Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-27, 01:55
  #1
Medlem
När jag först började dricka för ca ett år sedan hade jag inga problem alls med öl, men för ett halvår sen så började jag må rätt illa när jag druckit öl, och nu kan jag bara dricka några klunkar så börjar jag spy. Någon aning om varför det är såhär? Har förresten inga problem alls att dricka tex kosken.
Citera
2006-04-27, 02:53
  #2
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
När jag först började dricka för ca ett år sedan hade jag inga problem alls med öl, men för ett halvår sen så började jag må rätt illa när jag druckit öl, och nu kan jag bara dricka några klunkar så börjar jag spy. Någon aning om varför det är såhär? Har förresten inga problem alls att dricka tex kosken.

Hade samma problem fast med sprit. Drack sprit på arvikafestivalen som vatten, hade inga problem o dricka ur en kvarting i 4 klunkar bara jag sköljde ner med nån klunk öl efteråt. Efter det mådde jag illa bara jag smakade på sprit i ett halvår efteråt. Numera är det lugnt igen men det tog sin tid. Kanske har fått för mycket av det goda? Har dock svårt att tro att detta skulle hända med öl.
Citera
2006-04-27, 04:10
  #3
Medlem
Stactas avatar
Kanske fördruckit dig på öl?????


Jag kan inte dricka guiness ......
Citera
2006-04-27, 07:17
  #4
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
När jag först började dricka för ca ett år sedan hade jag inga problem alls med öl, men för ett halvår sen så började jag må rätt illa när jag druckit öl, och nu kan jag bara dricka några klunkar så börjar jag spy. Någon aning om varför det är såhär? Har förresten inga problem alls att dricka tex kosken.

Jag har exakt samma problem, men har inte heller en aning om varför. Väldigt störande är det i alla fall
Citera
2006-04-27, 09:45
  #5
Medlem
BrunteVIs avatar
Jag tror det har med inlärning att göra.
Du hade en dålig erfarenhet av alkohol/öl och då asocierar din hjärna automatiskt ölsmaken med illamående. Du får helt enkelt lära din hjärna att det inte är så.
Citera
2006-04-27, 10:51
  #6
Medlem
Treutans avatar
Prövat att dricka sprit först och sen under fyllan gå över till öl?
Citera
2006-04-27, 11:13
  #7
Medlem
Etanols avatar
Har haft liknande problem själv. Fick mitt livs värsta fylla på en Vodka Explorer. Efter det kunde jag inte dricka sprit förrän på hösten. Det här skedde på vintern någongång. Sprite är en dryck jag gillade skarpt innan (även om jag aldrig köpte den), nu tål jag inte liknande drycker. Men spriten går ner.

Var ett tag sedan jag läste psykologi, men det här är väldigt enkelt. Betingning har jag för mig att det kallas. Alltså: en dålig upplevelse förknippas med ölen. När du sedan tar fram ölen reagerar hjärnan på samma sätt som senast.

Lika dant för många cancerpatienter som mår dåligt innan de åker till sjukhuset för att få behandling.
Citera
2006-04-27, 12:38
  #8
Moderator
tobess avatar
OT raderat.

/Moderator
Citera
2006-04-27, 18:53
  #9
Medlem
Snackss avatar
Kan bara säga att jag har exakt samma problem. Hade inga problem i början av min "alkohol-karriär" men numera räcker några klunkar för att jag nästan ska börja klökas

Tror det ligger nåt i vad BrunteVI säger...
Citera
2006-04-27, 18:59
  #10
Medlem
Grouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krim1
Hade samma problem fast med sprit. Drack sprit på arvikafestivalen som vatten, hade inga problem o dricka ur en kvarting i 4 klunkar bara jag sköljde ner med nån klunk öl efteråt. Efter det mådde jag illa bara jag smakade på sprit i ett halvår efteråt. Numera är det lugnt igen men det tog sin tid. Kanske har fått för mycket av det goda? Har dock svårt att tro att detta skulle hända med öl.

Är du glutenallergiker?
Citera
2006-04-27, 21:15
  #11
Medlem
Coltraners avatar
Allt sitter innanför skallbenet på dig! Intala den dumma hjärnan att öl egentligen är skitgott och att man bara mår bra av det. Den kommer fatta bara du tvingar den.


Lycka till!
Citera
2006-04-27, 21:51
  #12
Medlem
Rudis avatar
Börja med dyr, god öl och jobba dig sedan neråt. Det tror jag på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback