2023-11-23, 20:10
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kolla själv:
https://sculpping.com/products/varmare?

"Bärbar kinetisk molekylär värmare".

En kvinna på mitt jobb skulle mycket väl kunna gå på detta och beställa en. Hon är 50+ och berättar utan att skämmas om alla bluffar som hon och hennes man har gått på.
Citera
2023-11-24, 07:47
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
En kvinna på mitt jobb skulle mycket väl kunna gå på detta och beställa en. Hon är 50+ och berättar utan att skämmas om alla bluffar som hon och hennes man har gått på.
Ja och hon är nog inte ensam. Skillnaden här är hon faktiskt erkänner det, finns många som skäms för att dom gått på bluffar.
Detta medan bluffmakarna skrattar hela vägen till banken.
Uttalanden av typen "är man så dum att man går på sånt får man skylla sig själv" eller "köper man på nätet är man bra korkad" håller inte. Det måste finnas sätt att stoppa dem, det här är en hygienfaktor som besudlar all näthandel och eskalerar detta vågar till slut ingen beställa nåt.
Citera
2024-01-12, 09:45
Medlem
zoombos avatar
Det dyker dagligen upp liknande, fantastiska prylar i FB-flödet som aldrig i h-e kan fungera vilket normalbegåvade personer förhoppningsvis genomskådar;
någon typ av cylindriskt litet soldrivet torn som man stoppar ner ett par av direkt i marken och på några minuter är all snö runtomkring helt borta, alltså decimetervis av snö. Inte ens en eldkastare skulle kunna fixa detta!
En pryl som man sätter in i sitt eluttag hemma som ser ut som en liten värmefläkt som sägs värma hela huset på nolltid och samtidigt spara upp till 90% av din uppvärmningskostnad.
En liten pryl som man sätter upp i bilen som då sägs suga in energi i andra former och omvandla detta till effektiv värma så att bilen blir varm på några minuter. Osv.
Sure.
Finns även en del andra magiska prylar där man svänger sig med floskler som "molekylär", "termisk ackumulation", "laserdriven", "kinetisk transformering" osv. Uttryck som låter märkvärdiga för en lekman men som är just bara - floskler.

Nu har jag inga problem med att förstå att detta är rena och skära bluffar men jag tänker på dom stackare om inte förstår tekniken och tänker, wow, vilken pryl - en sån måste jag beställa för jag ser ju i filmen hur den fungerar!

Jag är helt övertygad om att det finns rena trollfabriker för detta och jag måste medge att filmerna och språken bara blir bättre och bättre så hur fasen ska detta kunna stoppas på ett mera globalt plan? Att korkade amerikaner går på sånt här förvånar mig inte men dessa är skrivna på korrekt svenska och riktar sig direkt till svenskar.

Vad har den publicerande parten, FB för ansvar?
Vad har finansierande partner, typ Klarna för ansvar?

Rent juridiskt så ska produkter som säljs och erbjuds i landet följa svensk lagstiftning och det förekommer ju inte här för möjligheterna för KO och andra instanser att komma åt dessa skojare är mycket små så hur ska dom stoppas?
Som jag skrivit tidigare: uttalanden i paritet med "är man så dum att man går på det får man skylla sig själv" osv köper jag inte, man måste skydda samtliga parter i samhället oavsett ålder, etnicitet och liknande.

Jag anmäler själv dessa annonser hela jävla tiden men dom dyker bara upp nästa dag fast genom ett nytt sponsrat "företag" med nytt namn. Hade FB legala krav att undersöka och agera på anmälningar lika snabbt som dom gör om man anmäler att man skymtat en tutte i ett inlägg så skulle kanske saker och ting hända?
Senast redigerad av zoombo 2024-01-12 kl. 10:01.
Citera
2024-01-12, 10:52
Medlem
Inte facebook menti och dessa fläktar med oande resurser i storlek som en hårtork
Citera
2024-01-12, 11:28
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
Inte facebook menti och dessa fläktar med oande resurser i storlek som en hårtork

Öh? Va?
Citera
2024-01-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ja och hon är nog inte ensam. Skillnaden här är hon faktiskt erkänner det, finns många som skäms för att dom gått på bluffar.
Detta medan bluffmakarna skrattar hela vägen till banken.
Uttalanden av typen "är man så dum att man går på sånt får man skylla sig själv" eller "köper man på nätet är man bra korkad" håller inte. Det måste finnas sätt att stoppa dem, det här är en hygienfaktor som besudlar all näthandel och eskalerar detta vågar till slut ingen beställa nåt.
Det är alltid bättre att köpa över disk.
Citera
2024-01-12, 11:34
Medlem
Citat:
Öh? Va?
Kinesiska via google translate?
Citera
2024-01-12, 11:39
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är alltid bättre att köpa över disk.

Gällande kläder och skor köper jag detta rakt av då man gärna vill prova varan att den passar men som du kanske har märkt så finns bara några procent av alla sällan-prylar att köpa lokalt över disk, ännu mindre om du bor i en mindre stad och bor du i en håla: inget alls.

Sen kan det dröja rejält innan nyheter och tekniska innovationer faktiskt finns lokalt - om ens alls.
Citera
2024-01-12, 11:42
Medlem
Citat:
Gällande kläder och skor köper jag detta rakt av då man gärna vill prova varan att den passar men som du kanske har märkt så finns bara några procent av alla sällan-prylar att köpa lokalt över disk, ännu mindre om du bor i en mindre stad och bor du i en håla: inget alls.

Sen kan det dröja rejält innan nyheter och tekniska innovationer faktiskt finns lokalt - om ens alls.
Jag köpte tidigare mycket fotoutrustning. Jag körde gärna 30 mil tor för att prova ett objektiv. Jag skulle aldrig köpa det på nätet utan att ha fått prova det.
Citera
2024-02-25, 13:08
Medlem
zoombos avatar
Senaste bluffen, ett par glasögon som gör att man ser igenom saker som väggar, kläder etc. Hobbex sålde nåt liknande på 60- och 70-talet, många besvikna veckopengar försvann nog där.

Man kan ju resonera så här: är man så korkad att man går på sånt får man banne mig skylla sig själv.
Jaja, dom flesta förstår att detta inte funkar men barn, funktionshindrade, äldre m fl har svårt att förstå detta och det är främst dessa man måste skydda.

För mig är det en veritabel gåta att det inte myndigheterna har verktyg att kunna stoppa sånt här, om man kom på tanken att försöka sälja samma dynga i en fysisk affär handlar det om dagar innan man kraftfullt skulle stoppas av myndigheterna med viten och annat om man fortsätter. Här händer...inte ett piss.
https://fb.watch/qqVt9i-DVV/
Citera
2024-02-25, 13:19
Medlem
godboys avatar
Av Facebooks annonser är en stor andel rena bluffannonser. Det som cirkulerat nu ett tag som jag reagerat på är en luftrenare, ozonair tror jag den heter. Bland annat gör Pernilla Wahlgren reklam för den och bara det är ju avskräckande.
Citera
2024-03-18, 07:10
Medlem
Sonny00s avatar
Tyvärr tillåter ju även Flashback rena bluffannonser. Exempelvis ”Tappa 21 kg bukfett på 10 dagar”!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in