Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-18, 17:10
  #1
Medlem
PsykOlogiskts avatar
hur kan människor prioritera att bygga om någon väg eller typ bygga ut något redan fungerande, med pengar som kan användas till att exempelvis mata familjer, som det faktiskt bara tar en liten flygplansresa att ta sig fram till, på denna värld? samma värld? varför låser man sig fast vid samma Land, när det är ganska coolt och ovanligt att dela samma Planet?

hur tänker folk och varför stör det blåa människor så mycket, att de röda vill hjälpa andra liv? det spelar väl ingen roll vad andra har för värderingar/hur de växt upp/vad de har lärt sig,

varför fattar inte typ moderater att alla människor fortfarande har ett smärtcentrum i hjärnan, som uppfattar lidandet som de inte verkar vilja agera för att motverka

varför prioriterar vi utifrån ett de påhittade gränserna för ett land, och varför är vi så måna om att agera inom ramarna för något vi själva inte har kommit på, när jorden redan är liten som den är, i det stora hela

varför hatar folk varandra vad fan är det för fel på de, rent psykOlogiskt - vad orsakar detta?
__________________
Senast redigerad av PsykOlogiskt 2020-06-18 kl. 17:20.
Citera
2020-06-18, 17:26
  #2
Medlem
Forkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykOlogiskt
hur kan människor prioritera att bygga om någon väg eller typ bygga ut något redan fungerande, med pengar som kan användas till att exempelvis mata familjer, som det faktiskt bara tar en liten flygplansresa att ta sig fram till, på denna värld? samma värld? varför låser man sig fast vid samma Land, när det är ganska coolt och ovanligt att dela samma Planet?

hur tänker folk och varför stör det blåa människor så mycket, att de röda vill hjälpa andra liv? det spelar väl ingen roll vad andra har för värderingar/hur de växt upp/vad de har lärt sig,

varför fattar inte typ moderater att alla människor fortfarande har ett smärtcentrum i hjärnan, som uppfattar lidandet som de inte verkar vilja agera för att motverka

varför prioriterar vi utifrån ett de påhittade gränserna för ett land, och varför är vi så måna om att agera inom ramarna för något vi själva inte har kommit på, när jorden redan är liten som den är, i det stora hela

varför hatar folk varandra vad fan är det för fel på de, rent psykologiskt - vad orsakar detta?

Hur kan du prioritera att bygga fler "hus" av avföring i Afrika innan du tänker på dina landsmän som sitter med hatten i handen och gråtfärdigt kollar på dig medan du strosar förbi?

Varför fattar inte såna som dig att det är en dominoeffekt om man förkastar sina egna och fokuserar sig på andra?

Varför fattar inte du att din trådstart gör mig arg? Du är inte så känslomässigt i fas som du tror. Du vet knappt vad du talar om.
Citera
2020-06-18, 17:32
  #3
Medlem
Triplefaces avatar
Ska försöka besvara dina frågor. Jag är själv inte särskilt blå, men jag är bra på att förstå hur andra tänker.

1. Hur tänker folk och varför stör det blåa människor så mycket, att de röda vill hjälpa andra liv?

-Det stör dem eftersom de vänsterns strävan efter att hjälpa andra inte sällan leder till problem. Invandringen är såklart det bästa (värsta) exemplet. Vid det här laget lär du känna till eländet som den okontrollerade massinvandringen orsakat i Sverige.

2. varför fattar inte typ moderater att alla människor fortfarande har ett smärtcentrum i hjärnan, som uppfattar lidandet som de inte verkar vilja agera för att motverka

-Jag tror att de förstår det, men att man förstår betyder inte att man bryr sig. Alla människor har inte samma nivå av empati. Vissa bryr sig mer än andra. Tjejer är t ex mer empatiska och mer känslomässiga än killar, det är inte konstigt att de i mycket högre utsträckning röstar på vänstern.

Sen är det ju även så att man kan vara empatisk men ändå inte vilja hjälpa människor i alla lägen. Om något inte fungerar och leder till problem så kan hjärnan gå emot hjärtat. Till exempel: många vänsterfolk som alltid pratar om att hjälpa människor har mycket plats över i sin bostad. De skulle kunna låta en eller flera hemlösa bo där. De har även ekonomin för det. Men de gör det ändå inte. Varför?

3. Varför prioriterar vi utifrån ett de påhittade gränserna för ett land, och varför är vi så måna om att agera inom ramarna för något vi själva inte har kommit på, när jorden redan är liten som den är, i det stora hela

-För att man mest av allt bryr sig om sig själv och sina nära. Om det är något som skapar kaos där man bor vill man undvika det.

4. varför hatar folk varandra vad fan är det för fel på de, rent psykologiskt - vad orsakar detta?

-Man behöver inte hata folk för att inte vilja ha hit dem. Se mina tidigare svar. Vad som orsakar variation i empati? Arv och miljö.
Citera
2020-06-18, 18:18
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Varför gör du ingenting själv? Öppna ditt hem för en hemlös! Gå ut på stan och ge en del av dina pengar till en fattig! Varför gör du inte det?

Kan det vara så att du tycker att det är bra att göra så med ANDRAS pengar och resurser?
Citera
2020-06-18, 20:11
  #5
Medlem
Jag antar att du själv ger större delen av din lön till fattiga? Lever på existensminimum för att kunna skänka bort sista tusenlapparna. Eller?
Citera
2020-06-19, 00:58
  #6
Medlem
De flesta länder kan vara självförsörjande. Att mindre utvecklade kulturer vägrar bete sig som folk är inte mitt problem.

På mongoliska landsbygden svälter folk p.g.a. det svåra vädret, fler och fler bönder tvingas flytta till städerna, men inte fan gnäller de om att svenskar är skyldiga dem något.

I Sudan svälter folk i ena halvan av landet för att den andra halvan inte kan lista ut hur man fraktar spannmål.
Citera
2020-06-20, 10:52
  #7
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför gör du ingenting själv? Öppna ditt hem för en hemlös! Gå ut på stan och ge en del av dina pengar till en fattig! Varför gör du inte det?

Kan det vara så att du tycker att det är bra att göra så med ANDRAS pengar och resurser?

hur vet du vad jag gör?
Citera
2020-06-20, 10:57
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykOlogiskt
hur vet du vad jag gör?

Nej det vet jag givetvis inte helt säkert. Men jag känner på mig att jag har rätt. Visst har jag rätt?

Ska du nu komma med massa lögner om hur du hjälper fattiga och offrar dig så är det ingen som tror dig, bara så du vet.

Som sagt. Andras pengar ska det vara som ska användas!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback