Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-01, 18:28
  #1
Medlem
Jag försöker göra ett versionskontroll system för mitt jobb. Jobbar med multimedia-teknik och då I första hand ljud och ljudfiler.

Arbetet går för närvarande till så att man har en central samarbetsserver på nätet, dit man lagrar alla filer. Det är bara nån enkel server typ ftp/webdav eller så. Ofta är det utsparade ljudfiler av ‘ljudkonstruktioner’, som jag kallar dom (jfr med ‘renderingar’ för videofiler), och samarbetet med andra går oftast till så att man lyssnar på den senaste varianten och kritiserar den och bestämmer vilka detaljer som ska ändras, tas bort, läggas till, samt hur. I slutändan blir det att man har ett- till fyra dussin ljudfiler innan det hela klubbas som klart.

Både jag och dom man jobbar mot behöver ett bättre system för att kunna se och få en bild av vad vi gjort hittills, hur och vad vi tyckte. Man vill kunna se progressionen, framstegningen, mellan varje ‘rendering’. Vad som ändrades mellan varje version, och hur. Jag är den enda som utför arbeten hittills, så det behövs liksom inte loggas vem som utfört något. Om nåt gått åt helvete så sitter ju den skyldige här liksom :P

Och jag behöver kunna dokumentera vilka teknikdetaljer jag förändrade och på vilka sätt, för att inte tappa kollen på vart jag var igår, förrigår, så jag vet precis vilken operation som gav upphov till vilken respons osv. Det är knepigt att hålla i huvet.

Skulle behöva ett system där man kan följa varje utveckling av en ljudkonstruktion över många versioner av filer. Flera dussin som sagt. Jag försöker göra det nu, hitta det, men jag tycker jag kör bara fast och kan behöva lite befriande hjälp.

Alla existerande versionskontrollsystem som jag kollat på (och det har ju kommit ut rätt många på senare år) är antingen gjorda för text, kod, och liknande. Eller så finns det något enstaka som är inriktad även på binära filer som ljud, bilder, video. Men dom VCS som tar binära filer, dom är inte gjorda för att dokumentera annat än vilken användare som gjorde en ändring, samt vid vilket klockslag. Det verkar inte finns något som lagrar vad den exakta SKILLNADEN är mellan dom olika filerna. Eller har jag fel? Känner du till något sånt, eller något som kan användas som sånt?

Vidare så är många system utformade för att framhålla den senaste versionen. Men ska man komma åt föregående versioner så måste man klicka runt lite och få fram föregående versioner, på ett lite bökigt sätt - jämfört med att bara ha alla versioner direkt tillgängliga som filer i samma mapp.

Hittills har jag gett varje enskild renderad fil ett versionsnummer, och sen har jag kört med en text-logg (som separat fil) där jag själv skriver ner precis vilka operationer och förändringar jag gjorde i denna fil jämfört med förra versionen av samma sak. Jag skriver även förändringarna i små subkategorier, så jag ska kunna hålla koll på vilka detalj-'grupper' jag ändrat på och vilka grupper som är oförändrade I förhållande till föregående rendering. Lite som en läkares journal över en patient eller nåt sånt. Och det vore förstås en fördel om ett bättre versionsystem är relativt enkelt också, så man inte måste köra typ Perforce eller andra ’industriella’ bjässe-system.

Skulle gärna vilja bolla lite kommentarer om det här. En tanke jag har, är att jag kanske helt enkelt har rätt bra lösning för mina behov redan nu? Utan att jag riktigt fattar det själv :P och att det är därför jag inte direkt hittar något annat, och tycker jag kör fast? Eller att jag åtminstone borde bygga vidare på den här grunden snarare än att leta efter en helt ny lösning?

Kan man få några intryck och kommentarer, kanske tips på existerande lösningar, så vore det sjyst.
Tack
__________________
Senast redigerad av Marinerad65 2020-07-01 kl. 18:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback