Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-10, 01:23
  #1
Medlem
SajberSunes avatar
En majoritet av Aftonbladets nätläsare tror på den handlingskraftiga varianten av grannsamverkan. Söndagskvällens dokumentär ”Sheriffen i Ryd” tog upp ett brännande ämne, nämligen medborgargarden. Rätt eller fel?

När läsarna på Aftonbladet.se fick rösta och eftersnacka var tendensen klar – det finns ett stort stöd för medborgargarden.

Drygt 14 000 läsare hade vid tiotiden på söndagskvällen röstat i snabbfrågan ”Vad tycker du om medborgargarden?” Hela 60 procent tycker att idén med medborgargarden är bra, medan 24 procent tycker att det är avskyvärt. Övriga 16 procent tycker att medborgargarden är okej vid mycket speciella tillfällen.

http://aftonbladet.se/vss/noje/story...806986,00.html


Intressant att just AB:s läsare känner otryggheten till den grad att medborgargarden är ok. Illavarslande för socialdemokraterna och regeringen, vars politik grundlagt oron bakom detta ställningstagande. Hur kommer statsminister Persson att bortförklara denna besvärande undersökning månntro?
Citera
2006-04-10, 01:47
  #2
Medlem
pastorns avatar
För all del, så länge dessa medborgargarden ser ut som "Skyddskommittén i Ryd." så har jag själv inget att frukta av dom, snarare så att jag välkommnar deras insatser till fromma för samhället.

(Tavlan blind leder blind av Breughel dyker upp i mitt sinne)
http://tinabell.typepad.com/tinabell...blind_1568.jpg
Citera
2006-04-10, 01:47
  #3
Avstängd
Roger Perssons avatar
En majoritet av Aftonbladets läsare är kompletta idioter som inte sällan röstar utan att tänka igenom sina beslut särskilt noga. Ett samhälle där feta medelålders män är ute och patrullerar gatorna i flock om kvällarna är inget säkert samhälle. Vem säger att personerna de antastar och klår upp verkligen är banditer alla gånger? Det kanske är en helt vanlig kvällsflanerare som råkar ut för dessa salongsberusade och självunämnda "ordningsvakter" som hetsar varandra när de får sin lilla makt i händerna?

Överlåt polisens arbete till polisen. Det är det vi betalar skatt för. Räcker inte det så utbilda i så fall hellre ännu fler poliser än att lägga den sortens makt i händerna på outbildade Svenssons. Vi behöver inte batongförsedda bönder för att hålla buset stången.

// Roger P.
Citera
2006-04-10, 02:00
  #4
Medlem
Deon Limes avatar
Medborgargarde är ingenting bra. Medborgardarde är ett kraftfullt underbetyg att det inte finns tränad expertis (polis) som gör sitt jobb.

Mycket tycker jag är onödigt att sösa skattepengar men polisen är inte en av dem så gissa vad varldens största skattetrycksamhälle inte förmår leverera?

Vad gäller sheriffen har jag nog aldrig sett en större byfåne.
Citera
2006-04-10, 02:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
En majoritet av Aftonbladets läsare är kompletta idioter som inte sällan röstar utan att tänka igenom sina beslut särskilt noga. Ett samhälle där feta medelålders män är ute och patrullerar gatorna i flock om kvällarna är inget säkert samhälle. Vem säger att personerna de antastar och klår upp verkligen är banditer alla gånger? Det kanske är en helt vanlig kvällsflanerare som råkar ut för dessa salongsberusade och självunämnda "ordningsvakter" som hetsar varandra när de får sin lilla makt i händerna?

Överlåt polisens arbete till polisen. Det är det vi betalar skatt för. Räcker inte det så utbilda i så fall hellre ännu fler poliser än att lägga den sortens makt i händerna på outbildade Svenssons. Vi behöver inte batongförsedda bönder för att hålla buset stången.

// Roger P.

Men problemet är ju att det inte finns någon polis att överlåta arbetet till. Ryd är inte det enda ställe som blivit av med sina lokala representanter för lagens långa arm - Kopps-syndromet har medfört att mer än halva landet i princip är obevakat, och de kriminella nätverken har *kartlagt* luckorna i polisnätet. Det är ingen tillfällighet att de etablerar sig i Ryd, Råneå (där frivilliga brandkåren agerar medborgargarde) och dylika småorter, det är ett medvetet val. Inte fan försöker de sätta klorna i Stockholms innerstad där polisen är 5 minuter bort - nej, de har slagit ner bopålarna i Småland, Västerbotten, Norrbotten, Dalarna...

Vi har 17.000 poliser. Ska man gå efter övriga västvärlden, t.ex. EU och USA, borde vi med hänsyn till folkmängden ha 36.000 poliser, men eftersom landet dessutom är väldigt mycket större till ytan än vad "lilla Sverige"-myten gör gällande, så behöver vi ytterligare c:a 4.000. Några ytterligare 23.000 poliser är inte aktuella än på ungefär 300 år med den inställning statsmakten har för närvarande, och således får vi vänja oss vid att lagens långa arm är amputerad nedanför armbågen. "Men ut med dom befintliga poliserna på gator och torg då!" Jo jo, den visan har vi hört, men jag kan ta ett exempel jag känner till: En fredagkväll i Boden tjänstgör 3 poliser. Två ute på fältet och ett vakthavande befäl som måste finnas på stationen. Dessa två åker skytteltrafik mellan krogbråk, lägenhetsbråk och trafikolyckor tills de går av sitt skift. Likadant ser det ut i princip överallt, om än i större skala i större städer. Det finns inga poliser som "gömmer sig på stationen" nattetid, alla som tjänstgör har full rulle och hinner på sin höjd skrapa på ytan av allt bus som egentligen pågår.

Vare sig borgarna eller sossarna vill ändra på detta. Borgarna vill ha 3000 nya poliser till 2010. En piss i nilen. Sossarna vill ha 1800 nya till 2008, också en piss i nilen. Eftersom inget av blocken har fattat galoppen, så är det upp till folket att ta lagen i egna händer. Lämpligt? Nej, så fan heller, men DET FINNS INGET VAL. "We're not in Kansas anymore". Glöm polisen, den är avskaffad av staten. Borta. Kommer inte tillbaka. Nu är det upp till privata vaktbolag och feta medelålders män med järnrör att se till att din TV står kvar imorgon bitti. Det här håller på att bli en folkrörelse. Torup, Limhamn/Bunkeflo, Umeå, Landskrona, Ryd, Råneå, Leksand, Piteå, Järfälla, Degeberga, Frövi...

(Fotnot: Polisstationen i Boden var för 20 år sedan 2 byggnader. Efter alla neddragningar är polisstationen reducerad till ett våningsplan i den ena av dessa två byggnader. Den ena byggnaden har tagits över av lokala skattemyndigheten, och drygt halva den andra byggnaden ockuperas numera av Migrationsverket. 100% polis blev 50% skatteverk, 30% migrationsverk och 20% polis - ett talande exempel på var resurserna tar vägen).
Citera
2006-04-10, 13:17
  #6
Medlem
Det blir inte bättre av att buset får löjliga straff och är ute på gatan redan efter en vecka.
På vissa orter måste polisen dessutom också tänka på sin egen och familjens säkerhet. Stöter man sig med fel folk så kan vad som helst hända.

Medborgargarden är ok, men de där såg bara löjliga ut. Men visst, ser de några suspekta män som smyger i ett villkvarter och inte svarar på tilltal, så är det bara att sätta ett skott i röven på dem. Jag har inget att dölja och är knappast rädd för att åka på stryk av misstag.
Citera
2006-04-10, 14:07
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
En majoritet av Aftonbladets läsare är kompletta idioter som inte sällan röstar utan att tänka igenom sina beslut särskilt noga. Ett samhälle där feta medelålders män är ute och patrullerar gatorna i flock om kvällarna är inget säkert samhälle. Vem säger att personerna de antastar och klår upp verkligen är banditer alla gånger? Det kanske är en helt vanlig kvällsflanerare som råkar ut för dessa salongsberusade och självunämnda "ordningsvakter" som hetsar varandra när de får sin lilla makt i händerna?

Överlåt polisens arbete till polisen. Det är det vi betalar skatt för. Räcker inte det så utbilda i så fall hellre ännu fler poliser än att lägga den sortens makt i händerna på outbildade Svenssons. Vi behöver inte batongförsedda bönder för att hålla buset stången.

// Roger P.

Här håller jag helt med.

Vad är samhället till för? Skydd av de som bor där tillhör väl "kärnverksamheten".

Det börjar bli en smula tragikomiskt. Vi betalar en ganska hög skatt, men tvingas skydda oss själva, sköta vår egen posthantering, beställa tid för att komma till akuten och betala för att åka in till vårt eget centrum.
Citera
2006-04-10, 14:20
  #8
Medlem
Realizts avatar
Sossarna är ju anti-liberaler så då är det väl naturligt att de för en politik som är den exakta motsatsen till den liberala nattväktarstatens: Privatisera polisen, lägg ned försvaret och: förstatliga allt annat!

Naturligtvis har vi så mycket kriminalitet i Sverige därför att vi i det närmaste har slutat fängsla folk. Bara ca 550 personer dömdes till minst 2 års fängelse under 2004, alltså som verkligen fick skaka galler i minst 16 månader (2/3 ni vet...). Det är alltså de enda verkligt kännbara straffen som delas ut. Ungefär som att tvingas göra lumpen. Kortare fängelsestraff än 1 år omvandlas ofta till icke-fängelse som fotboja eller samhällstjänst.

De 550 är antalet fängelsedomar. En person kan ju få flera fängelsedomar så antalet verkligen dömda brottslingar är troligen ännu mindre. En (stor?) andel sitter väl på öppna anstalter under relativ frihet. Och hur många rymningar har vi om året, 100?
Citera
2006-04-10, 16:52
  #9
Medlem
George Wittigs avatar
Jag gillar inte medborgargarden men jag förstår de människor som i frustration över att polisen aldrig finns där när de behövs "tar lagen i egna händer". Det sjuka är att med våra höga skatter finns det gott om pengar till flera poliser och ökad täckning (samt till ökad utbildning så att våra slöhögar till snutar får några brott lösta också) bara de inte slängdes bort på skit som genusforum, partistöd, föreningsstöd, kultur etc.
Citera
2006-04-10, 18:50
  #10
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
En majoritet av Aftonbladets läsare är kompletta idioter som inte sällan röstar utan att tänka igenom sina beslut särskilt noga. Ett samhälle där feta medelålders män är ute och patrullerar gatorna i flock om kvällarna är inget säkert samhälle. Vem säger att personerna de antastar och klår upp verkligen är banditer alla gånger? Det kanske är en helt vanlig kvällsflanerare som råkar ut för dessa salongsberusade och självunämnda "ordningsvakter" som hetsar varandra när de får sin lilla makt i händerna?

Överlåt polisens arbete till polisen. Det är det vi betalar skatt för. Räcker inte det så utbilda i så fall hellre ännu fler poliser än att lägga den sortens makt i händerna på outbildade Svenssons. Vi behöver inte batongförsedda bönder för att hålla buset stången.

// Roger P.

Sätt dig ner Roger, andas djupt och lugnt...

Jag håller helt och hållet med dig!

Det finns ett exempel från Malmö för några månader sen där idioterna i medborgargardet (Limhamn om jag inte minns fel) dessutom är så urblåsta att de väljer samlingsplats på puben och skryter i Sydsvenskan om att de en gång lyckades hoppa på helt fel personer...
Citera
2006-04-11, 01:01
  #11
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Sätt dig ner Roger, andas djupt och lugnt...

Jag håller helt och hållet med dig!
Ja, det var onekligen en överraskande vändning det här tog. Både Du, jag och Ruskigbuss är helt eniga i frågan. Det har aldrig hänt. Vad är det som händer?


Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Det finns ett exempel från Malmö för några månader sen där idioterna i medborgargardet (Limhamn om jag inte minns fel) dessutom är så urblåsta att de väljer samlingsplats på puben och skryter i Sydsvenskan om att de en gång lyckades hoppa på helt fel personer...
Mina fördomar om dessa självutnämnda rednecksheriffer stämmer alltså. Undrar vilka av mina andra fördomar som också stämmer...

// Roger P.
Citera
2006-04-11, 01:47
  #12
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Det finns ett exempel från Malmö för några månader sen där idioterna i medborgargardet (Limhamn om jag inte minns fel) dessutom är så urblåsta att de väljer samlingsplats på puben och skryter i Sydsvenskan om att de en gång lyckades hoppa på helt fel personer...

Nej.
Det skröt inte om det, de bekräftade endast att de en gång hade gått på fel person.

Enligt dom själva så hade dom inte, som du skriver, "hoppat på" någon heller utan endast skällt ut ungdomarna.


OnT: Jag kan hålla med om att det vore bättre om vi hade haft fler poliser i landet att sköta dessa uppgifterna, men samtidigt så kan jag inte klandra exempelis medborgargardet i Limhamn för det de gör.
Bor själv i stadsdelen och vet vad det är för pack de försöker hålla undan.
Förstår fullt ut att folk börjar tröttna, men sammtidigt förstår jag också att det kan vara ganska svårt för landets ynka 16 000 poliser (eller hur "många" de nu är) att engagera sig i vartenda småbrott som begås.
Men då jag prioriterar min och mina grannars trygghet så ställer jag mig bakom medborgargarden tills jag sett någon bättre lösning som fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback