Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-30, 08:16
Medlem
Högtalaren i min Iphone X brusar och att laga den verkar kosta 1000-1500 kr. Är det värt att göra det då telefonen är nåt pr gammal eller ska jag köpa en ny i stället? I så fall skulle det bli en SE2 för mer än så vill jag inte lägga just nu. SE2 är vad jag förstått en lite enklare telefon men den är ju samtidigt alldeles ny.

Hur skulle ni göra?
Citera
2020-06-30, 08:52
Medlem
kl4sseKocks avatar
Skulle köpt en SE2, har du tänkt behålla den länge eller köpa iPhone 12 i höst?
Då kanske de är bättre att köpa en beg 8 så länge.
Citera
2020-06-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Skulle köpt en SE2, har du tänkt behålla den länge eller köpa iPhone 12 i höst?
Då kanske de är bättre att köpa en beg 8 så länge.

Jag skulle behålla den ett tag i så fall. Brukar försöka ha kvar telefonerna så länge de funkar hyfsat.
Citera
2020-06-30, 10:23
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Hur skulle ni göra?

Jag skulle bytt ut högtalaren själv, det är inte speciellt svårt. En ny högtalare kostar 129kr. Sen kanske du behöver köpa öppningskit med mejslar och dylikt för 79kr.

Har bytt både batteri och skärm på min Iphone. Skärmen var värst eftersom det är en jäkla massa smådelar som måste lossas men det tog inte mer än 15minuter. Högtalaren lär inte vara knepigare än att byta batteri.

https://www.teknikdelar.se/iphone-x-hogtalare
Citera
2020-06-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jag skulle bytt ut högtalaren själv, det är inte speciellt svårt. En ny högtalare kostar 129kr. Sen kanske du behöver köpa öppningskit med mejslar och dylikt för 79kr.

Har bytt både batteri och skärm på min Iphone. Skärmen var värst eftersom det är en jäkla massa smådelar som måste lossas men det tog inte mer än 15minuter. Högtalaren lär inte vara knepigare än att byta batteri.

https://www.teknikdelar.se/iphone-x-hogtalare

Okej, det kan ju vara värt att testa. Tack för tips!
Citera
2020-06-30, 10:34
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Okej, det kan ju vara värt att testa. Tack för tips!

Kolla batteristatus när du ändå är på gång och byt det också om nödvändigt. För 250kr får du både batteri och nödvändiga verktyg.

Fullständigt idiotiskt att köpa nya telefoner när det egentligen inte är något fel på den gamla. Lycka till!
Citera
2020-06-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Kolla batteristatus när du ändå är på gång och byt det också om nödvändigt. För 250kr får du både batteri och nödvändiga verktyg.

Fullständigt idiotiskt att köpa nya telefoner när det egentligen inte är något fel på den gamla. Lycka till!

Det är väl fel på gamla telefoner om de brusar i högtalaren...?

Däremot kanske det inte är nåt oöverstigligt fel att laga.

Då kan man ju ta olika vägar beroende på värdet på luren innan rep, och efter rep.

Man ska ju veta att det du länkar till inte är originaldelar. Det betyder att det antagligen inte är lika bra kvalitet på dessa, och att t ex skärmar och batterier kan ha sämre tekniska specar och prestanda än originaldelar.

Det är inte därmed alltid fel att köpa icke originaldelar, men bara om man vet att det faktiskt kan vara sämre grejor som kanske inte ger samma prestanda och funktion som original, men man är villig att ta den risken för att spara pengar t ex, och luren är gammal och har lågt andrahandsvärde men man vill få fart på den igen.
Citera
2020-06-30, 11:41
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är väl fel på gamla telefoner om de brusar i högtalaren...?

Däremot kanske det inte är nåt oöverstigligt fel att laga.

Då kan man ju ta olika vägar beroende på värdet på luren innan rep, och efter rep.

Man ska ju veta att det du länkar till inte är originaldelar. Det betyder att det antagligen inte är lika bra kvalitet på dessa, och att t ex skärmar och batterier kan ha sämre tekniska specar och prestanda än originaldelar.

Det är inte därmed alltid fel att köpa icke originaldelar, men bara om man vet att det faktiskt kan vara sämre grejor som kanske inte ger samma prestanda och funktion som original, men man är villig att ta den risken för att spara pengar t ex, och luren är gammal och har lågt andrahandsvärde men man vill få fart på den igen.

Ett mindre fel som jag ser det och inte värt att kassera en annars fungerande telefon. Att reservdelarna kan vara sämre än original är såklart sant, men de kan även vara bättre.

Jag har hittills inte blivit missnöjd med de delar jag själv bytt men då har jag inte heller köpt det billigaste när alternativ finns. Dock blir det såklart betydligt billigare än att lämna in för reparation eller köpa en ny lur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in