Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-20, 12:25
  #1
Medlem
Realizes avatar
Den 16 maj kommer Salah Mohammed Al-Bardawil, talesman för Hamas-blocket i det folkvalda palestinska parlamentet, till Malmö. Han har inbjudits av Palestinska föreningen, Arabiska huset och Irakkommittén i Malmö. Besöket är en del av den rundresa i Europa, där han bland annat också besöker Frankrike, Tyskland, Österrike, Italien och Norge.

Mötet hålls i solidaritet med det palestinska folket i Gaza och på Västbanken och till stöd för deras rätt att själva välja sina företrädare.

EU:s beslut nyligen att frysa biståndet till den folkvalda palestinska regeringen, samtidigt som stödet till Israel fortsätter, är beklagansvärt men talar sitt tydliga språk. Genom beslutet visar EU:s utrikesministrar att de saknar intresse för en verklig demokratisk utveckling i Mellanöstern, som tillåter det palestinska folket att själva avgöra sitt öde.

Den svenska regeringen har nu chansen att visa att man menar allvar med talet om en demokratisk utveckling i Mellanöstern, genom att återuppta kontakterna med den demokratiskt valda palestinska regeringen. Istället väljer Sveriges regering nu att villigt följa EU i dess försök att driva den folkvalda palestinska regeringen mot ekonomisk ruin.

Svenska UD har tidigare krävt att den Hamasledda regeringen ska ta avstånd från våld, samtidigt som den svenska regeringen fortsätter att odla sina politiska, ekonomiska och militära förbindelser med Israel - den regim som står för den överlägset största delen av våldet. Detta är ingenting annat än hyckleri och får svenska politikers krav på "demokratisering" i Mellanöstern att framstå som än mer innehållslösa.

En framgång för det palestinska folkets strävan att själva forma sin framtid stärker möjligheterna till framgång för de liknande kamper för självständighet och frihet från ockupation som nu förs i Irak och på andra håll i världen.

Malmö, 19 april 2006,

Palestinska föreningen, Arabiska huset och Irakkommittén i Malmö
Citera
2006-04-20, 12:36
  #2
Medlem
skinner5000s avatar
Hur fan kan man känna solidaritet till terrorister som Hamas?

En massa folk dör i en terrorattack i Tel-Aviv och så säger Hamas att det är självförsvar. Det är ren och skär terrorism. Terrorism bör utrotas och därför tycker jag att vi borde gripa Hamastyperna i Malmö för folkmord.
Citera
2006-04-20, 13:11
  #3
Medlem
Jag hoppas verkligen UD tar sitt ansvar här och nekar denne terrorist inresetillstånd. Allt annat vore en skandal. Iofs skulle ju Mossad kunna plocka honom enkelt i Malmö, ingen dum idé alls
Citera
2006-04-20, 13:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realize
Genom beslutet visar EU:s utrikesministrar att de saknar intresse för en verklig demokratisk utveckling i Mellanöstern, som tillåter det palestinska folket att själva avgöra sitt öde.

Vilket trams. Hur är Hamas partiprogram (som inkluderar utplånandet av Israel) förenligt med en 'verklig demokratisk utveckling'? Hamas vägrade t.o.m. fördöma senaste självmordsbombning. De behöver höja sin standard innan de kommer tas på allvar på det demokratiska planet. Demokrati handlar om mycket mer än bara vem som får flest röster.
Citera
2006-04-20, 13:21
  #5
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Hur fan kan man känna solidaritet till terrorister som Hamas?

En massa folk dör i en terrorattack i Tel-Aviv och så säger Hamas att det är självförsvar. Det är ren och skär terrorism. Terrorism bör utrotas och därför tycker jag att vi borde gripa Hamastyperna i Malmö för folkmord.

Den enes terrorist den andras frihetskämpa, som Ronald Reagan sa en gång på 80-talet.

Jag gillar inte Hamas arbetsmetoder men att organisationen alls finns och arbetar som den gör är ju klart och tydligt beroende på statens Israels politik så varför inte angripa deras lika terrorist anfrätta sätt att hantera det hela med samma mynt?

Inte bra som sagt, men tyvärr fullkomligt logiskt.
Citera
2006-04-20, 13:22
  #6
Medlem
skinner5000s avatar
Visst, jag tycker inte om Israel heller. Dom kör ju nästan Apharteid med plestinierna.

Men om man har med i sitt partiprogram att man ska utrota ett folkslag. Ja du då är man terrorister och nazister, och sånna vill jag varken ha i Sverige eller i övriga värden.
Citera
2006-04-20, 13:25
  #7
Medlem
Darwins avatar
Man kan inte stödja en terrororganisation som vill utplåna sina grannar, så enkelt är det.

Att kommunisterna vurmar för västfientliga terrorister kan ju vem som helst förstå, men att de vurmar för västfientliga fundamentalistiska terrorister som vill införa sharia är lite konstigt; efter amerikaner och judar så kommer ju kommunister på god tredjeplats på islamisternas stora hollocaust lista...
Citera
2006-04-20, 18:48
  #8
Medlem
Old Nicks avatar
Varför envisas en del med att tro att det ekonomiska biståndet drogs in p.g.a. att palestinierna valde "fel" parti? Det är ju så jävla trångsynt att man blir deprimerad när man läser det.

Vi ska inte ge bistånd till en regering som vill utplåna sitt grannland. Hade terroristkramarna krävt mer bistånd till Hamas ifall de hade utplånandet av Sverige på sin agenda? Ja, förmodligen.

Dessa människor från mellanöstern är ju till största delen brunfärgade och då är det automatiskt synd om dem, och de befrias från allt ansvar. De ska inte ens behöva ta konsekvenserna av att välja en terroristorganisation att leda landet. Nej, de ska belönas för att de varit duktiga och lagt lappar i valurnor.
Citera
2006-04-20, 19:54
  #9
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
.
Jag gillar inte Hamas arbetsmetoder men att organisationen alls finns och arbetar som den gör är ju klart och tydligt beroende på statens Israels politik...


Hamas spränger inte Israeler för att de ockuperar Västbanken. De spränger Israeler av den enkla anledningen att de har fräckheten att existera naivt att tro något annat. Det var ju inte direkt så att allt var frid och fröjd innan 1967 heller då Israel höll sig borta från Judéen och Samarien direkt...även om just självmordsbombandet som arbetsmetod blivit mer raffinerat och utvecklat sen 2:a Intifadan började.

Oavsett garnityren så är det ju ingen hemlighet vad Hamas vill skall ske med Israel och Israelerna. Hoppas Mossad skickar en liten egen liten välkomstkommitté... jag skulle nästan kunna tänka mig att bidra med mat och husrum till eventuella dödspatruller
Citera
2006-04-20, 20:02
  #10
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
"Palestinska föreningen, Arabiska huset och Irakkommittén i Malmö"

OK, och vilka bekostar dessa föreningar, vad lever de av?

Snälla inga svar i stilen med: "det fattar du väl"

Jag vill i så fall veta VAR pengarna kommer ifrån med HUR mycket samt KÄLLA.
Citera
2006-04-20, 21:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-O-Ny-man
"Palestinska föreningen, Arabiska huset och Irakkommittén i Malmö"

OK, och vilka bekostar dessa föreningar, vad lever de av?

Snälla inga svar i stilen med: "det fattar du väl"

Jag vill i så fall veta VAR pengarna kommer ifrån med HUR mycket samt KÄLLA.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....74&lpos=lasMer
Citera
2006-04-20, 22:20
  #12
Medlem
Din Morsas avatar
I en av butikerna på Möllan (som säljer tyskt smuggel-godis och fantastiskt goda oliver) så står det i alla fall insamlingsbössor till bland annat Islamic Jihad och ett par andra organisationer inte helt osannolikt även Hamas, men min arabiska är dessvärre inte så bra så det är svårt att säga

Klart är i alla fall att araber bosatta i västerlandet ger "allmosor" till organisationer i mellanöstern, och delar av dessa pengar används till väpnad kamp och/eller terrorism (det är ju lite olika på hur man ser på saken har jag förstått) Så med tanke på hur genomsnitts-araben försörjer sig så kan vi ju säga att det är våra skattepengar, din sons nyligen stulna mobil och fredags-pizzan som delvis sponsrar Hamas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback