Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-28, 05:57
  #1
Medlem
alves avatar
Med anledning av boken Kronprinsessan har jag blivit nyfiken på Sahlinaffären. Vad hände egentligen? Vem tipsade pressen? Skedde detta för att hon var på väg att bli den första kvinnliga statsministern? Jag har själv ganska liten kännedom om hela saken.
Citera
2006-04-28, 06:22
  #2
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Det är väl ganska troligt att en grupp högre socialdemokrater inte ville att Sahlin skulle bli statsminister och läckte lämplig information. Förslagsvis någon i kresen runt Göran Persson. Persson var trots allt bara tredjenamnet efter Sahlin och Jan Nygren, och kom inte på tal överhuvudtaget förrän Nygren tackat nej av personliga skäl och Sahlin fallit bort. Det är väl inte så förvånande om det fanns några som helt enkelt inte tyckte att hon var lämplig som statsminister.
Citera
2006-04-28, 07:48
  #3
Medlem
alves avatar
Det låter ganska troligt, men Persson ville väl inte bli statsminister först?
Citera
2006-04-28, 08:31
  #4
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alve
Det låter ganska troligt, men Persson ville väl inte bli statsminister först?

Han sa att han inte ville bli statsminister! Han är slug...
Citera
2006-04-28, 18:00
  #5
Medlem
Herr Lindholms avatar
Expressen satt inne med informationen långt innan de släppte bomben. Ett par dagar innan avslöjandet körde de en annons med en bild på ett kreditkort med överstrukna uppgifter och rubriken "Någon säger sanningen", typ. Ett klockrent exempel på en teaser som inte säger alltför mycket.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-04-28, 18:40
  #6
Medlem
Carpe Diems avatar
Jag har läst att den som läkte storryn om Sahlin till Expressen skall ha varit knuten till finnasdepartementet. Göran Persson var då finnansminister...
Citera
2006-04-29, 15:40
  #7
Medlem
alves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Jag har läst att den som läkte storryn om Sahlin till Expressen skall ha varit knuten till finnasdepartementet. Göran Persson var då finnansminister...

Minns du var du läste det?
Citera
2006-04-29, 16:19
  #8
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alve
Minns du var du läste det?
Jag är tyvärr osäker.

Det kan ha varit i "Om pressen kommer".
http://www.alba.nu/Alba4_97/pressenrecension.html
Citera
2006-04-29, 17:41
  #9
Medlem
alves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Jag är tyvärr osäker.

Det kan ha varit i "Om pressen kommer".
http://www.alba.nu/Alba4_97/pressenrecension.html

Ok, tack för svaret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback