• 1
  • 2
2020-06-23, 17:21
Medlem
AnnikaLundmarks avatar
När polisen gjorde husrannsakan hemma hos 45-åriga migranten Salwa Gabro påträffade man 226 guldsmycken, samtliga stulna från åldringar på kvinnan arbetsplats, hemtjänsten i Knivsta norr om Stockholm. Nu döms hon till tre års fängelse. Vad mer vet vi om henne? Är det vanligt att hemtjänsten plockar lite guld som bonus till den låga lönen? Är nog stort mörkertal då många är dementa och märker inte de saknar något.
Citat:
Det var efter att smycken och pengar börjat försvinna hos flera äldre i kommunen som polisen kopplades in. Ganska snart riktades misstankar mot den hemtjänstanställda kvinnan och husrannsakan gjorde i hennes bostad.

Värdet på de stulna smyckena som påträffades uppgår till 1,2 miljoner kronor. Samtliga bestulna offer är över 90 år gamla. Många av föremålen är vigselringar och liknande med stort affektionsvärde för de bestulna.

När härvan rullades upp visade det sig att Salwa skaffat sig extrainkomster genom åldringsbrott under flera års tid. Familjen behövde pengar eftersom maken, också han med utomvästlig invandrarbakgrund, enligt domen haft ”försumbara inkomster”. Det har dock inte kunnat beläggas att han känt till hustruns brottsliga verksamhet.
https://samnytt.se/hemtjanstanstalld...ran-aldringar/
2020-06-23, 17:24
Medlem
olasvenssons avatar
Dom flesta som arbetar inom hemtjänst har zigenar-gener. Jag kan tänka mig att 9 av 10 inom hemtjänst stjäl.
2020-06-23, 17:25
Medlem
ms18s avatar
Dom är ju kända för att gå in på sjukhus och sno där också. Riktigt vidrigt folkslag.
2020-06-23, 17:27
Medlem
Självklart är det en invandrare för en svensk skulle aldrig klara av att göra detta
2020-06-23, 17:35
Medlem
diseuses avatar
Tråd finns: (FB) Hundratals stulna smycken hittade i Knivsta – kvinna anhållen.
2020-06-23, 17:39
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Dom flesta som arbetar inom hemtjänst har zigenar-gener. Jag kan tänka mig att 9 av 10 inom hemtjänst stjäl.
Gabro är ett vanligt namn i Irak så någon zigenare handlade det inte om i just detta fall, även fast zigenarradarn (Även i mitt fall) gärna vill slå till när man hör om sådana här saker!

Detta blir tyvärr resultatet när hemtjänsten måste förlita sig på timvikarier med tveksam bakgrund!
Åldringsvård med tillhörande hemtjänst borde återförstatligas enligt mig! Varken landsting eller privata aktörer klarar tyvärr att leverera kvalitetssäkrade tjänster numera!
2020-06-23, 17:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Gabro är ett vanligt namn i Irak så någon zigenare handlade det inte om i just detta fall
Salwa (سلوى) är dessutom ett arabiskt förnamn, se Wiktionary.
2020-06-23, 18:23
Medlem
- Instegsjobb
- Integrationsjobb

Betydande belopp hon snott för
2020-06-23, 18:33
Medlem
Willy-45s avatar
"Är det vanligt att hemtjänsten plockar lite guld som bonus till den låga lönen? Är nog stort mörkertal då många är dementa och märker inte de saknar något."
Enl min erfarenhet ja!
En av mins föräldrar blev av med guldklockor, fickur, (extremt ovanligt ex..) silverbestick och lite småsaker..
Stulet av hemtjänsten.
J-a korpar.
Nya hemtjänstare varje gång man var på besök. en del kunde faktiskt t o m svenska!
2020-06-23, 19:45
Medlem
SYSTEMexes avatar
3 år är allderles för milt! Tjejen var afrikan f.ö
2020-06-23, 19:49
Medlem
sfrges avatar
Hon borde ju ha utvisats också. Hon kommer ändå aldrig att få ett jobb ner när hon kommer ut. Ingen arbetsgivare kommer att vilja ta i henne med tång.
2020-06-23, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Men nu backar vi och räknar till 10 och andas en skvätt! Dina fördomar om anställda inom hemtjänsten må vara en bild av en specifik arbetsgrupp i sådant fall för de hemtjänstgrupper jag arbetat i ser inte ut på det viset. Detta betyder inte att jag inte varit med om personal som stjäl men jag har så aldrig kunnat dra paralleller till några zigenar-gener!

Du kanske ska sluta att bara sitta och tänka dig saker utan ta reda på lite fakta!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in