Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-06, 19:05
  #1
Medlem
någon som kan berätta lite fakta för mig om korpelarörelsen? vet att dom ahde en silverark som dom dyrkade? sen söps de väl ganska friskt i dessa kretsarna?

Siikavaarasekten är väl ett annat nmn på dom ?
Citera
2006-04-06, 22:45
  #2
Medlem
Gakidous avatar
Tidigt 1900-tal någon gång (kanske så sent som på 1920-talet?), Aareavaara eller Kaunisvaara i Pajalatrakten i östra Norrbotten. Minns inte så mycket detaljer längre, men det söps och knullades ja, allt blandat med bisarr religiös symbolik och allmänna galenskaper. De trodde att en silverark skulle komma och hämta upp de troende till himlen på ett specifikt datum. Sekteristerna väntade på den angivna platsen men det kom dessvärre ingen ark och de inblandade återgick till att leva vanliga liv och låtsas som att inget hänt. Eftersom detta skedde i mina hemtrakter har jag givetvis intresserat mig för det men ämnet tycks vara mycket tabubelagt och få vill prata om det. Bengt Pohjanen har skrivit några böcker om händelserna som kan vara värda att kolla upp om du orkar med hans ganska märkliga och tröttsamma sätt att skriva på.

EDIT:
Hittade ett skolarbete som tycks beskriva det här hyfsat:
http://72.14.203.104/search?q=cache:...d=1&lr=lang_sv
Citera
2006-04-07, 12:09
  #3
Medlem
En utbrytargrupp av laestadianismen.
Tillämpade det teologiska felslutet att ju mer synd, desto större nåd.

Andrahands ögonvittnesskildringar:
Medlemmar ur korpelarörelsen sitter på hustaken och väntar på Jesu återkomst. Husen hade man "bundit fast" med rep så att de inte skulle ryckas med till himmelen.

Vid påsken red en av korpelarörelsens andliga ledare (tämligen tjock tant) in i en by på ryggen av en ung kille som kröp på alla fyra.
Citera
2006-04-07, 12:55
  #4
Medlem
finns en hel del skrivet
allra bäst är "protest och profetia" av Lennart Lundmark. den är vetenskapligt skriven och mycket läsvärd. tex. att det var ingen slump att det hände just där just då. sen har bröderna sjöström skrivit "silverarken" en skönlitterär bok som baseras på händelserna kryddat med fiktion. även "dagning röd" av bengt pohjanen berör korpela. sen finns det en ganska utförlig beskrivning i brottets krönika,minns inte vilket år men det är på 50-talet i alla fall.

rörande tidigare poster i tråden:
både i Aareavaara å Kaunisvaara bodde medlemmar,Artur Niemi bodde i Aareavaara och de omtalade mötena ägde ofta rum i "blå gården" jag besökte platsen sommaren 2003.
Och nej,det var inte så att de trodde "mer synd ger större nåd" utan anledningen till att man började med sprit och opiumtinktur,kortspel,dragspelsmusik o dyl. var att man tolkade bibeln på ett ganska speciellt sätt. man menade att eftersom jesus drack vin kunde det inte vara någon synd.
"siikavarasekten" har jag inte hört förut men jämte Artur Niemi var Sigurd Siikavara en av ledarna.
vad som slutligen fällde rörelsen var främst hembränningen men även en av profeternas umgänge med en omyndig flicka.

ironiskt nog var toivo korpela,som fått ge namn till rörelsen helt oskyldig till allt detta,han hade återvänt till finland långt innan rörelsen spårade ur.
Citera
2006-04-13, 16:17
  #5
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullwaden
finns en hel del skrivet
allra bäst är "protest och profetia" av Lennart Lundmark. den är vetenskapligt skriven och mycket läsvärd. tex. att det var ingen slump att det hände just där just då. sen har bröderna sjöström skrivit "silverarken" en skönlitterär bok som baseras på händelserna kryddat med fiktion. även "dagning röd" av bengt pohjanen berör korpela. sen finns det en ganska utförlig beskrivning i brottets krönika,minns inte vilket år men det är på 50-talet i alla fall.

rörande tidigare poster i tråden:
både i Aareavaara å Kaunisvaara bodde medlemmar,Artur Niemi bodde i Aareavaara och de omtalade mötena ägde ofta rum i "blå gården" jag besökte platsen sommaren 2003.
Och nej,det var inte så att de trodde "mer synd ger större nåd" utan anledningen till att man började med sprit och opiumtinktur,kortspel,dragspelsmusik o dyl. var att man tolkade bibeln på ett ganska speciellt sätt. man menade att eftersom jesus drack vin kunde det inte vara någon synd.
"siikavarasekten" har jag inte hört förut men jämte Artur Niemi var Sigurd Siikavara en av ledarna.
vad som slutligen fällde rörelsen var främst hembränningen men även en av profeternas umgänge med en omyndig flicka.

ironiskt nog var toivo korpela,som fått ge namn till rörelsen helt oskyldig till allt detta,han hade återvänt till finland långt innan rörelsen spårade ur.

I skolarbetet här ovanför stod något om att det finns andra gradens korpelaner.
Vet någon om det fortfarande existerar delar av korpelarörelsen runt tornedalen eller har sekten helt dött ut numera?
Citera
2007-07-10, 17:02
  #6
Medlem
Celerons avatar
Här är en artikel ur Piteå-Tidningen som handlar om Korpelarörelsen.

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=61546&cat=9&pageIndex=0&arkiv=F alse



Började spontant skratta åt vissa saker. Otroligt bisarrt. Måste ju vara bland de mest bisarra "sekterna" som existerat i Sverige.

Eftersom länken till skolarbetet som finns i ett tidigare inlägg inte fungerar så lägger jag till ännu en sida med en mer utförlig historik av Korpelarörelsen.

http://arkiv.hig.se/p-inst/religion/...a/korpela.html
Citera
2008-05-05, 19:34
  #7
Medlem
snapcases avatar
*bump*
Jag är på jakt efter namnen på de personer som benämndes som "förste profeten", "andre profeten" etc. I Korpela-litteraturen hålls deras namn ofta hemligt. Jag är även intresserad av identiteten på "Profetissan" och "Moses". Kan nån i Kiruna/pajala kanske hjälpa mig?
Citera
2008-05-06, 01:27
  #8
Medlem
langaocbs avatar
Om jag någon dag blir en religiös tok ska jag återuppliva den där sekten. Hembränning, opiumtinktur och promiskuöst sex "my kind of people!"
Citera
2017-08-06, 14:26
  #9
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Började spontant skratta åt vissa saker. Otroligt bisarrt. Måste ju vara bland de mest bisarra "sekterna" som existerat i Sverige.

Tråden förtjänar en bump efter 10 år.

Det är klart man skrattar, vilket beror på att galenskap ofta är befriande, iaf sådan galenskap som inte är överdrivet aggressiv eller mordisk. Bissart ja, men kanske ändå inte så svårförståeligt.

I galenskapen kan jag känna en ganska varm sympati för de inblandande. De är desperat sökande - och efter att predikanten Korpela själv (som uppenbarligen var väldigt karismatisk och blivit förbjuden att predika i Finland och därför predikat i svenska Tornedalen) stuckit hem till Finland, så börjar de själv läsa bibeln och detta bokstavligen och det uppstår en masa självutnämnda profeter (Siikavaara själv utnämner sig med tiden till Kristus representant på jorden och avskaffar alla andra profeter) och detta är inte en sekt på tiotalet personer, utan rörelsen samlade flera hundra och vissa möten kunde tydligen ha oerhört många fler nyfikna utanför möteslokalen. Dessutom var detta en rörelse som trots att Arken aldrig dök upp på alla de datum som sattes upp, så behöll den sitt grepp under flera år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback