2006-04-12, 14:57
En del av resonemangen i redan befintliga revisionismtrådar har allt mer kommit att fokuseras på Polens roll i det centraleuropeiska maktspelet under första hälften av nittonhundratalet – alltså bör ämnet få en egen tråd. Det är givetvis önskvärt att man har huvuddragen i åtminstone närmast föregående seklers polska historia klart för sig om man ska kunna förstå den chauvinism och expansionism som från första början kännetecknade den i Versaillesfördraget 1919 återskapade statsbildningen Polen, som 1795 i den tredje delningen upphörde att existera som separat politisk entitet och vars territorium då helt och hållet delades mellan Preussen, Österrike och Ryssland. Napoleontidens storhertigdöme Warszawa och Metternicherans ryskdominerade Kongress-Polen ägde ingen verklig självständighet, och en stark och berättigad nationell ”revanschlusta” grodde under decennier bland polacker både i exil och hemmavid i sina ockuperade provinser. Tack vare kejsardömenas implosion, västmakternas (särskilt Frankrikes) stöd och marskalk Pilsudskis polska legion (som utmärkte sig under första världskriget på centralmakternas sida och sedan som kärnan i den armé som hävdade sig väl mot Sovjetryssland 1919-20), kunde så Polen genom vapenmakt lägga under sig provinser där majoriteten av invånarna var av annan etnicitet (särskilt ukrainare och tyskar drabbades av de godtyckliga gränsdragningarna och de facto-accepterandet av nävrätten till förmån för Polen).
Några frågeställningar jag skulle vilja diskutera:
Hur bör man betrakta en gestalt som Pilsudski? En nationell räddare eller en krigsivrande tyrann? Båda perspektiven bör nog sammanjämkas, tror jag...
Hur borde Polens militärjunta ha agerat för att undvika krig mot Tyskland?
Hur omfattande och djupgående var den judisk-polska inbördes konflikten, vilka var orsakerna och hur ville regimen lösa den?
Hur hanterade polackerna den stora ukrainska minoritetens självständighetssträvanden (som ofta tog sig uttryck i attentat)?
Hur behandlades den tyska minoriteten, hur många drevs att utvandra, vilka former tog sig de etniska motsättningarna, vilka var orsakerna och hur kunde en lösning ha åstadkommits utan blodsutgjutelse?
Några frågeställningar jag skulle vilja diskutera:
Hur bör man betrakta en gestalt som Pilsudski? En nationell räddare eller en krigsivrande tyrann? Båda perspektiven bör nog sammanjämkas, tror jag...
Hur borde Polens militärjunta ha agerat för att undvika krig mot Tyskland?
Hur omfattande och djupgående var den judisk-polska inbördes konflikten, vilka var orsakerna och hur ville regimen lösa den?
Hur hanterade polackerna den stora ukrainska minoritetens självständighetssträvanden (som ofta tog sig uttryck i attentat)?
Hur behandlades den tyska minoriteten, hur många drevs att utvandra, vilka former tog sig de etniska motsättningarna, vilka var orsakerna och hur kunde en lösning ha åstadkommits utan blodsutgjutelse?
Visserligen finner jag hugskottet om ett ”preventivt” krig mot Tyskland 1933 föga berömvärt
, men polackerna fruktade naturligtvis att ett revanschistiskt och nationellt vitalt Tyskland skulle vilja ha tillbaka Posen, Oberschlesien och Korridoren.