• 1
  • 2
2020-06-18, 16:56
Medlem
fjolla666s avatar
Det skrapar ibland när jag bromsar. Bara på höger fram. Går och kommer.
Bilden är en Volvo 2015 som gått 12 lax mil.
Vad kan det vara?
Citera
2020-06-18, 16:59
beläggen är slut?!?!?!?!
Citera
2020-06-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Vad kan det vara?
Antagligen bromsbeläggen som börjar bli slut , samtidigt som det nog är rostigt där de sitter och kärvar titt som tätt varav det bara skrapar ibland . Rätt lätt o byta själv .
Citera
2020-06-18, 17:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Vad kan det vara?
12 laxar???? Ta loss hjulet och titta på bromsbeläggen så ser du om dom är utslitna
Citera
2020-06-18, 18:12
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
12 laxar???? Ta loss hjulet och titta på bromsbeläggen så ser du om dom är utslitna
Och eftersom TS säger sig redan höra skrapljud vid inbromsning är risken att även skivorna tagit tillräckligt stryk och måste bytas. 12 lax (i reparation) låter inte så långt därifrån då.
Citera
2020-06-18, 18:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Och eftersom TS säger sig redan höra skrapljud vid inbromsning är risken att även skivorna tagit tillräckligt stryk och måste bytas. 12 lax (i reparation) låter inte så långt därifrån då.
Skivorna har garanterat skador om beläggen är utslitna
Citera
2020-06-18, 18:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Halvera 12.000 så är du närmare sanningen om du gör det på en märkesverkstad.

Byt belägg omgående TS, måste du köra så använd handbromsen så långt det går.

Har du tur har bromsskivan klarat sig, belägg kan du enkelt byta själv om du är någorlunda händig.
OKQ8 brukar ha en lift att hyra i GDS hallen.

Byt på båda sidorna fram.
Citera
2020-06-18, 19:03
Medlem
oskichs avatar
Byta skivor och belägg är ett ganska simpelt jobb - Nu när det är sommar behöver du bara en domkraft, nånting att palla upp bilen med och några fasta nycklar (gärna en momentnyckel också). Har du elektronisk parkeringsbroms är det lite mer komplicerat om du ska byta de bakre...
Citera
2020-06-18, 19:16
Medlem
fjolla666s avatar
Bilen va på service för 2 veckor sedan på Volvo. Borde dom inte sett det då? Kan det inte vara grus som fastnat? Är ju bara höger fram som låter. Obs.. bara ibland.... borde det inte låta hela tiden om det är beläggen?
Bromsskivorna ser bra ut tycker jag.
Citera
2020-06-19, 00:02
Medlem
Citat:
Bilen va på service för 2 veckor sedan på Volvo. Borde dom inte sett det då? Kan det inte vara grus som fastnat? Är ju bara höger fram som låter. Obs.. bara ibland.... borde det inte låta hela tiden om det är beläggen?
Jo, det borde upptäckts. Beläggen bör i vanliga fall vara bytta för ett tag sen, sett till miltalet du uppger. Du har ingen koll på historiken?

Du skriver ”skrapar”, då utgår vi ifrån att det faktiskt är ett skrapljud.

Annars kan det mycket väl ha fastnat något som ligger emot och gör ljud ifrån sig, det händer.
Citera
2020-06-19, 00:12
Medlem
Citat:
Vad kan det vara?
Jag kör lite forcerat och mina höll straxt över 10grodyngel. Beläggen kostade runt 1mört men 0guldfiskar i arbete då jag fixade det själv.
Citera
2020-06-19, 07:49
Moderator
Citat:
Jag gissar på att du har rostkanter på skivan, utanför den blanka ytan, och beläggen börjar ta slut så att kanterna tar i beläggen då och då, när det tar i lossnar lite rost och så blir det tyst ett tag. Nya belägg kan räcka, men du kanske behöver byta skivor med om de är för tunna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in