Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-09, 19:36
  #1
Medlem
Carpe Diems avatar
Svenska Dagbladet redovisar hur statesiken rörande antalet arbetslösa manipulerats för att passa socialdemokraternas maktsträvan.

http://www.n24.se/dynamiskt/jobb_kar...d_12320105.asp
Citera
2006-04-10, 09:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Svenska Dagbladet redovisar hur statesiken rörande antalet arbetslösa manipulerats för att passa socialdemokraternas maktsträvan.

http://www.n24.se/dynamiskt/jobb_kar...d_12320105.asp

Det lustiga är att om man räknar som moderaterna, alltså inkluderar allt från hemmafruar till cancersjuka som arbetslösa, så har Sverige en jämförelsevis låg arbetslöshet, t ex lägre än Storbritannien och älsklingslandet USA:

http://esbati.blogspot.com/2006/03/15-miljoner.html
Citera
2006-04-10, 12:03
  #3
Medlem
Snövits avatar
Med Statistik kan man fuska hur mycket som helst. Det viktiga är att få fram det man vill säga på rätt sätt.

Jag tycker varken Moderatarna eller Socialdemokraterna redovisar detta på rätt sätt.

Jag anser att det är viktigt att veta hur stor del av den aretsföra befolkningen som inte arbetar (Moderaternas siffror), att sen kalla dem för arbetslösa håller jag inte med om. Hemmafruar har valt att vara hemma och cansersjuka räkas inte som arbetsföra.

De siffrorna som Socialdemokraterna presenterar är ju bara ett hån. Där räknas inte de som är satta i arbetsmarknadspolitiska åtegärder in. Dessa människor är ju då bara satta i mengingslösa låtsas program för att hyffsa till statistiken.

Nej redovis de som faktiskt är arbetslösa i statistiken över arbetslösa. Det vill säga alla de som inte har ett jobb men vill arbeta eller snarare behöver arbeta för att överleva. Hemmafruar och "barn" över 20 år som blir försörjda av make eller föräldrar är ju faktiskt inte statens ansvar. Lika lite som om jag skulle vilja vara ledig ett år och leva av tillgångar, då är jag inte heller arbetslös om man ser det som jag vill.

Alla som är sjukskrivna är inte heller arbetslösa. Sen behöver jag inte gå in på frågan om vad vi ska göra med dem här, ett är i alla fall säkert att vi behöver få ner sjukskrivningstalen kraftigt.
Citera
2006-04-10, 12:21
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Med Statistik kan man fuska hur mycket som helst. Det viktiga är att få fram det man vill säga på rätt sätt.

Jag tycker varken Moderatarna eller Socialdemokraterna redovisar detta på rätt sätt.

Jag anser att det är viktigt att veta hur stor del av den aretsföra befolkningen som inte arbetar (Moderaternas siffror), att sen kalla dem för arbetslösa håller jag inte med om. Hemmafruar har valt att vara hemma och cansersjuka räkas inte som arbetsföra.

De siffrorna som Socialdemokraterna presenterar är ju bara ett hån. Där räknas inte de som är satta i arbetsmarknadspolitiska åtegärder in. Dessa människor är ju då bara satta i mengingslösa låtsas program för att hyffsa till statistiken.

Nej redovis de som faktiskt är arbetslösa i statistiken över arbetslösa. Det vill säga alla de som inte har ett jobb men vill arbeta eller snarare behöver arbeta för att överleva. Hemmafruar och "barn" över 20 år som blir försörjda av make eller föräldrar är ju faktiskt inte statens ansvar. Lika lite som om jag skulle vilja vara ledig ett år och leva av tillgångar, då är jag inte heller arbetslös om man ser det som jag vill.

Alla som är sjukskrivna är inte heller arbetslösa. Sen behöver jag inte gå in på frågan om vad vi ska göra med dem här, ett är i alla fall säkert att vi behöver få ner sjukskrivningstalen kraftigt.

Du har helt rätt, men det handlar ju inte om hur många som är arbetslösa eller låter bli att arbeta av fri vilja att göra. Grundproblemet är detsamma oavsett, det är att det är för få som arbetar och tillför skattepengar.

Vi behöver fler som arbetar, och färre som lever på de som arbetar, det är ett faktum. Det åskådliggörs tydligt av att de som arbetar lever under ett bisarrt skattetryck, men att pengarna inte räcker iallafall...
Citera
2006-04-10, 12:40
  #5
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du har helt rätt, men det handlar ju inte om hur många som är arbetslösa eller låter bli att arbeta av fri vilja att göra. Grundproblemet är detsamma oavsett, det är att det är för få som arbetar och tillför skattepengar.

Vi behöver fler som arbetar, och färre som lever på de som arbetar, det är ett faktum. Det åskådliggörs tydligt av att de som arbetar lever under ett bisarrt skattetryck, men att pengarna inte räcker iallafall...

Ja det är klart att det är så som du säger. Vi måste ha flar som arbetar och färre som inte gör det. Men har jag en man som tjänar så pass mycket pengar att jag kan vara hemmafru så tillför ju min man en massa skattepengar. Fast å andra sidan är det bättre om både jag och min man arbetar och att vi samtidigt hyr personal för att ta hand om städning, handling och trädgårdsarbetet. Eller nej vad säger jag det har ju ingen råd med, som privatperson hyra in vita hushållsnära tjänster med de arbetsgiveravgifter vi har.
Citera
2006-04-10, 12:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du har helt rätt, men det handlar ju inte om hur många som är arbetslösa eller låter bli att arbeta av fri vilja att göra. Grundproblemet är detsamma oavsett, det är att det är för få som arbetar och tillför skattepengar.

Vi behöver fler som arbetar, och färre som lever på de som arbetar, det är ett faktum. Det åskådliggörs tydligt av att de som arbetar lever under ett bisarrt skattetryck, men att pengarna inte räcker iallafall...

Håller helt med, anställ 200 000 i den offentliga sektorn så ska ni få se på annat!
Citera
2006-04-10, 12:49
  #7
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du vet!
Håller helt med, anställ 200 000 i den offentliga sektorn så ska ni få se på annat!

Förutsätter att det var ironi, det är svårt att få fram i text...
Citera
2006-04-10, 13:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Förutsätter att det var ironi, det är svårt att få fram i text...

Haha, inte då. Anser detta är ett vettigt sätt, då dessa som får jobb kommer att bidra mer till att få igång hjulet som förnärvarande står en aning still. Då dessa som jobbar deltid/är arbetslösa idag får heltids jobb kommer dom också spendera mer pengar. Så sänk skatten bara för låg och medelinkomsttagare, behåll förmögenhets skatten och låt dom som tjänar mycket bidra med en stor del också så ska ni få se på annat.

Men att se igenom alliansens försök till att verka bryr sig om sjuka, arbetslösa och låginkomsttagare. Trots att alla dessa grupper får se sina ersättningar sänkta och avgifter höjda är ganska lätt. Tror inte på deras politik, till hösten får vi se hur många i sverige som också tror på en politik där man även skyddar dom utsatta.
Citera
2006-04-10, 13:27
  #9
Medlem
whogivesafucks avatar
Inget nytt under solen.
Vi(s)sa anser tydligen att om någon är satt i ett fint AMS program så är man inte arbetslös.
Vi vet ju det vid det här laget. Om ingenting syns, finns det inte.
Citera
2006-04-10, 13:28
  #10
Medlem
Jag tittade på dansk TV och där talade helt plötsligt en gubbe om hur hemskt det var med arbetskraftsbristen, och att staten borde göra något åt situationen! Man blev ju lite chockad.
Citera
2006-04-10, 13:33
  #11
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Tror inte på deras politik, till hösten får vi se hur många i sverige som också tror på en politik där man även skyddar dom utsatta.

Det är tragiskt att vänsterns politik hela tiden enbart måste handla om att "skydda de svaga och utsatta". Förr var det arbetarna som skulle skyddas mot de onda arbetsgivarna, men nu när arbetslösheten är skyhög får man rikta sig till de stackars sjuka, svaga, eländiga, utsatta stackarna som går på bidrag istället.

För det är det en god svensk ska göra idag. Leva på allmosor. Att se hederligt arbete som något som ska löna sig är "elitistiskt" och "osolidariskt" och allt fokus ska ligga på bidrag. Jag tror faktiskt inte sossarna förstår varför en del är så besatta av arbete.

Jag tycker inte synd om mig själv, så därför finns det inget för mig i sossarnas politik.
Citera
2006-04-10, 14:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick
Det är tragiskt att vänsterns politik hela tiden enbart måste handla om att "skydda de svaga och utsatta". Förr var det arbetarna som skulle skyddas mot de onda arbetsgivarna, men nu när arbetslösheten är skyhög får man rikta sig till de stackars sjuka, svaga, eländiga, utsatta stackarna som går på bidrag istället.

Då menar du att denna grupp ska man helt strunta i och straffa?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback