Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-06, 23:42
  #1
Avstängd
Normans avatar
Hörde ett intressant påpekande i SvT faktiskt, att Mp stred länge och hårt om sina flyktingkrav i förra budgeten. Den senaste budgeten gick igenom snabbt, Mp vill ha mkt mer pengar till studerande men fick det inte, inget man bet sig fast i alls som flyktingarna. Folk som inte har rätt att bo här är alltså viktigare än de som bor här och studerar, kan det vara en klok prioritering eller en sjuk osund fundamentalism?
Citera
2006-04-06, 23:54
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Hörde ett intressant påpekande i SvT faktiskt, att Mp stred länge och hårt om sina flyktingkrav i förra budgeten. Den senaste budgeten gick igenom snabbt, Mp vill ha mkt mer pengar till studerande men fick det inte, inget man bet sig fast i alls som flyktingarna. Folk som inte har rätt att bo här är alltså viktigare än de som bor här och studerar, kan det vara en klok prioritering eller en sjuk osund fundamentalism?

Studenter är bortskämda. Alla ska en egen lägenhet och försörjas av skattebetalarna. Vad sägs om att dela lägenhet och arbeta deltid? Ja tillfälliga jobb finns faktiskt om man letar. Taxi söker alltid nya förare, vården, butiker, tidningsutdelare o.s.v.

Vad gäller invandrare så verkar det mest som om du ser dem som ett hot mot dina egna bidrag.
Citera
2006-04-06, 23:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Studenter är bortskämda. Alla ska en egen lägenhet och försörjas av skattebetalarna. Vad sägs om att dela lägenhet och arbeta deltid? Ja tillfälliga jobb finns faktiskt om man letar. Taxi söker alltid nya förare, vården, butiker, tidningsutdelare o.s.v.

Vad gäller invandrare så verkar det mest som om du ser dem som ett hot mot dina egna bidrag.
Jasså, jag trodde det var alla socialbidragstagare, sjukskrivna och förtidspensionerade som var bortskämda. Vad jag kan se får alla dessa grupper mer pengar av staten än studenter.
Citera
2006-04-07, 00:08
  #4
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Jasså, jag trodde det var alla socialbidragstagare, sjukskrivna och förtidspensionerade som var bortskämda. Vad jag kan se får alla dessa grupper mer pengar av staten än studenter.

Först vill jag klargöra att "pengar av staten" innebär att det är arbetande personer som betalar skatt som står för pengarna. Allt vore mycket enklare om vi tog bort det abstrakta begreppet "staten". Tänk om det i stället fungerade så att när jag är sjuk så knackar jag på hos min granne och kräver en femhundring. Nä då skulle det inte vara så kul att ta bidrag. Det blir mycket lättare när en "stat" ska betala.

Alla som tar bidrag är nog inte medvetna om att det är grannen som går upp klockan sex på morgonen som betalar. Något förenklat men principiellt riktigt.

Vilken grupp som får mest pengar är en politisk fråga. Studenter är i alla fall för det mesta unga och friska, därav kan lägre bidrag betalas ut. De klarar av att ta ett extraknäck. Därmed inte sagt att t.ex. socialbidragstagare inte kan det.
Citera
2006-04-07, 03:04
  #5
Moderator
Jeckes avatar
Nån har inte koll på hur studenter har det, verkar det som.
De flesta studenter jag känner bor på korridor eller delar lägenhet med någon annan, alternativt bor de i en liten etta eller tvåa med kokvrå.

Att bo i en schysst 2-3 R o K är det få studenter som gör, och att ha en bil kan du nästan glömma. De enda som har det är de med rika föräldrar som betalar.

Här har du lite siffror från CSN
http://www2.csn.se/Avdelningar/Stude...p?MenyIdnr=507
Totalbeloppet - summan av bidrag och lån - är lika för alla studerande och är värdesäkert genom att det är knutet till prisbasbeloppet. Totalbeloppet är 1 742 kronor i veckan vid heltidsstudier (2006). Studiemedel består av ett skattefritt studiebidrag och ett studielån som ska betalas tillbaka med ränta.

Räkna med 4 veckor på en månad och en student får alltså 6 968 kr i månaden att leva på. Då får du också tänka in att 4 572 kr av det är lån, som du alltså kommer att få betala av på för resten av ditt yrkesverksamma liv.
Det enda en student får "gratis" är alltså 2 396 i månaden.....

Tänk sen på att det är vad du får om du studerar heltid, något som på de flesta utbildningar tar MER tid än ett heltidsjobb, dels lektioner, dels extraarbeten som att skriva uppsatser och rent råpluggande.
Sen finns det ju också en liten regel som säjer att om du tjänar mer än ett visst belopp, så riskerar du att förlora en del av ditt studielån.

Tänk mer på de siffrorna nästa gång du säjer att studenter har det enkelt och iinte har några finansiella bekymmer.
Faktum är att om man räknar ihop hur mycket en student tjänar under hela sitt arbetsliv, jämför med en vandlig outbildad arbetare, kommer han bara att tjäna ca 8 procent mer totalt sett (räkna av lånet han måste betala av samt att han inte har den inkomst en normal arbetare har under den tid han studerar).
Citera
2006-04-07, 03:24
  #6
Avstängd
Normans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Studenter är bortskämda. Alla ska en egen lägenhet och försörjas av skattebetalarna. Vad sägs om att dela lägenhet och arbeta deltid? Ja tillfälliga jobb finns faktiskt om man letar. Taxi söker alltid nya förare, vården, butiker, tidningsutdelare o.s.v.

Vad gäller invandrare så verkar det mest som om du ser dem som ett hot mot dina egna bidrag.
Könstigt, jag hörde en tjej som sa att det är 800 sökande på ett skitjobb numera. I Debatt var just frågan om man ska studera mindre och arbeta istället. Man kan nog göra båda om det finns jobb.

Nej vanliga invandrare är närande, jag har en egen, finns även närande Asylmissbrukare, hon jobbar hos en, men Asylmissbruket som helhet är väldigt dyrt.
Endast fru och barn har små sketna bidrag, jag får inget men kanske behöver en dag, då vill jag inte ha 10 Somalier framför mig så pengarna tar slut. Kränks din integritet på något sätt?
Citera
2006-04-07, 05:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Folk som inte har rätt att bo här är alltså viktigare än de som bor här och studerar, kan det vara en klok prioritering eller en sjuk osund fundamentalism?

Det är precis vad det är. Alla måste bara vakna och förstå att dom vill utrota alla vita människor/nationer. Det är ungefär det som är hela planen.
Citera
2006-04-07, 07:39
  #8
Medlem
George Wittigs avatar
Tänk sen på att det är vad du får om du studerar heltid, något som på de flesta utbildningar tar MER tid än ett heltidsjobb, dels lektioner, dels extraarbeten som att skriva uppsatser och rent råpluggande.


Icke. Undersökningar visar att det är ytterst få studenter som lägger ner 40 timmar i veckan på studier. De reella siffrorna ligger på 25-30 timmar i veckan. Inte mer än på sin höjd 75% arbetstid alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Sen finns det ju också en liten regel som säjer att om du tjänar mer än ett visst belopp, så riskerar du att förlora en del av ditt studielån.

En av de mest orättvisa bestämmelser som finns, men helt i linje med SAP:s politik - straffa de ambitiösa. Detta följer samma mönster som skattelagstiftningen, straffa de som är ambitiösa och vill jobba mera med högre skatter.
Citera
2006-04-07, 10:51
  #9
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Studenter är bortskämda. Alla ska en egen lägenhet och försörjas av skattebetalarna.

Stämmer, men samtidigt så har studiemedlen inte ökat på minst ett årtionde. Om någon annan grupp hade behandlats på samma sätt så hade det skrikits i högan sky.

Förslag:

1. Skrota fribeloppet. Anti-incitamentspolitik när den är som sämst, precis som Herr Wittig påpekar.

2. Inför ett treterminssystem så att de som vill kan läsa färdigt utbildningen snabbare. Inse att sommarjobb är svårare att hitta idag än på 70-talet.

Citat:
Vad gäller invandrare så verkar det mest som om Norman ser dem som ett hot mot sina egna bidrag.

Det är frapperande hur han konstant påpekar hur mycket asylmissbrukarna kostar men aldrig nämner ett ord om sjukskrivningsmissbrukarna och förtidspensionärerna, som tilsammans kostar samhället närmare 100 miljarder om året...
Citera
2006-04-07, 11:36
  #10
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Stämmer, men samtidigt så har studiemedlen inte ökat på minst ett årtionde. Om någon annan grupp hade behandlats på samma sätt så hade det skrikits i högan sky.
Studiemedlen har gått igenom flera omgångar av reformer, alla lika misslyckade särskilt när det gäller återbetalningarna.
Frapperande är även när folk säger att det är så bra att det är gratis att studera i Sverige, det är det inte alls, det kostar mycket att studera.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Förslag:

1. Skrota fribeloppet. Anti-incitamentspolitik när den är som sämst, precis som Herr Wittig påpekar.
Varför inte bara skrota studiemedlet?

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
2. Inför ett treterminssystem så att de som vill kan läsa färdigt utbildningen snabbare. Inse att sommarjobb är svårare att hitta idag än på 70-talet.
Vill du så kan du läsa fortare, bara att gå upp till studievägledningen så lägger de upp ett schema åt dig, det behövs inga reformer av studierschemat, sådant leder bara till olyckligheter, så som reformen från 8 perioders systemet till tre till fyra...

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är frapperande hur han konstant påpekar hur mycket asylmissbrukarna kostar men aldrig nämner ett ord om sjukskrivningsmissbrukarna och förtidspensionärerna, som tilsammans kostar samhället närmare 100 miljarder om året...
Blind för allt utom sin egen omotiverade rädsla
Citera
2006-04-07, 11:51
  #11
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Vill du så kan du läsa fortare, bara att gå upp till studievägledningen så lägger de upp ett schema åt dig, det behövs inga reformer av studierschemat, sådant leder bara till olyckligheter, så som reformen från 8 perioders systemet till tre till fyra...
Tror inte det är så enkelt. Många kurser har en del obligatoriska moment man måste ha klarat (varit närvarande på) för att få kurspoängen, iaf på min utbildning. Det gör det mycket svårt att läsa fortare. Jag skulle jättegärna vilja plugga lite nu på sommaren o på så sätt tenta en 10-poängs kurs vi kommer ha hösten 2006, men kan tyvärr inte det då tentan ger 5 p, och de obligatoriska momenten 5 p.
Citera
2006-04-07, 14:35
  #12
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Könstigt, jag hörde en tjej som sa att det är 800 sökande på ett skitjobb numera. I Debatt var just frågan om man ska studera mindre och arbeta istället. Man kan nog göra båda om det finns jobb.

Nej vanliga invandrare är närande, jag har en egen, finns även närande Asylmissbrukare, hon jobbar hos en, men Asylmissbruket som helhet är väldigt dyrt.
Endast fru och barn har små sketna bidrag, jag får inget men kanske behöver en dag, då vill jag inte ha 10 Somalier framför mig så pengarna tar slut. Kränks din integritet på något sätt?

Det är därför att (S) och fackföreningarna arbetat fram ett system där enkla arbeten inte ska finnas. En kraftig sänkning av arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på inkomster upp till t.ex. 8000 kr/mån skulle effektivt råda bot på detta. Sedan måste man göra som i Frankrike och luckra upp LAS. Det handlar inte om att göra någon grupp till andra klassens medborgare, det handlar om att det redan finns en andra klassens medborgare, de arbetslösa.

Varför skulle min integritet kränkas? Jag är varken invandrare, bidragstagare eller arbetslös. Däremot är din ilska felriktad, det är inte asylmissbruket som är sveriges stora problem, det är (s), (v) och (mp).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback