Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-21, 11:50
  #1
Medlem
Har en dator som jag köpte för några år sedan med Ryzen 7 1800x processor samt 1080Ti kort. Både CPU och GPU var då helt nytt. Har även uppgraderat till en snabbare och större SSD nu i efterhand. Hur som helst börjar X-plane 11 klaga på mina grafikinställningar. Försökte köra allt på MAX men ganska snabbt kommer det upp en varning om att mina ”rendering options” är för höga och att det därför kan bli segt. Märker inte särskilt mycket lagg, men om jag programmerar autopiloten och ökar till 16x hastigheten börjar autopiloten flippa ur totalt. Därför funderar jag på om det kan vara processorn i det här fallet som är flaskhalsen. Dock börjar det ju bli god tid för att uppdatera grafikkortet också då det har ganska många år på nacken. Kommer nog vänta till Nvidia 3000-serien släpps efter sommaren.

Vad tror ni är den största flaskhalsen för min dator nu? Är det GPUn eller CPUn som är den största boven?
Citera
2020-06-21, 12:10
  #2
Medlem
Entekopps avatar
1080ti är fortfarande ett grymt grafikkort och finns bara typ 4 modeller som är snabbare än det idag. Ryzen 1000 serien dock har dock inte jättebra enkeltrådsprestanda så är nog mer givande uppgradera CPUn. Att spelet flippar ur beror däremot inte på dålig prestanda utan buggar i spelet.
Citera
2020-06-21, 12:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entekopp
1080ti är fortfarande ett grymt grafikkort och finns bara typ 4 modeller som är snabbare än det idag. Ryzen 1000 serien dock har dock inte jättebra enkeltrådsprestanda så är nog mer givande uppgradera CPUn. Att spelet flippar ur beror däremot inte på dålig prestanda utan buggar i spelet.

Tack för svaret. Har nya Ryzen samma socket som 1000-serien? I annat fall behöver jag också byta moderkort, vilket förvisso inte är något jätteproblem.
Citera
2020-06-21, 14:30
  #4
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det är samma sockel AM4 men kolla ändå så moderkortet har stödet för de nyare modellerna samt att minnena inte är för långsamma.
Citera
2020-06-21, 19:19
  #5
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Tack för svaret. Har nya Ryzen samma socket som 1000-serien? I annat fall behöver jag också byta moderkort, vilket förvisso inte är något jätteproblem.

Tror du behöver ett nytt moderkort för 3000 serien. X570 eller B540.

Sen är just X-plane notoriskt för att käka upp vram.

https://forums.x-plane.org/index.php...of-gpu-memory/

Maxa inte grafikinställningarna och problemen är ur världen.
Egentligen behöver du ett grafikkort med 10 GB minne för att kunna maxa allt.
Köp 2 st rtx 2070 super och kör dem i Nvlink eller bara glöm det.
Citera
2020-06-21, 21:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Har en dator som jag köpte för några år sedan med Ryzen 7 1800x processor samt 1080Ti kort. Både CPU och GPU var då helt nytt. Har även uppgraderat till en snabbare och större SSD nu i efterhand. Hur som helst börjar X-plane 11 klaga på mina grafikinställningar. Försökte köra allt på MAX men ganska snabbt kommer det upp en varning om att mina ”rendering options” är för höga och att det därför kan bli segt. Märker inte särskilt mycket lagg, men om jag programmerar autopiloten och ökar till 16x hastigheten börjar autopiloten flippa ur totalt. Därför funderar jag på om det kan vara processorn i det här fallet som är flaskhalsen. Dock börjar det ju bli god tid för att uppdatera grafikkortet också då det har ganska många år på nacken. Kommer nog vänta till Nvidia 3000-serien släpps efter sommaren.

Vad tror ni är den största flaskhalsen för min dator nu? Är det GPUn eller CPUn som är den största boven?

Enkelt.

Installera MSI Afterburner.

Inställningar -> Monitor.
Välj:
CPU (alla kärnor) + temp
GPU + temp
RAM
FPS avg
FPS 1%

Kolla var det flaskar (ex om CPU jobbar 99% och GPU 60%).
Citera
2020-06-22, 15:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det är samma sockel AM4 men kolla ändå så moderkortet har stödet för de nyare modellerna samt att minnena inte är för långsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Tror du behöver ett nytt moderkort för 3000 serien. X570 eller B540.

Sen är just X-plane notoriskt för att käka upp vram.

https://forums.x-plane.org/index.php...of-gpu-memory/

Maxa inte grafikinställningarna och problemen är ur världen.
Egentligen behöver du ett grafikkort med 10 GB minne för att kunna maxa allt.
Köp 2 st rtx 2070 super och kör dem i Nvlink eller bara glöm det.

Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Enkelt.

Installera MSI Afterburner.

Inställningar -> Monitor.
Välj:
CPU (alla kärnor) + temp
GPU + temp
RAM
FPS avg
FPS 1%

Kolla var det flaskar (ex om CPU jobbar 99% och GPU 60%).

Tack för svaren. Ska börja med att kolla med hjälp av MSI Afterburner. Verkar som både nVidia och AMD är på gång med nya GPUs, och är de vida överlägsna 1080Ti kanske det blir ett sådant kort. Gällande processor finns det ju i grunden endast två realistiska alternativ. Intel och AMD. AMD ska ju släppa något nytt efter sommaren. Hur är det med Intel? Har de något spännande i pipeline?
Citera
2020-06-22, 15:09
  #8
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Hur är det med Intel? Har de något spännande i pipeline?

Xe. Stort hemlighetsmakeri kring det än så länge.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Xe

Stand alone gpu:er som skall konkurrera med AMD och Nvidia.

Oklart om de kommer att vara något att hänga i granen eller ej.

Finns läckta benchmarks som placerar dem 40% över nya Vega APU:er i opencl.

https://wccftech.com/intel-xe-dg1-gp...-amd-7nm-vega/

Om nu bara spel var skrivna i opencl så skulle det vara en fingervisning om något.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2020-06-22 kl. 15:15.
Citera
2020-06-22, 16:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Tack för svaren. Ska börja med att kolla med hjälp av MSI Afterburner. Verkar som både nVidia och AMD är på gång med nya GPUs, och är de vida överlägsna 1080Ti kanske det blir ett sådant kort. Gällande processor finns det ju i grunden endast två realistiska alternativ. Intel och AMD. AMD ska ju släppa något nytt efter sommaren. Hur är det med Intel? Har de något spännande i pipeline?

Tog en snabb titt på YT, din GPU verkar flaska i de flesta spelen (1440p) men X-plane 11 är uppenbarligen CPU-krävande.

Både AMD (Big Navi) och Nvidia (Ampere) är på G så jag hade legat lågt. Även AMD Ryzen 4000 knackar på dörren och Intel har säkert något på G de med.

Intressanta tider.


Edit,
Jag var i tankarna att köpa en ny PC med 3600X och RTX 2070 Super men jag väntar.

Köper en Intel Q9550 från Aliexpress (230kr) till min budget-rigg sålänge.
__________________
Senast redigerad av deliciousdelux 2020-06-22 kl. 16:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback