Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-26, 15:55
  #1
Medlem
Hej,
Något konkret tips hur man vet skillnaden om man har mjäll eller torr hårbotten?
Citera
2020-06-26, 16:01
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Mjäll beror på en svamp. Enklast är att köpa ett shampoo av vardera. Börja med torr hårbotten-schampot en tid och se om det blir bättre. Om inte pröva mjällschampo.

Jag har problem med psoriasis som också bildar mjälliknande flagor. Det syns eftersom jag i hårfästet har röda fläckar som utgör själva sjukdomen. Därför behandlar jag det just nu med en speciell kräm.
Citera
2020-06-26, 16:02
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Hej,
Något konkret tips hur man vet skillnaden om man har mjäll eller torr hårbotten?

Mjäll är hudflagor. Det du undrar är således vad jag förstår "Beror mitt mjäll på torr hårbotten eller svamp?"

Sättet att få reda på det är väl att använda en mjällschampo mot hudsvamp. Hjälper inte det berodde det troligen inte på svamp.
Citera
2020-06-26, 16:31
  #4
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Mjäll beror på en svamp. Enklast är att köpa ett shampoo av vardera. Börja med torr hårbotten-schampot en tid och se om det blir bättre. Om inte pröva mjällschampo.

Jag har problem med psoriasis som också bildar mjälliknande flagor. Det syns eftersom jag i hårfästet har röda fläckar som utgör själva sjukdomen. Därför behandlar jag det just nu med en speciell kräm.

Varför skulle man inte börja med mjällschampoo? Finns väl få saker som är så effektiva som mjällschampoo, brukar räcka med en tvätt om man får lite mjäll så en flaska räcker i flera år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback