Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-28, 01:01
  #1
Medlem
OnePieceGarps avatar
Hej! Detta är något jag har undrat över jag vet inte hur länge och jag skulle verkligen behöva input från utomstående. Jag skulle till och med tro att det här är en utmanande fråga för er att äga en tanke åt

Det gäller en manga där det råder delade meningar kring hur starka olika personer är, där man får försöka utvärdera deras prestaioner där många olika variabler är inblandade (något som kallas för powerscaling). I det här fallet är situationen mycket enklare än så, då jag enbart vill jämföra den kraft i Newtons som två individer utövar: en som utför en kraft med ett trubbigt föremål och sänder ut en kraftfull shockvåg; den andra med ett svärd som sänder ut en likaledes kraftfull luftprojektil som skär kraftfulla snitt (skjuvning kallas det tror jag) snararare än utför en tryckvåg med större volym; denna luftprojektil är mer fokuserd då syftet är att tillföra kraftfulla snitt, medan den andra personen med sitt trubbiga vapen orsakar en tryckvåg med större omfång. Dessa är i pincip två typer av tryckvågor men det är för mig svårt att avgöra vilken som är starkast. Jag kommer försöka beskriva omständigheterna bakom så gott jag kan så att ni ska kunna bilda er en ordentlig uppfattning kring båda situationerna. Premissen här är att författaren själv har räknat eller gjort en bra uppskattning på vem som är starkast och försöker påvisa detta genom deras respektive bedrifter. Det är således vår uppgift att göra en korrekt bedömning utifrån de fysikaliska parametrar som är givna.

Jag vill här jämföra två personers fyiska bedrifter enbart i termer av hur mycket kraft deras respektive attacker har: Zoro och Vergo. I min mening är Vergo den starkare av de två, men den absoluta lejonparten anser tvärtemot att Zoro är den mer imponerande av de två. Jag vill höra er åsikt och jag vill försöka framlägga omständigheterna kring då båda bedrifterna så gott jag kan.

Det är här vid 2:44 som Vergo med hjälp av en bambustav bryter igenom motståndarens, Smoker, försvar, förstör hans vapen (det svarta som omgärdar deras båda vapen är en manifestation av ens viljekraft som stärker vapnets eller ens egens hårdhet, och i det här fallet är Smokers stav låt oss säga lika hårt som titanium, och Vergos bambustav är betydligt hårdare än så).
https://www.youtube.com/watch?v=ipvKoHn1t18

För att bättre förstå sammanhanget för personer som inte är insatta i hur ting fungerar i denna värld, Smoker (vice admiral Bolmare som han kallas i den svenska översättningen) är gjord av rök (de personer som är gjorda av naturliga element kallas logias, m.a.o en anspenlning på det grekiska ordet logos) i den mening att vanliga personer kan inte skada eller röra honom, såvida de inte besitter haki, vilket är det svarta som omger Vergos bambustav som gör att Smoker går från att vara immaterial och okroppslig till att vara gripbar precis som vem som helst: alltså om man applicerar haki så kan vem som helst vidröra och således skada honom. Smoker är därför som vilken annan person (han äter, sover, har samma fysikaliska förutsättningar och behov) med den enda skillnaden att han för personer utan haki är ogripbar, men detta förändrar emellertid inte hans egen förmåga att interagera med fysiska objekt omrking honom (han kan vidröra objekt osv) det är bara när utomstående saker eller personer vidrör honom som de går igenom honom, då han ju är rök: det är så att säga bara herr Bolmare själv som avgör om och hur han vill interagera med objekt omkring honom, så om du kastar du en sten på honom eller försöker slå honom kommer både stenen och näven passera igenom honom.

Så med allt detta sagt hoppas jag kunna ha klarnat upp eventuella missförstånd som kan ha uppstått. Men, det jag just beskrev är egentligen helt ovidkommande för sammanhanget eftersom Vergo har haki, som sagt, vilket helt och hållet gör Smoker fysiskt greppbar, precis som vilken annan person som helst (och ska därför betraktas som en vanlig människa i detta sammanhang).

Hur motståndskraftig är herr Bolmare? Bortsett från hans duell med Vergo här så har han inga andra egentliga strider där han uppvisar hur robust han är, så jag kommer utgå från att han har låt oss säga jämförbar fysisk robusthet som personen (som är en fiskman, ie hybrid mellan vithaj i detta fall och människa) i denna video som blir kastad emot skeppets, Noah (ja, författaren gillar bibliska och andra religösa referenser) mittsektion och tar sedan emot massvis av attacker. För att förstå hur kraftfull denna attack är, de befinner sig inne på ett skepp 10,000m under havsnivå (skeppet är innesluten i en speciell typ av bubbla som kan stå emot trycket och skeppet är syresatt, således kan huvudpersonen andas; den andre är fiskman och kan därför andas både i och utanför vatten). Huvudpersonen har förmågan att han är gjord av gummi och är därför elastisk; han använder således sin elastiska fjädereffekt som attackform) till att attackera skeppet (han måste förstöra skeppet, men varför är oviktigt). Alltså, fiskmannen tar emot, som ni ser, massvis av attacker som är tillräckliga för att förstöra ett skepp som är gjord för att stå emot 1000 atmosfärstryck! Han tar emot detta men förblir de facto vid fullt medvetande drygt 30min senare när vi ser honom.

Kolla från 2:00
https://www.youtube.com/watch?v=9UEg63RGu2Y

Således, om vi ponerar att Herr Bolmare är 50% motståndskraftig som denna fiskman, då kan vi bättre utvärdera Vergos attack. Som ni ser i klippet så går nästan hela hans kraft åt att skada Smoker, och den faktiska kraften som bucklar väggen är när han svingar igenom med sin stav, och detta är tillräckligt kraftfull att orsaka en tryckvåg som bucklar en tjock armerad vägg av vad jag skulle tro av är av otroligt armerad betong (då det här är en anläggning som innehåller radioaktivt material (och den här världen har något motsvarande ingenjörskonst till vad vi har) så får ni gärna föreslå ett hårdare och starkare material som kan vara i bruk här, för jag är osäker på vad det starkaste typen av material är som används idag). Alltså, som ni kan se så är återstoden av attacken, en efter-effekt av själva attacken i sig, när han svingar igenom med sin bambustav tillräckligt för att ordentligt buckla en vägg som är gjord för att vara extremt stark hård och tålig, troligen en hög-grad av stål eller hög-grad av armerad betong (ni kan komma med idéer om vad det kan röra sig om för material).

En viktig faktor i detta är att Vergo vid detta tillfälle är odentligt dränerad på kraft och energi (möjligt att han kan ha varit dödligt skadad här). Här mottar Vergo en attack som kallas Counter Shock: som är den engelska benämningen på vad vi känner som defibrillering: alltså en metod för att skicka en strömstöt genom bröstkorgen för att häva elektriskt kaos i hjärtats retledning. Som ni ju känner till krävs det ytterst små mängder av elektrisk ström att faktiskt dö från (12 milliampere eller så), och personen som utför attacken här (Trafalgar Law) kontrollerar strömledningen med extrem precision, vilket innebär att Vergo här mottar en ytterst koncentrerad dos elektrisk ström till - som namnet antyder - hjärtat. Som ni ser så uppstår en typ av ljusbåge: alltså strömmen är tillräcligt stark för att jonisera luften omkring honom ungefär som vid plasmaetsning! Detta är en extrem bedrift att överleva detta (således varför jag anser Vergo vara en av de starkaste personerna i serien, och jag är något av en minoritet i detta). https://www.youtube.com/watch?v=TREVJo_BcZ4

Alltså har Vergo överlevt detta och fortsätter trots detta att ta sig an Smoker i en extremt tuff duell där Vergo mottar enorma skador. Vergo var extremt skadad när allt kom omkring och ändå lyckades han åstadmomma en sådan kraft!

Så, nu kommer vi till jämförelsen. https://www.youtube.com/watch?v=bkbYSyRKVqU

Zoro här skär igenom en Golem gjord av sten. (höjden har uppskattats till 200m från midjan) och här lyfter de facto Zoro denna stengolem när han utför sin attack. Men, det måste sägas att anledningen till att han flyger är att han har blivit slungad med en enorm hastighet som tillför enorm rörelsemängd här, och därför vill jag inte i första hand ta denna bedrift i jämförelse eftersom han ju de facto får hjälp här. Istället vill jag att ni tittar från 1:00 https://www.youtube.com/watch?v=bkbYSyRKVqU

Här skär Zoro stenmonstret itu, och detta är så att säga av egen styrka: han får ingen extra rörelsemängd, utan detta är hans egen styrka som åstadkommer detta.

Således med allt detta sagt, vad är den större bedriften?

En extremt skadad Vergo som bucklar en extremt hårt armerad vägg av extremt tålig och hård stål eller armerad betong bara genom att svinga igenom med sin bambustav (majoriteten av kraften han utfört totalt har ju de facto blivit tillförd till Smoker)

vs

Zoro (fullt frisk) som kan skära igenom en 200m lång stengolem ned hjälp av en luftprojektil


Jag måste säga att jag är extremt kluven själv och har svårt att faktiskt avgöra vem som är starkast här. En fullt frisk Vergo som lägger all sin kraft i sin attack tror jag är starkare än Zoro här. Hur skulle ni själv bedöma denna situation?

Jag hoppas att ni finner detta intressant och värt att ägna en tanke åt, för det är något som har förbryllat mig länge.
__________________
Senast redigerad av OnePieceGarp 2020-06-28 kl. 01:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback