2006-04-16, 20:55
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej

Har ni några tips på hur man lägger upp ris snyggt på en tallrik? Att sleva upp det kan jag tycka ser tråkigt ut, och att lägga det i en form av nåt slag, pressa lite och sen placera riset på tallriken är väl det alternativ som finns, om man ska göra det snyggt vid en middag exempelvis. Eller?

Är det nån som har några tips på hur man lägger upp ris så att det ser snyggt ut?
Citera
2006-04-16, 21:11
Medlem
Katarsiss avatar
Det är nog formpressat ris som gäller, om du inte vill piffa upp det med några färgglada grönsaker.
Citera
2006-04-16, 21:12
Medlem
stRs avatar
Lägg upp med en sked, i mitten på tallriken. Tryck in sidorna med skedens insida och lägg t.e.x grytan omkring riset. Skvätt lite soja tvärs över tallriken.
Citera
2006-04-16, 21:52
Medlem
Jag brukar ta ett vanligt decilitermått och pressa ner riset i, sedan vänder jag det upp-och-ner
på tallriken och det blir en stilig skulptur. Tycker jag själv i varje fall.
Citera
2006-04-16, 22:11
Medlem
Squalos avatar
Du ska ha en ring som du sätter på talriken, och sedan fyller med ris. Sedan ska du ha en platta som du trycker ner på riset, i ringen, och sedan drar du upp ringen.

Ett alternativ, som du inte ska ha så mycker ris på talriken, vilket man inte ska ha, så kan det fungera bra med en pepparkaks-form. Då kan du använda ett hjärta eller liknande. Och på så vis få en fin form på riset.
Citera
2006-04-16, 22:39
Medlem
Antevantes avatar
Jag brukar ta en skål på ca 3 dl som jag trycker ner ris i. Sedan vänder jag bara uppochned på skålen. Perfekt Thailandskänsla.
Citera
2006-04-16, 23:52
Medlem
tapirs avatar
jag har en glass-skopa att ta ris med
Citera
2006-04-17, 11:30
Medlem
Besk Bandits avatar
En variant kan ju kanske vara att köra vildris eller någon annan risblanding så ser det inte så trist ut. Eller skoja till det och laga ett saffransris eller kanske en pilaff med färggranna grönsaker. Lite kryddgrönt också kanske?
Citera
2006-04-19, 20:07
Medlem
embras avatar
vad man alltid ska tänka på när man lägger upp mat är att inte lägga allt ute i kanterna. Börja liksom inifrån. Lägg riset i mitten, jag tycker det är fint med en vanlig hög, lägg sedan den andra "grundingrediensen lite på sidan av och lite på riset o fyll sedan eventuellt tomrum med grönsaker eller annat tillbehör.
Citera
2006-04-20, 11:11
Medlem
Andrees avatar
[SIZE=2]koka 2dl ris i 3dl vatten, hacka i 2st chalottenlök och tillsätt en tesked gurkmeja. när riset är färdigkokt pressar du allt i en dl-mått eller liten kaffekopp och knackar ut allt på en tallrik.[/SIZE]
Citera
2006-05-22, 08:38
Medlem
jugges avatar
Om du vill göra det fint med ris och ska servera barn och vill lyxa till det lite så kan du ju göra tex korvstroganoff med ris. leta fram pepparkaksformarna som används allt för sällan, ta tex en gubbe eller gumma. lägg formen på tallrikan och full den med ris, pressa lite för att få riset att hålla ihop. ta bort formen. häll sedan korvstroganoffen under så att det blir som mark. strö sedan över lite dillkrydda så att du får en gräsmatta.

Använd fantasin så kommer du att lyckas i köket..
och garanterat bli poppis hos barnen.
Citera
2006-05-22, 16:34
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tack för alla tips. Uppskattas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem