Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-20, 20:21
  #1
Medlem
Spott & spes avatar
Har en enkel fråga till er med koll på området. Infon jag söker kanske går att läsa sig till men jag har helt enkelt inte tid. Dessutom har jag fått lite olika bud i frågan.

Tänkte införskaffa Boxer med tillhörande digitalbox. Nu vill jag ha kanalpaketet både till Teven i vardagsrummet och den i sovrummet. Om jag skaffar den här boxen http://www.sovida.com/bin/setpage?do...&lang=sv&ref=1 ,kan jag då dra en scart från de två scartuttagen till vardera Teve.

Är det så enkelt eller behöver jag någon sändare eller annat tjafs?
Citera
2006-04-20, 20:45
  #2
Medlem
paskharens avatar
Nu vet jag ju inte hur långt du har mellan rummen, men att det skulle finnas så långa scart kablar tvivlar jag på. Finns sådana sändare som kan överföra bild och ljud, men det är lite si och sådär med kvaliten. Lättaste sättet är ju att sätta ena tvn på en scart och andra på Rca eller svhs utgången. Såna kablar finns i rätt långa längder. Sen ska du veta att du kan bara kolla på en och samma kanal på båda tv apparaterna. SÅ byter du kanal så byts den på båda tv apparaterna. En sådan liten sändar sak som förlänger fjärrkontroll är ju att rekommendera då=) Så slipper du gå ut i vardagsrummet varje gång du ska byta kanal från ditt sovrum
Citera
2006-04-20, 21:57
  #3
Medlem
Spott & spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Nu vet jag ju inte hur långt du har mellan rummen, men att det skulle finnas så långa scart kablar tvivlar jag på. Finns sådana sändare som kan överföra bild och ljud, men det är lite si och sådär med kvaliten. Lättaste sättet är ju att sätta ena tvn på en scart och andra på Rca eller svhs utgången. Såna kablar finns i rätt långa längder. Sen ska du veta att du kan bara kolla på en och samma kanal på båda tv apparaterna. SÅ byter du kanal så byts den på båda tv apparaterna. En sådan liten sändar sak som förlänger fjärrkontroll är ju att rekommendera då=) Så slipper du gå ut i vardagsrummet varje gång du ska byta kanal från ditt sovrum

Oj oj oj, det verkar vara mer med det här projektet än vad jag hade föreställt mig. Rummen ligger vägg i vägg så det rör sig bara om ca 10 m. Är en scart att föredra då eller ska jag köra på det här med Rca/svhs?
Citera
2006-04-20, 22:24
  #4
Medlem
paskharens avatar
Va?! Det var väl inte så stort projekt detta?! Det är som att koppla in den som vanligt till tvn förutom att du kopplar in ett par extra kablar som är lite längre. Alltså jag tror inte det finns 10 meter långa scartkablar. Kör den tv du tänkte ha i sovrummet på rca/svhs och köp en sån förlängningsändare för fjärrkontrollen, de kostar inte så mycket.
Citera
2006-04-20, 23:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Va?! Det var väl inte så stort projekt detta?! Det är som att koppla in den som vanligt till tvn förutom att du kopplar in ett par extra kablar som är lite längre. Alltså jag tror inte det finns 10 meter långa scartkablar. Kör den tv du tänkte ha i sovrummet på rca/svhs och köp en sån förlängningsändare för fjärrkontrollen, de kostar inte så mycket.


Jodå, nog fasen finns det 10 meters scartkablar allt.
Använde en själv (frågan är om den inte tom var 15M) just till att dra genom två rum, från nedervåning till övervåning.

Edit: Clasohlson Artnr: 38-1239 10 m 129,00:-
Citera
2006-04-21, 00:21
  #6
Medlem
paskharens avatar
Ofan..Det visste jag inte Iaf så blir det nog ändå svårare med dubbla scart. Tror de flesta apparater som har dubbla scart, så är det så att en är för ingång från tex video och en är för utgång. Det går nog lösa iof med en splitter, men det lättaste och smidigaste är alltså att köra med ena rca/svhs och andra med scart.
Citera
2006-04-21, 08:14
  #7
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Ofan..Det visste jag inte Iaf så blir det nog ändå svårare med dubbla scart. Tror de flesta apparater som har dubbla scart, så är det så att en är för ingång från tex video och en är för utgång. Det går nog lösa iof med en splitter, men det lättaste och smidigaste är alltså att köra med ena rca/svhs och andra med scart.

Min digitalbox har två scart-ut så det är inte alls omöjligt...
Citera
2006-04-21, 08:47
  #8
Medlem
Stockos avatar
Det jobbiga är ju att man inte kan byta kanal över scart. Köper man en billig bild/ljud-sändare och mottagare så brukar dom klara att sända ir-signalen tillbaka så man kan byta kanal från annat rum.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=54941 t.ex.
Citera
2006-04-21, 11:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Det jobbiga är ju att man inte kan byta kanal över scart. Köper man en billig bild/ljud-sändare och mottagare så brukar dom klara att sända ir-signalen tillbaka så man kan byta kanal från annat rum.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=54941 t.ex.

Helt klart!
Är absolut att föredra ist för scart.
Citera
2006-04-21, 15:53
  #10
Medlem
Spott & spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Det jobbiga är ju att man inte kan byta kanal över scart. Köper man en billig bild/ljud-sändare och mottagare så brukar dom klara att sända ir-signalen tillbaka så man kan byta kanal från annat rum.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=54941 t.ex.

Ja jäklar, det här verkar ju vara den optimala lösningen! knappt dyrare än det spann med kablar jag behövt köpa och jag sliper borra i väggen.

Har iof hört att bilden och ljudet kan få en aning sämre kvalite över radiovågor. Har Stocko eller någon av er andra erfarenhet av den här grejen?
Citera
2006-04-21, 16:19
  #11
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
Ja jäklar, det här verkar ju vara den optimala lösningen! knappt dyrare än det spann med kablar jag behövt köpa och jag sliper borra i väggen.

Har iof hört att bilden och ljudet kan få en aning sämre kvalite över radiovågor. Har Stocko eller någon av er andra erfarenhet av den här grejen?

Jag har en sån som jag länkade till och den funkar prima. Inget man har till en 42" plasma-tv kanske men till min 20" 4:3 sovrums-tv funkar den fint.
Citera
2006-04-22, 13:43
  #12
Avstängd
JMKSWEs avatar
Sagem verkar bra.

Tjackade en sagem 6240 igår.
Suverän hittills.
Dubbbeltuner och hårddisk.
Har provat alla möjliga kombinationer.
Spela in/kolla på TV/spela in och timeshifta funkar också.
Timeshifta menas med att om det ringer kan du soppa din hockeymatch framför kassen och polarn skriker MÅL så kan du se det när du trycker play igen.
Var inställd på en större HD igentligen.
Men tänkte till en stund..
En 40G HD måste ju rimligen jobba snabbare än en 80 el. 160.
En 40G rymmer 20 timmars inspelning.
Vill man spara nåt e´re väl bara öch bränna ut till brännarn.
Det finns ett Sagem paket på Boxer tror jag, med Tvilling paket.
En med 80HD och en utan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback