2022-09-16, 13:30
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Han är ”bara” tanddoktor. Enligt Filip Hammar har han dock inte jobbat en sekund som tandläkare i hela sitt liv. Jag vill dock minnas ett reportage i någon tidning nångång på 90-talet där man fick Doktorn praktisera sitt rätta yrke.

Tror han är utbildad i Nigeria.

I övriga världen så har även tandläkaren status som doktor, det som gäller borta i usa bland annat. Det som gäller när man fyller i flygbiljett. Så vet inte vad du får att han ”bara” är tanddoktor?

Utbildad på Karolinska om jag minns rätt, men verkar som andra i tråden som är mer insatta, visste inte att SIDA hade sådant projekt.
Citera
2022-09-16, 13:40
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
I övriga världen så har även tandläkaren status som doktor, det som gäller borta i usa bland annat. Det som gäller när man fyller i flygbiljett. Så vet inte vad du får att han ”bara” är tanddoktor?

Utbildad på Karolinska om jag minns rätt, men verkar som andra i tråden som är mer insatta, visste inte att SIDA hade sådant projekt.
Du missade alltså citationstecknen?
Citera
2022-10-29, 23:52
Medlem
Cyprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Han är ”bara” tanddoktor. Enligt Filip Hammar har han dock inte jobbat en sekund som tandläkare i hela sitt liv. Jag vill dock minnas ett reportage i någon tidning nångång på 90-talet där man fick Doktorn praktisera sitt rätta yrke.

Tror han är utbildad i Nigeria.

Han fick sin tandläkarexamen i Sverige. Under sina studier arbetade han som DJ. Blev upptäckt av Denniz PoP. PoP producerade "Hello Africa" och Alban skrev texten. Sedan kastade Alban tandläkaryrket och satsade på att på att bli artist.

"Doktor" är enbart ett artistnamn som refererar till hans akademiska studier, inte en faktisk akademisk titel. Dr Det är ju inte direkt doktor heller.. finns en dokumentär, det svenska popundret tror jag den hette, där han visar upp sin examen och den är svensk och utfärdad av en svensk
Citera
2024-02-16, 14:34
Medlem
danieldenhemskes avatar
Han gick ut med att han är bisexuell på sin Tiktok-sida.
Citera
2024-02-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Han fick sin tandläkarexamen i Sverige. Under sina studier arbetade han som DJ. Blev upptäckt av Denniz PoP. PoP producerade "Hello Africa" och Alban skrev texten. Sedan kastade Alban tandläkaryrket och satsade på att på att bli artist.

Den texten jobbade han nog länge på.
rappa "Hello Africa, tell me how you're doin" upprepa i 3 minuter - The end!
Citera
2024-02-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danieldenhemske
Han gick ut med att han är bisexuell på sin Tiktok-sida.

WTF om det är sant. Länka
Citera
2024-02-18, 12:16
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
WTF om det är sant. Länka

Gå in och kolla hans officiella sida på TikTok. Där en AI-genererad Trump säger att han kommit ut som bisexuell.
Citera
2025-01-06, 15:45
Citat:
Ursprungligen postat av danieldenhemske
Gå in och kolla hans officiella sida på TikTok. Där en AI-genererad Trump säger att han kommit ut som bisexuell.

Så Dr Alban har gjort en AI-Trump som säger att Dr Alban tänder på mansröv?

Det här är stor komik.
Citera
2025-01-07, 09:23
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2488418

Tyckte den radiodokumentären var helt okej, gav en bild av hans yngre år och karriär både inom och utanför musikbranschen. Han blev utsatt för en hel del dumheter av media, det verkar ha varit svårt för många att acceptera att en negerian också kunde vara tandläkare.
Citera
2025-04-11, 18:30
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...de0da862&ei=12

Citat:
Dolda lyxlivet – är ekonomiskt oberoende
Bor gör de i en lyxlägenhet på Östermalm. Dessutom har familjen ett ”landställe” på Lidingö.
Citera
2025-07-28, 20:04
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evendock
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2488418

Tyckte den radiodokumentären var helt okej, gav en bild av hans yngre år och karriär både inom och utanför musikbranschen. Han blev utsatt för en hel del dumheter av media, det verkar ha varit svårt för många att acceptera att en negerian också kunde vara tandläkare.

"negerian"?

Den som satte igång det här med att Albanen inte accepterades som tandläkare var Alice Timander. Hon var tandläkare på riktigt. Hon flyttade till Stockholm för att studera till tandläkare och tog examen 1937 och var då Sveriges yngsta tandläkare, 21 år. Hon utövade yrket både i Sverige och utomlands. Hon arbetade bland annat i Tanger, Marocko i sex år tillsammans med sin dåvarande make Torsten Timander.

Han kallar sig doktor men känner sig ofta tvungen och berätta att han är artist också.

"Mitt namn är DR Alban. Jag är artist också."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in