Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-18, 11:19
  #1
Medlem
indianhejs avatar
Allt oftare hör jag hur folk pratar illa om Sosseriet i Sverige. Att man undviker skatter etc och gör allt för att minimera kostnaderna till staten för att främja en ytterligare ökad invandring.

Är det så?
Citera
2020-06-18, 11:29
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har inga problem att betala skatt om jag nu visste att det går till vård, skola och omsorg och hjälp till svenska personer i första hand men som det är nu så kan en invandrare fly till sverige och leva papperslös men ändå kunna gå till tandläkaren och få alla tänder fixade för en 50-lapp medans det för vilken svensk som helst hade kostat mellan 50-100tkr.

Betalar man skatt får man utnyttja vård och omsorg och gör man det inte så betalar man vad det faktiskt kostar likt USA. Svårare än så borde det inte vara.
Citera
2020-06-18, 11:33
  #3
Medlem
Finlandsstarkemans avatar
Att betala så lite skatt som möjligt hade det nog varit ändå, det ligger liksom inte i människans natur att skänka pengar till okända människor som man dessutom inte ser får ta del av ens generösitet. Men visst flyktingmottagningen har förvärrat en hel del, även inom andra områden. Det är liksom inte rätt att folk som inte har förtjänat att bo i Sverige gör det på bekostnad av ens förfäder som byggde upp allt.
Citera
2020-06-18, 11:35
  #4
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Absolut är det så.
Skattetröttheten närmar sig snabbt nivån som rådde på 70-80-talet, före de modesta skattesänkningarna.
Invandrarna själva tar med sig från hemlandet en ofta minimal skattemoral.
Citera
2020-06-18, 11:56
  #5
Medlem
CC75s avatar
Jag tror också att det är så. Förut när det s.k. Samhällskontraktet fungerade då var skattemoralen högre. Idag när allt fler ser att staten inte längre håller sin del av kontraktet då blir man allt mindre benägen att betala skatt. Varför ska jag hålla min del av avtalet när den andra parten inte gör det? Det brutna samhällskontraktet kommer bli en stor punkt på dagordningen om några år när det som idag sker ska "betalas".

Jag tror även att det som Fioehlbaerth skriver ovan om att en del av den mångkultur som vi importerar till Sverige har en annan och betydligt lägre skattemoral, vilket självklart kommer att påverka Sveriges generella skattemoral till det sämre.

Vad gäller sossarna (men även Moderaterna) så har de gått från att värna om "folkhemmet" och det svenska folket till att värna om "alla" andra i världen. Det finns det självklart inte pengar till vilket leder till att man tvingas bryta kontraktet med de svenska skattebetalarna.

// CC
Citera
2020-06-18, 12:09
  #6
Medlem
Visst, när man hör i första hand hur våra äldre och vänner som kanske inte kan arbeta ordentligt behandlas så undrar man ju var alla tusenlappar man betalar varje månad försvinner någonstans egentligen.

Är du svenskfödd har du krav på motprestation, annars får du inte ett skit. Det verkar inte gälla invandrare. Har stött på folk som har bott här i flera år utan att kunna ett ord svenska. Ska dem verkligen ta del av mina pengar? Om jag hade fått bestämma? I helvete heller...

Har inga problem med att betala för våra svenska bröder och systrar som har det svårt. Men att någon outsider ska leva loppan på pengar som vi har knegat ihop utan att ens bli integrerade eller vilja integreras i samhället sticker verkligen i ögonen. Vad fan gör dem ens här liksom?
Citera
2020-06-18, 12:52
  #7
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
..

Är du svenskfödd har du krav på motprestation, annars får du inte ett skit. Det verkar inte gälla invandrare. Har stött på folk som har bott här i flera år utan att kunna ett ord svenska. Ska dem verkligen ta del av mina pengar? Om jag hade fått bestämma? I helvete heller...

. Vad fan gör dem ens här liksom?
Spelar ingen roll för sozzeregeringen.
90% av "de nyanlända" röstar ju rött i något avseende.
Det är det allra viktigaste...
Citera
2020-06-18, 13:00
  #8
Medlem
undercover-racists avatar
Japp. Det är därför man höjer skatten på konsumtionsvaror som plastpåsar och bensin. Svårare att undkomma beskattning.
Citera
2020-06-18, 13:04
  #9
Medlem
holmiums avatar
Eftersom skatt är en form av stöld, så är det inte relevant att nämna moral och skatt samtidigt.
Det är inte nödvändigtvis ett tecken på moral att betala skatter.

Skattebetalningen sker pågrund av risken för utpressning, våld och repressalier om de tunga betalningarna till särintresset uteblir.

Propagandalögnen här är givetvis att särintresset som kontrollerar skatteuppbörd och skatteindrivning gärna vill upphöja sin verksamhet till något fint och guddomligt. Vilket det inte är, det är istället helt vanlig maffiaverksamhet.

Beskattning handlar om att ett särintresse kan tillskansa sig andras resurser utan motprestation, dvs stöld.
Citera
2020-06-18, 13:27
  #10
Medlem
Aigiss avatar
Inte bara massinvandringen, det är bidrag till massa konstiga föreningar, menskonst, genuscertifieringar, massiva bidragsfusk bland invandrare, etc etc, osv osv.

Jag har inget emot att betala skatt och är i grunden positiv till en stark välfärd men när man bara pissar bort pengarna på en massa skit så ser jag hellre om mitt eget hus.

Dessutom kräver ju transfereringar en stark nationell sammanhållning, något som bara blir värre och värre varje år. Varför ska jag betala till massa invandrare som inte gör ett skit för att bli en del av det svenska samhället utan tvärt om hatar det och mig? (Nej inte alla invandrare bla bla bla)

Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Är du svenskfödd har du krav på motprestation, annars får du inte ett skit. Det verkar inte gälla invandrare. Har stött på folk som har bott här i flera år utan att kunna ett ord svenska. Ska dem verkligen ta del av mina pengar? Om jag hade fått bestämma? I helvete heller...

Precis. Jag glömmer aldrig ett inslag från SR där man intervjuade några somaliekärringar i Borlänge som gick nån slags integrationskurs. Ett av målen var att de skulle lära sig klockan. Till och med batilhäxan från radion blev lite chockad när hon fick veta att ett av hucklena efter över 15 år i Sverige i princip bara kunde säga "hej" och "tack".
__________________
Senast redigerad av Aigis 2020-06-18 kl. 13:31.
Citera
2020-06-18, 19:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Allt oftare hör jag hur folk pratar illa om Sosseriet i Sverige. Att man undviker skatter etc och gör allt för att minimera kostnaderna till staten för att främja en ytterligare ökad invandring.

Är det så?

Ja
Citera
2020-06-18, 23:18
  #12
Medlem
Nog är det skillnad på skattemoralen idag mot förr. Förr reflekterade man knappt över skatterna, man hade en känsla av att det gick tillbaks till folket och skapade ett bättre samhälle.
Idag känns det snarare som att vi är på väg i rakt motsatt riktning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback