• 1
  • 2
2020-06-29, 11:09
Medlem
WizKhalifass avatar
Alla mina pengar ligger på sparkonto, utan ränta eller liknande.

Har insett att jag måste investera dessa men är helt grön vad gäller investeringar.

Såhär ser min ekonomi ut:

Månadslön: 40 000
Sparkonto: 250 000
Bostad, värde: 2 600 000
Bostadslån: 1 700 000(handpenning 700K)

Sparar 10 000 i månaden.

Hoppas någon kan leda mig i rätt riktning!
Citera
2020-06-29, 11:19
Medlem
Investera om du har råd att förlora en del. Annars ligg kvar.
Jag hade samma sits. Investerade i fonder och aktier i mars i år. 5 enheter. 4 har gått ned men EN har stigit. Så jag ligger på plus. hade tur. Ingen VET! Många har åsikter. De sk experterna är värst. De MÅSTE ju ha åsikter eftersom dom får betalt för det.
Citera
2020-06-29, 11:29
Medlem
BillyPutts avatar
Skulle väl investerat pengarna på Börsen. Kanske inte allt på en gång, utan man petar in över en period på par månader kanske. Så att man inte råkar fösa in allt när börsen står på en topp. Gärna röda dagar på börsen.

Är man helt novis kanske fonder passar bra. Annars försöka läsa på om aktier och bygga sig en aktieportfölj. Investmentbolag är en bra början att starta med. Sprider man ut riskerna något.

Det är bara att läsa på lite. Öppna ett konto på Avanza tex. Spara i KF eller ISK konto.

Där kan man göra automatiska fondköp som månadsspar.

Men man måste läsa på, man SKA ha en lång sparhorisont, minst 5 år. Handel med värdepapper innebär en risk att värdet på det investerade kapitalet kan sjunka i värde. Därav lång sparhorisont.

Tips, lägg inte alla ägg i samma korg, sprid riskerna, olika branscher, olika marknader (USA, SWE, EU tex)

Lyssna INTE på "proffs" och annat löst folk som tror att dom kan. Som försöker locka in en i skitbolag som ska gå fler 1000% plus.

Håll dig till Largecap bolag, var långsiktig. Handla när det känns som jävligast och surast på börsen, var kall men påläst.
Citera
2020-06-29, 11:41
Medlem
Masvingens avatar
Kryptovaluta, alltid bra att ha lite tillgångar som staten inte ser eller kan konfiskera från dig. USDT, USDC, DAI och liknande följer dollarn och kan anses stabila, går även att få några procent ränta på dessa via Compound och smarta kontrakt om du är lite mer risk benägen, egentligen är det ganska riskfritt men det är ett nytt protokoll och buggar kan finnas.

Bitcoin om du vill ha marknadsvärde, bra på längre sikt men kan gå ner på kort sikt. Sen har du Ethereum och mängder av blockkedjor kopplade till den, perfekt för högrisk investeringar som kan ge stora upp och nedgångar.

Sparkonto idag är värre än många högriskinvesteringar, dels får du ju det stadiga 2% fallet varje år och så fort kursen vänder och kronan faller, då faller den fort eftersom inflationen redan rövat bort det mesta av värdet som hade behövts för att dämpa fallet. Sen kan du också räkna med att banken inte kommer låta dig ta ut eller spendera dina pengar när skiten träffar fläkten. Bättre att sjunka ner i en ubåt som har en chans att stiga upp igen än att sjunka ner med fötterna fastgjutna i en hink med betong.
Citera
2020-06-29, 11:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas

Har insett att jag måste investera dessa men är helt grön vad gäller investeringar.

Sparar 10 000 i månaden.

Om du inte ska använda pengarna inom säg åtminstone 3-4 år: Investera dem på börsen. Du kan istället för att köpa enskilda aktier få en bra och snabb riskspridning genom att köra billiga (helst gratis) fonder. Ett förslag kan vara typ:

Avanza Zero: 30 %
Avanza Global: 50 %
Avanza USA: 10 %
Avanza Emerging Markets: 10 %

Du kan även köpa in dig för ex 25 000 kr i månaden, för att inte riskera att köpa in dig på toppen. Detta är dock mer för din egen sinnesro, då det teoretiskt är bättre att slänga in allt du har direkt, givet att du inte behöver pengarna på ett antal år (googla på Dollar-cost averaging för att läsa mer om detta).
Senast redigerad av Stygotius 2020-06-29 kl. 11:49.
Citera
2020-06-29, 11:49
Medlem
felstavadds avatar
Jag hade redan idag öppnat ett sparkonto på SBAB och fört över alla besparingar dit, utom kanske en liten buffert på 20000kr för akuta grejer. Tar tre minuter att öppna ett sånt via appen.
SBAB ger iaf lite ränta på pengarna, ha koll på Klarna som även har bankverksamhet och de planerar eller har startat sparkonton med högre ränta. Se bara till att kontot omfattas av bankgarantin.

När du väl fått in pengarna på ett konto med lite ränta på så kan du börja hitta alternativ för fortsatt sparande och placeringar.
Jag har börjat med fonder i Avanza som jag tycker funkar väldigt smidigt. Har även börjat försöka handla med med aktier för typ 20000 som jag känner jag har råd att förlora utan för mkt gnisslande tänder.
Går överlag bra för fonderna och sådär med aktierna, fortfarande plus med några felsatsningar i bagaget men det är rätt kul att testa på och försöka lära sig det.
Fonder är ju som sagt stabilare men risker finns det ju alltid.
Citera
2020-06-29, 12:16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag hade redan idag öppnat ett sparkonto på SBAB och fört över alla besparingar dit, utom kanske en liten buffert på 20000kr för akuta grejer. Tar tre minuter att öppna ett sånt via appen.
SBAB ger iaf lite ränta på pengarna, ha koll på Klarna som även har bankverksamhet och de planerar eller har startat sparkonton med högre ränta. Se bara till att kontot omfattas av bankgarantin.

När du väl fått in pengarna på ett konto med lite ränta på så kan du börja hitta alternativ för fortsatt sparande och placeringar.
Jag har börjat med fonder i Avanza som jag tycker funkar väldigt smidigt. Har även börjat försöka handla med med aktier för typ 20000 som jag känner jag har råd att förlora utan för mkt gnisslande tänder.
Går överlag bra för fonderna och sådär med aktierna, fortfarande plus med några felsatsningar i bagaget men det är rätt kul att testa på och försöka lära sig det.
Fonder är ju som sagt stabilare men risker finns det ju alltid.

Vill man ha pengarna på sparkonto har ex Komplett Bank dubbelt så hög ränta som SBAB (1 % på rörligt), och hos ex Marginalen får du betydligt mer om du vill binda räntan. Alla ovan har förstås insättningsgaranti: https://www.compricer.se/sparande/?d...timetype=exact
Citera
2020-06-29, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masvingen
Sen kan du också räkna med att banken inte kommer låta dig ta ut eller spendera dina pengar när skiten träffar fläkten.

Du tror väl inte seriöst att banken tar kundens pengar?
Citera
2020-06-29, 12:28
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Varför tror du det finns en insättinggaranti?

Som redan föreslagits i tråden hade jag flyttat pengarna till ett sparkonto med någon ränta. Och sen inte lagt alla ägg i samma korg och spridit vart jag investerar pengarna.
Men vore det inte bra att betala av på lånet först? Såvida du inte får bättre spar ränta än vad du betalar.
Citera
2020-06-29, 12:35
Medlem
Masvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Fall inte för teknikaliteter, när hyperinflation slår till så tar det inte många timmar innan pengarna är värdelösa. Banken stänger alltid på grund av "tekniska problem" när det blir panik.

Så nä, tekniskt sett så har de inte tagit dina pengar. De har bara inte låtit dig spendera dina pengar inom den tidsramen då du i panik försökt rädda det lilla värde som räddas kan. När banken sen öppnar igen så är pengarna värdelösa ändå. Värdet har de redan berövat dig på sen många år tillbaka genom inflation under den tid då kronan ökade i värde.
Citera
2020-06-29, 12:36
Medlem
Lägg in de 10.000 du kan avvara i indexfonder varje månad. Det kan gå ner över en period men på lång sikt så bör det ge avkastning. 250kSEK kan du ha kvar på sparkontot som en buffert, det är bra att ha lite cash liggandes när man vill köpa något eller om någon bra investering dyker upp.

Lycka till!
Citera
2020-06-29, 17:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas

Sparar 10 000 i månaden.

Det uppenbara, givet att du frågar, är att amortera ned lånet. Då får du så att säga en "ränteinkomst" på ditt sparande som är lika stor som den ränta du betalar.

Behöver du använda en större summa till något så är det bara att låna upp igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in