Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 18:36
  #1
Medlem
.com är upptaget för en sida på engelska jag skapat (så .se är inte lägligt, inte heller .nu).

Vad bör men då sikta på? .net .org .info .online? Hur stor roll spelar det egentligen?

Tänker främst ur SEO men såklart även att folk ska komma ihåg det, dock söker folk mest upp sidor idag och skriver sällan in dem första gången (andra gången finns de oftast sparade i webbläsaren).

Vad är era åsikter?
Citera
2020-06-17, 18:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help

Vad är era åsikter?

Min åsikt är att man alltid ska regga domän innan man skapar själva sidan. Nu kommer det bara se ut som att du kopierat nån annans ide.
Citera
2020-06-17, 19:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Min åsikt är att man alltid ska regga domän innan man skapar själva sidan. Nu kommer det bara se ut som att du kopierat nån annans ide.

Hur skulle det göra det? Sidan är inte Live och namnet på sidan spelar inte så stor roll men hittar inget bra som slutar på .com.

Har du svar på min fråga istället?
Citera
2020-06-17, 19:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Hur skulle det göra det? Sidan är inte Live och namnet på sidan spelar inte så stor roll men hittar inget bra som slutar på .com.

Har du svar på min fråga istället?

När vi pratar SEO så är namn allt du måste ha en unik domän tar du en domän som redan finns så är du inte unik.
Citera
2020-06-17, 19:35
  #5
Medlem
Testa https://www.leandomainsearch.com
Citera
2020-06-18, 17:15
  #6
Medlem
Kassa svar det var här då.

Just idag spelar det ingen större roll längre. Du kan använda .com, .net, .org och .info för samma syfte.

Mer specifikt så står .com för commericial, att tjäna pengar. .net står för network och var mer lämplig för just nätverk såsom mail men eftersom det inte finns någon universell lag hålla dessa separata så ligger .net på andra plats efter .com.

.org står för organization och var för non-profit företag. Något som precis som för .net inte har förstärkts så alla eller många skiter i det.

Citat:
  • Generic (.com, .net, .org, .info), domains that can be used for general purposes.
  • Generic restricted (.pro, .biz, .name) domains that can only be used for their specific purposes.
  • Sponsored (.edu, .gov, .int, .mil, .aero, .cat, .asia, .mobi, .coop, .travel, .tel, .jobs) domains that can only be used by businesses involved specifically with that industry.
  • Infrastructure (.arpa) which was one of the original top-level domains used to help with the DNS infrastructure.
källa: https://www.domain.com/blog/2018/10/...in-name-types/

Använd vilken du vill med andra ord. Problemet är väl att folk vanligtvis testar med .com och kommer då komma till en sida du inte har med att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback