• 1
  • 2
2020-06-22, 15:00
Medlem
Jag har en BMW med 143 hk och hade grna trimmat den till hgre hk undrar om det r ngon som gjort det som har lite tips och rd? Kostnad, frskring och garanti? Min bil r 5 r gammal. Frdelar/nackdelar med trimning? Tacksam fr svar
Citera
2020-06-22, 15:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minou84
Jag har en BMW med 143 hk och hade grna trimmat den till hgre hk undrar om det r ngon som gjort det som har lite tips och rd? Kostnad, frskring och garanti? Min bil r 5 r gammal. Frdelar/nackdelar med trimning? Tacksam fr svar

Antar att du har en 318d. D kan du f kanske 20-35 hk med chip, se ex https://www.racechip.com/shop/bmw/3-...5kw-320nm.html

Kostnad runt 2-6 tkr.

Se mer info hr: https://teknikensvarld.se/guide-effe...imning-117923/

BMW kr ju sitt M Performance, dr de i alla fall tidigare haft chiptrim till vissa modeller. Frdelen med det r att du d fr en laglig bil med garantier kvar.
Citera
2020-06-22, 15:20
Medlem
snivlems avatar
inte vrt det fr vad du fr ut av det...och ingen vill ha en trimmad bil. enbart negativt med det.

kp en annan motorstarkare bil medans du har lite vrde kvar p din bil
Citera
2020-06-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Antar att du har en 318d. D kan du f kanske 20-35 hk med chip, se ex https://www.racechip.com/shop/bmw/3-...5kw-320nm.html

Kostnad runt 2-6 tkr.

Se mer info hr: https://teknikensvarld.se/guide-effe...imning-117923/

BMW kr ju sitt M Performance, dr de i alla fall tidigare haft chiptrim till vissa modeller. Frdelen med det r att du d fr en laglig bil med garantier kvar.
Det stmmer! Jag kollade hos bsr, priset var 6200kr, och sen kollade hos ngon annan i Gteborg dom hade priset fr 4900kr.
Man fr 183hk, men jag funderar vem ska jag lmna bilen till, ska ska lite till och se vad r det skillnaden om det gller kvalitet eller garanti...
tack fr svar!
Citera
2020-06-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
inte vrt det fr vad du fr ut av det...och ingen vill ha en trimmad bil. enbart negativt med det.

kp en annan motorstarkare bil medans du har lite vrde kvar p din bil
Jag gillar att motorn bli lite piggare och roligare att kra, s det r en frdel fr mig.
Gillar min bil den r extra utrustad, sen man kan alltid terstlla till originalet om man vill.
Tack fr svar.
Citera
2020-06-22, 17:50
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Jag gillar att motorn bli lite piggare och roligare att kra, s det r en frdel fr mig.
Gillar min bil den r extra utrustad, sen man kan alltid terstlla till originalet om man vill.
Tack fr svar.

Du fr inte nn vidare kning s det mrks ..... isfall fr du gra grova ingrepp och byta delar av sjlva motorn, bttre topplock och slnga i turbo modell grande...

du kan ju testa att frst kra och gasa p med AC p fr fullt och alla tnkbara elgrejer igng s att du frlorar mycket hstkrafter och jmfra med ac helt avstngd och s mycket grejer som mjligt som drar strm avslaget .... d diffar det ca 20 HK ..... s ser du hur liten skillnaden r
Citera
2020-06-22, 19:00
Medlem
Klart det blir skillnad. Om bilen har turbo,brukar steg 1 ge ca 40hk till. Har chippat Volvo Saab Jaguar och Skoda. Bste med riktig optimering,via OBD. Bttre n fulboxarna. Jag har anvnt Tm Chiptuning BSR och Promotech
Citera
2020-06-22, 19:03
Medlem
CompressorVanes avatar
Kp en vrre bil...

Har du turbo gr det att labba en del annars r det lnlst.
Citera
2020-06-22, 20:16
Medlem
40hk sger eg inte s mycket, r ju intressant hur mycket extra vrid man fr. Men brukar bli en mrkbar skillnad p en verladdad motor!

Subarun jag hade kunde man skrmma upp frn 250hk till dryga 300hk med ganska enkla medel, men d var jag rdd att CVT-ldan skulle klappa ihop.
Citera
2020-06-22, 20:34
Medlem
Citat:
Kanske r bara jag men jag ser ingen frdel att trimma s lnge man kan kpa en annan bil av samma modell som i original har en starkare motor.
Nu r jag Volvonrd vilket jag kan relatera till.
Min ena V60 r en D5 som d r Polestaroptimerad (Volvos egna trim). Detta kostar 12 000kr men det fljde min bil vid kpet. Samtidigt s ser jag bde D3 och D4 med polestarloggan och ofta lser jag folks kommentarer att trimmet gr deras bil till en D5.
Nej. De kanske kommer upp i prestanda av en D5 men fortfarande saknas en del.
Som sagt. Det kanske r jag men jag skulle inte trimma s lnge jag kan byta bil fr att f det jag vill ha.
Citera
2020-06-22, 21:38
Medlem
Samowiedzas avatar
Googla p "318d chip" och g in p olika sidor s ser du vad det kostar & hur mycket effekt du fr.
Nackdelar r kad frbrukning och mer slitage p koppling, vxellda, diff osv.

r du ute efter mycket mer effekt n s r det billigare att byta bil.
180hk i en bil som vger 1600kg r inte direkt imponerande och du lr fortfarande bli frnkrd av en Volvo 740 med uppstllt laddtryck.
Citera
2020-06-22, 21:49
Medlem
Frutom att chippa kan du gra en sk DPF delete och EGR delete samt raka rr. Vill du ha nnu mer br du byta turbo till en hybridturbo, slnga i strre spridare och skaffa strre intercooler som tex Wagner.

Har fr mig att DPF och EGR del med raka rr br ge cirkus 20 hstar till. Bess kan inte heller se om du utfrt dessa modifikationer. Dock s kommer avgaserna lukta nnu mer.

Om du har 318D kan 320D/325D-spridare passa. Vet iallafall att spridare frn 535D passar i 530D s jag antar att samma gller angende 3-serien.

Om jag ska dra till med en okvalificerad gissning s tippar jag p att du som mest kan klmma ut 250 hk. Vet ej vad vridet ligger p org men skulle tro att du fr ca 150-200 nm till. Tom det kanske r lite fr entusiastiskt. Inte skert att drivlinan klarar av det dock. Kopplingen lr brja slira.

r ingen professor inom trimologi s ta det jag skrev med en eller tv nypor salt.

Det jag dremot vet r att det blir dyrt snabbare n bilen din accar.

Brnslefrbrukning kommer ej ka svida inte du hller stumt varje gng du kr. Normal krning ger normal brnslefrbrukning.

Chippning gr att garantin inte lngre gller om det skulle upptckas. Du mste egentligen bertta fr frskringsbolaget om du modifierar din bil annars kan det blir knas om du hamnar i en olycka. Vet inte om ngon som faktiskt gjort det.
Senast redigerad av orelateradhusbrand 2020-06-22 kl. 21:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in