• 1
  • 2
2006-04-11, 08:46
Medlem
Tänkte börja med det!! mest dynamiskt skytte några bra förslag på bra puffror? JA jag vet att man måste ha licens för pistol.. men det kommer väl så smånigom.. men tänkte det är väl lika bra att börja kolla runt på olika så man får lite kunskap om dom.. & då är ju tips alltid bra. PS det är 9mm som gäller
Citera
2006-04-11, 09:27
Medlem
illums avatar
Tjena nyllet! Frågan är ganska allmänt ställd och någorlunda avklarad nyligen. Ta och läs igenom de här trådarna och ställ mer frågor utifrån vad du inte ser där kanske så kan jag svara mer detaljerat då.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=259128
http://www.flashback.org/showthread.php?t=275649
http://www.flashback.org/showthread.php?t=294827
http://www.flashback.org/showthread.php?t=143390
Citera
2006-04-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Tjena nyllet! Frågan är ganska allmänt ställd och någorlunda avklarad nyligen. Ta och läs igenom de här trådarna och ställ mer frågor utifrån vad du inte ser där kanske så kan jag svara mer detaljerat då.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=259128
http://www.flashback.org/showthread.php?t=275649
http://www.flashback.org/showthread.php?t=294827
http://www.flashback.org/showthread.php?t=143390

ok har tittat runt lite nu...vill ha en som inte är allt för dyr max 6000.
STI/SVI vad kostar en sån?? vilka tillverkar dom? hittar inga på nätet.
Glocken verkar också bra, men vilken funkar bäst för dynamiskt skytte?
CZ 75 verkar också bra.. gillar den bäst hittils
Sig sauer verkar vara den bästa el? fast tok dyr
Berettan verkar inte ligga så bra till! fast den nya mod.verkar se bra ut.

Alla tips är välkommna! PS. jag är total rookie på detta så ni får stå ut med dumma frågor..
Citera
2006-04-11, 20:52
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet-nr2
STI/SVI vad kostar en sån?? vilka tillverkar dom? hittar inga på nätet.
Glocken verkar också bra, men vilken funkar bäst för dynamiskt skytte?
CZ 75 verkar också bra.. gillar den bäst hittils
Sig sauer verkar vara den bästa el? fast tok dyr
Berettan verkar inte ligga så bra till! fast den nya mod.verkar se bra ut.

Alla tips är välkommna! PS. jag är total rookie på detta så ni får stå ut med dumma frågor..

En SVI kostar väl mellan 15-25000 ungefär. Vilket vapen du skall köpa behöver du ju inte fundera över nu. Det är ungefär som att börja fundera över vilken bil du skall köpa utan att ens ha sett en bil i verkligheten eller ens ha lämplighetsintyg för körkort. Och du måste fråga dig själv om du vill börja med skytte för att du tycker att det är ballt med vapen eller om du tycker att skytte är intressant som sport. Dynamiskt skytte är ingenting du börjar med hux flux. Räkna med några års tragglande med luftpistol och 22lr innan du kan tänkas vara mogen för det dynamiska.
Citera
2006-04-12, 17:40
Medlem
illums avatar
Citat:
För de pengarna så rekommenderar jag Glock, Tanfoglio eller CZ. För 6000 kommer du inte vinna någonting direkt men det är ok att börja med. Att träna dynamiskt kostar grova pengar! Tusentals kronor ammunition och ytterligare tusentals kronor på att köpa många magasin, bra bälte/hölster/timers och liknande.

Jag föreslår att du tar det 101% lugnt, börjar med .22 och lär dig skjuta någorlunda rakt först. Kurser i dynamiskt är nog roligare om man inte har en massa blåbär med sig.
Citera
2006-04-12, 18:14
Medlem
503s avatar
Citat:
Tänkte börja med det!! mest dynamiskt skytte några bra förslag på bra puffror? JA jag vet att man måste ha licens för pistol.. men det kommer väl så smånigom.. men tänkte det är väl lika bra att börja kolla runt på olika så man får lite kunskap om dom.. & då är ju tips alltid bra. PS det är 9mm som gäller

9mm kommer du inte få börja skjuta med, det kan jag garantera dig.
Sen vet jag inte hur det är på just din klubb, men på den lokala skytteklubben var jag bor så måste man börja med att skjuta luftpistol ett tag innan man ens får ge sig på 22.

Har själv också funderat på att börja med pistolskytte faktiskt, men får se om jag får någon tid över till det.
Så tack för tråden på sätt och vis (även om där finns fler), nu kan jag ta lite lärdom av vilka pistoler som finns på marknaden för ändamålet så att säga.
Citera
2006-04-12, 21:25
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Tanfoglio

Antagligen det sämsta märket som överhuvudtaget säljs i europa. JÄVLAR vilken skit det är. Sämre än Llama. Sämre än Helwan. Sämre än ALLT. Sämre än en replika.
Citera
2006-04-12, 21:53
Medlem
scoremaxs avatar
Här var vi negativa

Jag har läst att Hansen (jo det vet ni vem det är) som är sponsrad av tanfoglio sköt en 40.000 skott om året (hårt laddade)
Och att han sköt slut på 3-4 pickor /säsong...sanningshalt??
Ingen aning..
Citera
2006-04-12, 22:27
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Antagligen det sämsta märket som överhuvudtaget säljs i europa. JÄVLAR vilken skit det är. Sämre än Llama. Sämre än Helwan. Sämre än ALLT.

Jodå det håller jag med om men fan 6000 kr maxgräns för att skjuta dynamiskt, det får du ju knappt kläderna och två träningspass för ändå. Lika bra att bara ge honom lite namn så han kan dreggla lite. Han kommer ju ha ändrat sig 49 gånger om vad han vill ha innan han kommer så långt ändå.
Citera
2006-04-12, 23:26
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Här var vi negativa

Jag har läst att Hansen (jo det vet ni vem det är) som är sponsrad av tanfoglio sköt en 40.000 skott om året (hårt laddade)
Och att han sköt slut på 3-4 pickor /säsong...sanningshalt??
Ingen aning..

Det stämmer säkert. Jag har en kompis som var sponsrad av Tanfoglio. Han hade 8 olika pistoler efter varandra och ingen av dem funkade, trots upprepade försök av leverantören att åtgärda dem. Han fick helt enkelt byta märke. Går ju inte att tävla seriöst med en skrothög som aldrig funkar till 100%. Vid ett tillfälle provsköt jag en av hans ray-guns med aimpoint och hela balletten, sittande med stöd. Oavsett ammo så spred den ca 10-15 cm i diameter. Det här var iofs 15 år sedan men ändå.
Citera
2006-04-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
9mm kommer du inte få börja skjuta med, det kan jag garantera dig.
Sen vet jag inte hur det är på just din klubb, men på den lokala skytteklubben var jag bor så måste man börja med att skjuta luftpistol ett tag innan man ens får ge sig på 22.

Har själv också funderat på att börja med pistolskytte faktiskt, men får se om jag får någon tid över till det.
Så tack för tråden på sätt och vis (även om där finns fler), nu kan jag ta lite lärdom av vilka pistoler som finns på marknaden för ändamålet så att säga.
ja du!! kan ju bara nämna att jag ska börja med 9mm nästa vecka.. så var det med den garantin.. varför börja med luft el 22 när det är 9mm man vill ha?.
i onsdags så testade jag Glock 17 & ska testa CZ75 SP-01 nästa vecka. glocken var helt OK men ska bli kul att panga lite med CZ.

kan ju säga så här det gick hyfsat att träffa på långt avstånd trots att det var typ 2:a gången jag sköt med pistol. testade även med 1 hand på "guld" avstånd.. satt 3 av 5 i klunga ivarjefall. så nu i veckan blir det första ggr på dynamiskt skytte i lungt tempo självklart. Ingen ide' att försöka hänga på de andra grabbarna.
Citera
2006-04-15, 23:23
Medlem
503s avatar
Ganska ansvarslös eller oserriös skytteklubb som låter någon komma ner och skjuta 9mm direkt.

Aja, du kan fortfarande reta dig över att du inte kommer kunna köpa en 9mm innom ett halvår.
Såvida inte den lokala polisen är lika oserriös dvs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in