Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-25, 22:00
  #1
Medlem
Hej,

Här och var på nätet kan man läsa att det var rejält nära en stor kärnkraftsolycka i Ågesta kärnreaktor 1969, men ingen verkar veta om det är sant.

Exempel:

Citat:
Under 33 år har SKI förnekat att en allvarlig kärnkraftsolycka ägt rum i Sverige trots att det är allmänt känt att Ågesta experimentatomkraftverk utanför Stockholm höll på att explodera 1969 efter en olycka som hade kunnat sprida radioaktivt, dödligt damm över Stockholm. Vid det tillfället lyckades myndigheter och ansvariga lägga locket på

Källa: http://heiwaco.tripod.com/punkt144.htm

Vet någon nått om detta?

(Om det är en realitet så kan väl tråden flyttas till bättre forum)
Citera
2006-04-26, 12:10
  #2
Medlem
Blåfisks avatar
Vad jag vet så ska det ha varit antingen en kopp kaffe eller vatten från kylanläggningen som orsakade kortslutning i styrsystemen för kylningen eller något sådant. Kunde gått illa!
Citera
2006-05-22, 10:11
  #3
Medlem
erikgottfrids avatar
Jag mailade SKI och frågade men jag tror jag får ett svar med typ
Citat:
Hej xx

Nej det har inte inträffat någon incident vid Ågesta kraftvärmeverk

Med Vänliga Hälsningar
xxxxx xxxxxxx
Handläggare SKI

eller något sånt kommer jag att få svar men vi får se.
Citera
2006-05-22, 12:16
  #4
Medlem
Ralf2s avatar
Det finns redan en tråd om detta här på flashback. Jag har själv en ca 100 sidor lång rapport från SKI där dom tar upp reaktorincidenten på Ågesta. Man kan beställa den gratis på deras hemsida har jag för mig.

Det var väl nåt kylvattenrör som sprang läck har jag för mig, men det var aldrig nån omedelbar fara för själva reaktorn. Vissa rum blev dock helt och hållet översvämmade, och tydligen fanns det en viss risk att vissa kontrollpaneler skulle ha blivit kortslutna. Detta kunde ju ha fått dåliga efterföljder.

Har dessutom varit och kollat på själva kärnkraftverket. Men det enda man ser är ju själva kyltornet, reaktorrummet var ju inuti berget. För övrigt det enda kärnkraftverket i sverige som använt kyltorn.

Här kan ni beställa rapporten (The Flooding Incident at the Ågesta Pressurized Heavy Water Nuclear Power Plant)
http://www.ski.se/extra/tools/parser/index.cgi?url=/html/parse/index.html&selected=2&mainurl=/extra/document/%3Fmodule_instance=1%26action_show_category.1.%3D1
Citera
2006-05-22, 13:17
  #5
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Här kan ni beställa rapporten (The Flooding Incident at the Ågesta Pressurized Heavy Water Nuclear Power Plant)
http://www.ski.se/extra/tools/parser/index.cgi?url=/html/parse/index.html&selected=2&mainurl=/extra/document/%3Fmodule_instance=1%26action_show_category.1.%3D1
Tack för informationen men jag har provat länken men det ger inget, men men jag hittar nog det någon annan stanns.

Du tror inte du kan länka till tråden?
Citera
2006-05-24, 14:12
  #6
Medlem
Ralf2s avatar
Det var nog denna jag tänkte på: http://www.flashback.org/showthread.php?t=123761

Dumt att inte länken till ski fungerade, men gå in på www.ski.se och sök på ågesta så kommer den där rapporten upp. Men man måste som sagt beställa den i pappersformat, var gratis när jag gjorde det iaf.
Citera
2006-05-24, 15:35
  #7
Medlem
erikgottfrids avatar
Fick svar med följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Informatör SKI
Hej!

Den första maj 1969 inträffade ett haveri i återkylarsystemet i Ågesta. Vid en
tryckförändring i systemet orsakad av ett pumpskifte, skadades en backventil,
ett 4dm² stort stycke av ventilen slets ur ventilhuset med ett stort läckage som
följd. Innan avstängningen vid kyltornet på berget ovanför reaktoranläggningen
kunnat genomföras, strömmade cirka 400 m³ kylvatten ut i turbinanläggningen. Det
utströmmande vattnet träffade generatorskenorna och stoppade turbinen.
Kopplingsskåp för elutrustning som innehöll styrutrustning för säkerhetssystem
översköljdes med vatten. Som följd av översvämmningen erhölls jordfel som
orsakade att flera säkerhetssystem fick felaktig eller obefogad funktion.
Transformatorerna som låg utanför väggarna i turbinanläggningen, men på en lägre
nivå än den havererade backventilen, undgick att bli översvämmade.

Reaktorn stoppades manuellt från kontrollrummet sedan olika stängningsfunktioner
av ventiler utlösts på grund av översvämmningen. En följd av haveriet var att
cirka 500 liter tungt vatten läckte ut genom otäta backventiler.

Haveriet visade att det var svårt att helt förebygga händelser av det inträffade
slaget. Konstruktionerna måste dock göras så att följderna av inträffade
felfunktioner blir så små som möjligt. Händelsen visade också på brister i
konstruktionen och hur olika strukturer, system och komponenetr skall placeras i
höjdled.

Efter ventilhaveriet i återkylarsystemet tillsatte Delegationen för
atomenergifrågor (fd SKI) en utredning om säkerheten i anläggningens elektriska
delar. Utredningen, som gjordes av Ångpanneföreningen, pekade på ett antal
brister av vilka flertalet åtgärdades senare. Allvarligt var att el och
signalkablar hade dragits i gemensamt stråk, brandisoleringen av kablarna var
också bristfällig. Denna erfarenhet togs tillvara vid konstruktionen av
lättvattenreaktorerna. Kabelseparering utfördes för säkerhetssystemen. Senare
reaktorer till exempel Oskarshamn 3 och Forsmark 3 byggdes från början
4-"subbade" (uppdelade). De äldre subindelades så långt det var möjligt.

De följande åren vid Ågesta-anläggningen, fram till avstängningen 1974 blev ur
driftsynpunkt lugna.

Med vänlig hälsning

Anders B******
Dept. of Communication and PR
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback