Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-03-18, 13:49
  #25
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
En annan sak är föräldrar som tillåter sina 8, 9, 10-åriga döttrar ha TikTok. De står och dansar och skämmer ut sig inför hela världen. Helt med blottade ansikten osv. Vet deras föräldrar om att de gör det? Mitt barn har konto på TikTok som alla ungar har idag men är absolut strängt förbjuden att ladda upp filmer där hon syns i bild. Jag följer också kontot för att se så att barnet inte råkar lägga upp något som de inte förstår innebörden i.

Men hur tänker andra föräldrar som låter sina barn filma sig själva och lägga upp? Barnsligt och ansvarslöst är det, att vara föräldern alltså. En riktig förälder tar diskussionen tidigt.

Självklart pratar man med sitt barn innan de får använda en telefon/internet. En del verkar inte göra det? Mitt barns kompisar hade inte förstått att ”det finns gubbar som tycker om rumpor, snoppar och snippor på barn”. Ganska chockerande faktiskt…

Eller den här länken jag hittade precis: https://youtube.com/shorts/7Zv0AV0Vsu0?feature=share Vad är det för skit liksom?

TikTok är no-go i vårt hem. Dels pga kinesiska staten - men också pga content och som du säger, publicera sig själv. Snacka om honeypot för pedofiler. Vet dock inte hur länge det kommer gå att hålla emot. Särskilt inte om "alla" kompisar har det.

Å andra sidan, om jag nu ska leka djävulens advokat - detta kanske är framtiden. Alla publicerar sig själva i sociala medier. Det kan bli din personliga plattform för framgång. Uppenbarligen finns det mycket pengar i det för dem som lyckas (även om det är en väldigt liten andel som kommer så långt). Jag kan tänka att de som är framgångsrika "influencers" idag är glada att deras föräldrar lät dem använda plattformarna och experimentera så de hittade fram till den kanal och format de har idag.

Även om jag tycker hela influencerkulturen är bajs, finns det bevisligen väldigt mycket pengar att tjäna i den om du träffar rätt. Att förbjuda sina barn från att använda dem kanske är att "hålla tillbaka deras talang" eller något? I vissa situationer?

Men i de allra flesta fall tycker jag som du. Barn har inget på plattformar som tiktok att göra för att "skapa content".

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är så festligt, att så fort man pratar sociala medier, så blir average flashbackare en helt otrolig PK-fitta. Alla blir kränkta hit och dit av att bli fotograferade och uppvisade för mammas vänner och bekanta.

Ingen verkar fatta varför bilderna postas. Det är inte fråga om bekräftelsehorande, det är för att skapa gemenskap med släktingar och vänner. Men de människor som gnäller över att man postar bilder och barn på internet, vet ni vad de INTE brukar ha? Vänner. Och släktingarna brukar de vara osams med. De sitter bara hemma och gråtrunkar (gråtpullar?) över att alla kollar på mello, postar på facebook och har roligt utan att ha en rejäl anledning.

Vet ni vad er fittiga jävla inställning har ställt till med? Den har gjort så att det inte längre finns skolkataloger, att lärarna inte får ta i barnen och att man inte längre får säga att en elev är sjuk, utan bara att den är "frånvarande".
Den här fixeringen på individens integritet kommer förstöra allt vad mänsklig gemenskap heter, och ni stod i frontlinjen.

Oh, här träffades en öm tå så pass hårt att du projicerade mängder med grejer som ingen i tråden sagt.

Om vi går igenom ditt inlägg bit för bit:

1. "Det är för att skapa gemenskap med släkt och vänner" - Köper inte det alls. Det går hur fint som helst att skicka bilder och videos i PM till far- och morföräldrar, jag gör det ofta. Det går utmärkt att skapa chattgrupper om man tycker det är stökigt att skicka till många.

Att du delar med din "närmaste krets" av vänner ska få ta del av det - nä. Inte fan delar du bilder på kidsen för att din klasskompis från 20 år sen som du aldrig träffat sen dess ska få se dem, för att du vill "bygga gemenskap" med dem.

Barnbilder ger likes. Precis som bilder på semesterresor, goda maträtter, söta kattungar osv. Och det handlar till största del om bekräftelse.

2. Vi som är kritiska saknar vänner och sitter hemma och gråtrunkar? Och osams med släkten?

Vi är alltså avundsjuka på dessa lyckliga människor som postar barnbilder i sociala medier, för att vi själva är så ensamma och deppiga?

Det är då till att projicera. Har utmärkta relationer med min släkt och gott om vänner. Jag är ändå kritisk till överdrivet delande av barn i sociala medier. De flesta av vännerna är tack och lov, likt jag, väldigt restriktiva. Sunt!

3. "Vet ni vad er fittiga jävla inställning har ställt till med? Den har gjort så att det inte längre finns skolkataloger"

Nej, det är inte föräldrars gnäll som lett till det. Som regel är det besparingar, gdpr och annat som gör att skolor slutat med det. Trots föräldrars invändningar.

"att lärarna inte får ta i barnen"

Nä, inte heller här har du några belägg. Om något är min erfarenhet motsatt - det är de som fyller sina flöden med sina små änglar som är mest anti-uppfostran. De som lackar ur på skolan över att deras lilla Brutus, som faktiskt har bekräftad ADHD, inte får bränna ner skolan utan att någon ond lärare stoppar honom. Kunde de inte prövat lågaffektivt bemötande när han kastade saxar mot lärarna?

"och att man inte längre får säga att en elev är sjuk, utan bara att den är "frånvarande". "

Vet inte ens om detta är en grej, men tvivlar starkt på att det kommer av föräldrars inflytande där det är så. Om något är det modern skitnödighet, att man är livrädd för att kränka någon eller säga något som någon kan bli arg för.

Sluta hitta på grejer bara för att du inte gillar det vi tycker i tråden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback