• 1
  • 2
2020-06-28, 01:38
Medlem
slipknotpsycoss avatar
Försökte idag följa en video på YouTube på hur man byter hjullagret, det knep när bromsskivan inte ville lossna trots smyg misshandel med slägga. Har ni några tips för jag är tacksam.
Ska prova i ett riktigt garage imorgon.
Är trött på att göra på helikopter ljudet konstant. Tips är välkomna trots att jag kör Saab/Opel Frankenstein bil
Senast redigerad av slipknotpsycos 2020-06-28 kl. 02:11.
Citera
2020-06-28, 02:26
Medlem
PeterNosters avatar
Skivan i en video sitter fast och då är det likadant för dig tror du.
Är det rätt uppfattat?
Citera
2020-06-28, 02:44
Medlem
Bromsskivorna kan sitta utav helvete.
Fram med gasolflaskan så värmer du, lossnar lite lättare då.

https://gyazo.com/ac2796acc783ad4c218a9d5b97e8ac9c

Värm där runt om, den sitter endast fast på den lilla innerringen, efter du dragit lös skruven.
Är det bak bromsskiva så antar jag du slackat på handbromsen.

Sen är det bara att knacka, snurra, knacka, snurra tills det släpper. Har du tillgång till gummiklubba, använd det så du kan slå hårt.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-06-28 kl. 02:46.
Citera
2020-06-28, 09:25
Medlem
ormbitens avatar
Det kan ibland bli Rejält med passningsrost i skivans baksida runt navet och då hjälper inget annat än att bara slå och slå och slå och slå med en stor handslägga. Man kan ju börja att slå genom att lägga en träbit i mellan så man inte slår sönder bromsskivan...
Men ibland är det så pass illa att man får sätta dit en ny skiva då den befintliga lär bli förstörd.

Det händer någon gång då och då varje år att jag blir tvungen att spräcka skivan med vinkelslip för att få bort den.

Är det sen en Saab av den modell som kom 2003 med tre skruvar som håller hjullagret i hjulspindeln så kan ibland själva hjullagret sitta fast sju resor värre än själva bromsskivan...
Citera
2020-06-28, 09:58
Medlem
Adonis.s avatar
Men allvarligt. Man får se upp med passningsrost i skivans baksida runt navet och då är det ultimata att slå och slå med en stor handslägga eller hammare. Smart är att lägga en träbit mellan så man inte slår sönder bromsskivan men ibland är det så pass illa att man får sätta dit en ny skiva då den befintliga kan bli förstörd. Hajar du?

Ibland kan man bli tvungen att spräcka skivan med vinkelslip för att få bort den.

Ifall det endast är tre skruvar som håller hjullagret i hjulspindeln så kan ibland själva hjullagret sitta fast mycket värre än själva bromsskivan, då blir det svettigt.

Men köp en riktig bil istället, mannen! Saab är bad news, liksom.
Citera
2020-06-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det kan ibland bli Rejält med passningsrost i skivans baksida runt navet och då hjälper inget annat än att bara slå och slå och slå och slå med en stor handslägga. Man kan ju börja att slå genom att lägga en träbit i mellan så man inte slår sönder bromsskivan...
Men ibland är det så pass illa att man får sätta dit en ny skiva då den befintliga lär bli förstörd.

Det händer någon gång då och då varje år att jag blir tvungen att spräcka skivan med vinkelslip för att få bort den.

Är det sen en Saab av den modell som kom 2003 med tre skruvar som håller hjullagret i hjulspindeln så kan ibland själva hjullagret sitta fast sju resor värre än själva bromsskivan...
Är den så fastrostad så kan det vara läge att göra ett bromsjobb samtidigt.
Bromsen är en så viktig del att man lika gärna kan ta brutalvåld och byta skivor/belägg på samma gång.
Citera
2020-06-28, 10:29
Medlem
Hej, köp ett par M10 bultar, muttrar och brickor och pressa ut skivan. Se video: t.ex. https://m.youtube.com/watch?v=mtsTJCRljAs

Funkar ypperligt.
Senast redigerad av br4ndo 2020-06-28 kl. 11:17.
Citera
2020-06-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av br4ndo
Hej, köp en M10 bult, muttrar och en bricka och pressa ut skivan. Se video: t.ex. https://m.youtube.com/watch?v=mtsTJCRljAs

Funkar ypperligt.

Det var inte dumt, att man själv inte prövat på detta. Men det där att värma lite funkar, om han som gjorde videon bara ana hur glödheta bromsskivor tål att bli, så värma lite skadar inte det innanför.
Citera
2020-06-28, 12:51
Medlem
CompressorVanes avatar
Inget annat än ultravåld gäller.

Att smyga fungerar inte.
Citera
2020-06-28, 13:05
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Inget annat än ultravåld gäller.

Att smyga fungerar inte.

Prova att aptera lite sprängmedel så ska du se att den där broms-skivan får ge sig.

Var försiktig bara när du sätter dit det nya hjullagret så att kulorna inte rullar ut över hela golvet.
Citera
2020-06-28, 13:06
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Prova att aptera lite sprängmedel så ska du se att den där broms-skivan får ge sig.

Var försiktig bara när du sätter dit det nya hjullagret så att kulorna inte rullar ut över hela golvet.

Ja för fan. Aptera hela bilen ha ha ha!
Citera
2020-06-28, 13:10
Medlem
Har gjort samma jobb och trodde jag hjulinställningar skulle påverkas för jag fick slå ganska hårt, men det gick bra.
rekommenderar 10-kilos slägga och att slå skivan utåt underifrån. Slå så hårt det går, direkt. Skivan spricker och lossnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in