Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-20, 05:45
  #1
Medlem
pastorns avatar
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12387182.asp
Citat:
Flera politiska partier vill kunna släcka ned de hemsidor på nätet som är rena knarkbutiker. Åklagare pekar på en enkel lösning, åtminstone för svenska sidor. Att stänga hemsidor är kontroversiellt. När ett webbhotell tog bort sverigedemokraternas hemsida med Muhammedkarikatyrerna, efter påpekande från bland annat UD, blev debatten så het att den bidrog till utrikesminister Laila Freivalds fall. Ändå tvekar inte kristdemokraternas Chatrine Pålsson, vice ordförande i riksdagens socialutskott, att föreslå nya tvångsmedel.

-Yippi! Ytterligare en morallag som inte gör ett skit annat än att trackassera medborgarna i landet. Informera om substanernas skadliga verkan istället för att förbjuda, det är mitt råd. Vill jag ha sprit efter monopolets stängningsdags så köper jag den spriten, vill jag ha en i sverige narkotikaklassad substans så köper jag den substansen. Det kan inte svenska politiker göra ett dyft åt, oavsett hur stark deras önskan än må vara. Vad fasen ska då denna föreslagna lag göra annat än att inskränka företagande och nagga yttrandefriheten ytterligare i kanten?

Vill jag sälja knark via en hemsida så lägger jag naturligtvis hemsidan på ett utländskt webhotell bortom svenska myndigheters kontroll. Svårare än så är det inte.
Citera
2006-04-20, 06:06
  #2
Medlem
Äh, vad fan hjälper det att informera. Tror du den här killen http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12387261.asp hade låtit bli om han fått ta del av lite skrämselpropaganda innan?

Jag säger som Dennis Leary, "...och nu vill dom göra varningstexten på cigarettpaket större. Dom vill att hela framsidan på paketet ska vara varningstext, som om problemet var att vi inte har fattat än! Va, är cigaretter dåligt? Nämen? Jag trodde de var nyttiga, jag trodde det fanns C-vitamin och annat bra i dom. Puckon! Det spelar ingen roll hur stor varningstexten är. Ni kan göra cigaretter som HETER 'Varning'. Ni kan göra cigaretter som kommer i en svart ask med dödskalle på, och kalla dom 'Tumörer', och rökare kommer att ställa sig i kö ända ut på gatan för att få tag i ett paket. 'Wow, dom här måste jag bara ha tag i, jag slår vad om att man får en tumör så fort man tänder en sån där!!'"

Cathrine Pålsson säger: "En affär som missköter sig och agerar oseriöst borde kunna stängas även om den ligger på nätet i stället för på Drottninggatan" och det måste jag ge henne rätt för. Klart man måste få stänga skiten, även om det inte hjälper nämnvärt, ingen brottslig verksamhet försvinner för att man bekämpar den, ska man sluta för det?
Citera
2006-04-20, 06:50
  #3
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Cathrine Pålsson säger: "En affär som missköter sig och agerar oseriöst borde kunna stängas även om den ligger på nätet i stället för på Drottninggatan" och det måste jag ge henne rätt för. Klart man måste få stänga skiten, även om det inte hjälper nämnvärt, ingen brottslig verksamhet försvinner för att man bekämpar den, ska man sluta för det?

Är det så fel att man ges möjligheten att misslyckas? Nu tar många livet av sig genom att gasa ihjäl sig med bilen, ska man då kriminalisera detta? Förbjuda bilar rent ut av sagt? Det är en avvägning, lagar som inte fungerar eller varningstexter som vissa enstaka individer inte läser. Jag föredrar personligen att slippa dessa morallagar som styr mig och mitt liv.

Mitt resonemang hör samman med att jag inte anser det vara ett brott att knarka, det är individernas kroppar och det är upp till var och en att göra vad man vill med sin egen kropp även om det är något som är skadligt för individen. Skulle någon däremot stjäla för att upprätthålla sitt missbruk så har jag inget problem med att lagar finns som spärrar in individen och håller samhället tryggt.

Nu erkänner jag i och för sig att det kan vara i förebyggande syfte som lagar mot att nyttja droger finns här i landet. Då framförallt för att det reella antalet knarkare kan antas minska om folk drar sig för att nyttja olagliga preparat i berusningssyfte. Följdeffekten blir att antalet inbrott för att finansiera sitt drogmissbruk hålls lågt. Här skulle jag välkomna en gyllene medelväg, låt människor som kan hantera bruket av narkotika fortsätta göra så men kläm däremot mot de som inte kan göra det. På så sätt kan jag fortsätta att vara fri medans individer som inte kan hantera missbruket isoleras från samhället.

(Jag nyttjar endast tobak och sprit själv, så någon riktigt hobbyknarkare är jag inte)
Citera
2006-04-20, 09:00
  #4
Medlem
Shuyins avatar
Förbjud rökning, knark och annat som får en att må dåligt .
Citera
2006-04-20, 09:23
  #5
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Cathrine Pålsson säger: "En affär som missköter sig och agerar oseriöst borde kunna stängas även om den ligger på nätet i stället för på Drottninggatan" och det måste jag ge henne rätt för. Klart man måste få stänga skiten, även om det inte hjälper nämnvärt, ingen brottslig verksamhet försvinner för att man bekämpar den, ska man sluta för det?
De preparat det handlade om är inte olagliga. Förbjuds de i Sverige kan de fortfarande säljas inom EU. Detta kan, som sagt, göras via ett annat land.

En skrift i vatten....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback