
  #126
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag kan slå Vad om att du själv inte har genomgått någon Militär Grundutbildning som jag själv gjorde på 90-talet? Jag är snart 50 år gammal och har provat på det mesta men är rökt på den Svenska, bidragsfinansierade Arbetsmarknaden.

Verkligen roligt.
Räcker med IFOR 1995 EOD SSG 1 class
Citera
2021-09-15, 22:03
  #127
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag kan slå Vad om att du själv inte har genomgått någon Militär Grundutbildning som jag själv gjorde på 90-talet? Jag är snart 50 år gammal och har provat på det mesta men är rökt på den Svenska, bidragsfinansierade Arbetsmarknaden.

Om du är 50 år så skulle du gjort gu 1989.
Kronvrak eller 55 välj själv.
Citera
2021-09-16, 07:01
  #128
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Om du är 50 år så skulle du gjort gu 1989.
Kronvrak eller 55 välj själv.


Ta och sök jobb på Adidas i Estland, vetja, det fungerar bra med Engelska! Det är alldeles för dyrt till att anställa Människor i Sverige.

Jag sökte för några år sedan ett liknande Kundservice/Försäljningsjobb, varifrån jag kommer ifrån.
Förstå här att jag inte fick jobbet, eftersom Arbetsgivaren bara ville anställa mig med Bidragsfinansierade Pengar.
Citera
2021-09-16, 07:19
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Samtidigt är Svenskt Näringsliv återigen igång och skriker om sin förbannade brist på precis allting. Som vanligt visar det sig handla om att de vill ha seniorer till juniorlöner, ännu bättre om de kan få AF att betala.

Ja, kanske bättre om staten och dess underorganisationer slutar försöka påverka så mycket. Om man prioriterar en grupp så kommer en annan grupp missgynnas.
Citera
2021-09-17, 19:39
  #130
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Det är pga att man måste inkvotera achmed och hassan så allt är jämställt och fint
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback