Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-24, 18:01
  #13
Medlem
Carcasss avatar
Jag har inte haft några missöden, whatsoever. Gäller väl att katten har lite hjärna också. Om så är fallet så är det nog lugnt. Jag befinner mig på tredje våningen, och hårbollen sitter och fräser åt fåglarna som flyger förbi. Inga problem överhuvudtaget.
Citera
2006-04-26, 00:33
  #14
Medlem
Tänk på att det är skillnad på kattungar och vuxenkatt. Kattungar har liksom de flesta djurungar dåligt höjduppfattning. Du ska alltså låta fönstren vara stängd första tiden katten är ung.
Citera
2006-04-26, 00:41
  #15
Medlem
offtopic!

Kom och tänka på vad jag hörde på P3 i dag, Luuk och Lindström diskuterade sommarkatter. Skrattade så jag var nära att åka av.

Det bästa sättet att ta livet av en sommarkatt på ett elegant sätt är att hänga på den en bjälra vid säsongens slut. Då skrämmer katten bort sina byten då dom hör bjällran och blir rädda, samtidigt som räven hör vart katten befinner sig. Katten blir då ett lätt fångat byte.

Ville man dock ha en sommar katt som antagligen överlever till nästa säsong, skulle man skaffa sig en norsk skogskatt. Dom klarade sig enligt uppgift flera månader i skogen utan mat.
Citera
2006-04-26, 11:36
  #16
Medlem
wobblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armson
Kom och tänka på vad jag hörde på P3 i dag, Luuk och Lindström diskuterade sommarkatter. Skrattade så jag var nära att åka av.

Det bästa sättet att ta livet av en sommarkatt på ett elegant sätt är att hänga på den en bjälra vid säsongens slut. Då skrämmer katten bort sina byten då dom hör bjällran och blir rädda, samtidigt som räven hör vart katten befinner sig. Katten blir då ett lätt fångat byte.

Ville man dock ha en sommar katt som antagligen överlever till nästa säsong, skulle man skaffa sig en norsk skogskatt. Dom klarade sig enligt uppgift flera månader i skogen utan mat.

När jag hade hus och två katter som sprang ut och in som dom ville (kattlucka) så hjälpte det inte det minsta med bjällror. De kom indragandes med lika mycket möss och fåglar som utan bjällra. Minst ett byte varje dag. De smyger sig på bytet, så när de väl gör sin attack så spelar det igen roll att det skramlar lite, det är liksom redan försent då.

För övrigt så har jag aldrig betalat för en katt. Det finns så gott om bonnkatter så folk mer än gärna ger bort dom (så slipper de ha ihjäl dom). Vilket dessutom för med sig att jag aldrig försäkrar dom heller. Skulle det hända något riktigt allvarligt (Har inte gjort det hittills), så skulle jag låta avliva den istället och skaffa en ny. Nuvarande katten balanserar fin-fint på balkongräcket. Hon verkar inte ha den minsta avsikten att trilla 5 våningar ner

Och vaccinering mot kattpest har jag aldrig låtit göra heller. Ingen av de katter jag eller familjen haft (under 30 år) har någonsin råkat ut för det. Aldrig hört talas om någon i bekantskapskretsen som fått sina katter smittade heller för den delen.
Citera
2006-04-26, 14:59
  #17
Medlem
Våran katt gillar att ligga i blomlådorna på altanen och rulla sig på sommrarna(det är inga blommor i, bara skitig jord). när hon sen ska byta till en "bättre" blomlåda så brukar hon balansera sig på räcker som är ~5cm brett,,och där det finns "takstolpar" så "böjer" hon sig och går runt dom på utsidan..hon har aldrig ramlat ner mig veterligan iaf. Och sen är det iofs bara 3m ner och där nere en mjuk gräsmatta.
Citera
2006-04-27, 07:13
  #18
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
En av mina förra innekatter hoppade ut från balkongen 2gånger, det va ifrån 2våningen, gräs nedanför.

En annan katt hoppade också ned 2gånger från samma våning i samma kåk.

Sen har vi för bara nått år sen, en av våra katter som jämt klättrade upp i träd så man fick hämta ned dem. Jag sa att det är lika bra att hon får falla ned själv så att hon lär sig.

Hon satt högst upp i en gran. Va kan de varit, 6-7 meter över tacknocken kanske. Hon satt i lite drygt 1vecka och jamade sen till slut kom hon hem en dag och hade kåda i hela pälsen. Kan inte tänka mig annat än att hon ramlade ned.

Så av alla katter jag haft så har dem klarat fall från 7-8 meter iallfall.
Citera
2006-04-27, 10:06
  #19
Medlem
Sotarmurres avatar
Min katt trillade ut ifrån ett fönster när han bara var 6 månader, en lite bebis bara Han var borta i 2 månader innan han kom tillrätta igen (tredje våningen)

Har även en vän vars katt snubblat ett par gånger från femte våningen och klarat sig exceptionellt fint.
Citera
2006-04-27, 11:17
  #20
Avstängd
spoozs avatar
Man ska nog hålla extra koll på kattungar eftersom att de ofta är väldigt vilda. När de blir några år äldre sedan och kanske också har kastrerats så lugnar de ner sig.
Citera
2006-04-27, 19:58
  #21
Medlem
Tritonuss avatar
min katt trillade ner från tredje våningen för snart två veckor sen. resultatet blev två brutna framben.. stackaren kan ju knappt gå nu! fast det låter lite roligt när hon går. låter som nån med högklackat

antar att hon inte klarade sig så bra eftersom hon bara är 7 månader..?

nu blir det iaf inte mer öppna fönster och dylikt! hur svårt ska det egentligen vara att inte hoppa ut när man knappt ser marken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback