Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-16, 14:01
  #1
Medlem
smartypantss avatar
Vilka tror du var inblandade i följande händelser, och i vilken grad var dom inblandade. Ta upp alla du tror var inblandade, och i vilken grad. Inga förklaringar eller resonemang! Bara svar!

Gradnivåer är:

1. Kände till saken.
2. Var med och planerade saken.
3. Sponsrade händelsen eller var med under genomförandet av händelsen utan att direkt hålla i det dödande vapnet.
4. Höll i vapnet.


Mordet på JFK:
a. Lee Harvey Oswald
b. Andra personer med tveksamt demokratiska åsikter
c. Andra politiska organisationer med tveksamma demokratiska åsikter
d. Maffian
e. CIA, FBI, Secret Service, eller andra delar av regering/administration
f. Annan (specifiera)

Mordet på Olof Palme:
a. Christer Pettersson
b. Andra Palmehatare
c. PKK
d. SÄPO eller polisen
e. Svenska regeringen
f. Sydafrikanska regeringen
g. Annan (specifiera)

Mordet på Marthin Luther King:
a. James Earl Ray
b. CIA/FBI annan administration/regering
c. Annan (specifiera)

9/11:
a. Al Quaeda
b. Usama Bin Laden
c. George Bush
d. CIA/FBI annan administration/regering
e. Det republikanska partiet
f. Boeing
g. Dom som påstås ha flugit planen (dela upp om du vill).
f. Zacarias Moussaoui
g. Richard Reid
h. Annan (specifiera)

Revolutionen i Chile:
a. Chilenska militären.
b. CIA/FBI annan administration/regering
c. Annan (specifiera)


Du kan svara antingen bara med siffror, eller genom att skriva ut sakerna. Exempel på svar (inte min åsikt, utan bara ett exempel):

JFK: a4, d3, e1
911: Bush sponsrade, CIA och Al-quada genomförde.
Palme: Utomjordingar styrde Christer Pettersson med fjärrkontroll.

Typ. Så jag vill bara ha enkla svar på vem som gjorde det, utan massa tjafs, tack.
Citera
2006-04-27, 12:30
  #2
Banned
Josef V Tobins avatar
Revolutionen i Chile?

För det första har det aldrig skett någon revolution i Chile. För det andra är statskuppen inte föremål för några konspirationsteorier. Händelseförloppet är dokumenterat. CIA:s inblandning är alltså ingen konspirationsteori.
Citera
2006-04-27, 14:44
  #3
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef V Tobin
För det första har det aldrig skett någon revolution i Chile. För det andra är statskuppen inte föremål för några konspirationsteorier. Händelseförloppet är dokumenterat. CIA:s inblandning är alltså ingen konspirationsteori.
Jag noterar att du gör precis tvärtemot det jag bad om. Istället för att svara, så argumenterar och tjafsar du. Det är väntat, efterom du är ett troll som bara vill bråka.

Men den här gången gör det inget, för ingen annan svarde. Det var synd.

Folk är fortfarande välkomna att svara i den här tråden, men jag antar att konspirationsteoretikerna tror att jag är en utomjording som försöker lista ut vem som är dom på spåren.
Citera
2006-04-27, 15:09
  #4
Medlem
Pads avatar
Om det nu ändå är så att formalian i tråden håller på att lösas upp så kan jag ju passa på att fråga om konspirationsteorier kring Martin Luther King. Jag har inte hört talas om några sådana, men är nyfiken på om så är fallet? Det är ju en stund sen det hände, men jag kan tänka mig att det spekulertas hej vilt om det inträffade.

Så, någon som har koll på eventuella teorier och vad som talat för/emot dem?
Citera
2006-04-27, 18:21
  #5
Medlem
bunshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Martin Luther King

Inte en konspirationsteori kanske, men intressant ändå...

"The FBI considered initiating a formal COINTELPRO to discredit Dr. King and Dr. Benjamin Spock in May 1967 when rumors developed concerning the possibility that King and Spock might run as "peace" candidates in the 1968 presidential election. The New York field office recommended postponing the effort to expose "communist connections" of persons associated with King and Spock until they had formally announced their candidacy."

http://www.icdc.com/~paulwolf/cointe...reportIIIb.htm

Bara ryktena borde ha fått vissa människor att sätta morgonkaffet i vrångstrupen.
Citera
2006-04-27, 18:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Om det nu ändå är så att formalian i tråden håller på att lösas upp så kan jag ju passa på att fråga om konspirationsteorier kring Martin Luther King. Jag har inte hört talas om några sådana, men är nyfiken på om så är fallet? Det är ju en stund sen det hände, men jag kan tänka mig att det spekulertas hej vilt om det inträffade.

Så, någon som har koll på eventuella teorier och vad som talat för/emot dem?

Well, du kan ju börja här, längst ner på sidan: http://www.infoplease.com/spot/mlk1.html

De tre populäraste teorierna är:

Government
It was the government, the Memphis police, the FBI, and Army intelligence — not to mention the Mafia and the Green Berets.

"Raul"
Donald Wilson, a retired FBI employee, found pieces of paper in Ray's car after the 1968 shooting that had the name "Raul" written on them.

The Memphis Bar Man
Memphis bar owner Lloyd Jowers did it.

Samma gamla vanliga visa:

"Ray was set up by the U.S. government, who had hired a Mafia hit man to kill King. A team of Green Beret snipers lurked nearby as back up, should the Mafia hit man miss. But the plot by no means stops here: the CIA, the Memphis police, the FBI, and Army intelligence were also involved."

Karbonkopia på JFK-teorierna med andra ord.
Citera
2006-04-27, 21:38
  #7
Banned
Josef V Tobins avatar
Palmemordet

Ok jag ville bara påpeka ditt felaktiga påstående, men jag kör Palme:

B4

D 1 kanske 2


Du kan ju åtminstone ta bort Chile alternativet eftersom det är allmänt känt att:

A4
C3 (och med C menar jag CIA på order av Nixon och Kissinger.)
Citera
2006-04-27, 21:54
  #8
Medlem
Azraels avatar
JFK:

A 3
B 4
C 3
D 3
E 1

Palme:

A 4 - ensam gärningsman
Citera
2006-04-28, 00:09
  #9
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Vilka tror du var inblandade i följande händelser, och i vilken grad var dom inblandade. Ta upp alla du tror var inblandade, och i vilken grad. Inga förklaringar eller resonemang! Bara svar!

Gradnivåer är:

1. Kände till saken.
2. Var med och planerade saken.
3. Sponsrade händelsen eller var med under genomförandet av händelsen utan att direkt hålla i det dödande vapnet.
4. Höll i vapnet.


Mordet på JFK:
a. Lee Harvey Oswald
b. Andra personer med tveksamt demokratiska åsikter
c. Andra politiska organisationer med tveksamma demokratiska åsikter
d. Maffian
e. CIA, FBI, Secret Service, eller andra delar av regering/administration
f. Annan (specifiera)
A2,D3,F3

F3 står för exilkubaner

Citat:
Ursprungligen postat av smartypants

Mordet på Marthin Luther King:
a. James Earl Ray
b. CIA/FBI annan administration/regering
c. Annan (specifiera)
B4
Citera
2006-04-29, 20:52
  #10
Medlem
smartypantss avatar
Tack för svaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback