2006-04-06, 14:17
#1
Utrikesutskottet har lagt ner tid och energi på att utreda Sveriges relation till den muslimska världen.
Det är bra. Det betyder att de någonstans inser att det inte går friktionsfritt att förena de olika kulturerna.
Intressant i deras formuleringar finner jag följande citat:
"Utskottet menar att det inte finns något inneboende i islam eller den muslimska kulturen som hindrar en demokratisering. Förutsättningen för en demokratisering är dock en progressiv och modern tolkning av islam."
Traditionell islam är alltså enligt utskottet oförenlig med demokrati.
Professor Ronald Inglehart, verksam vid Institute for Social Research of the University of Michigan har gjort en "värde-undersökning" där det framkommer att sverige och islamiska länder (som har relativt likartade värderingar) är diametrala motsatser.
"Noteras bör också att Ingleharts undersökning visar att t.ex. toleransen för homosexuella, värderingen av yttrandefrihet, politiskt deltagande och jämställdhet betonas eller värderas mindre av svarande i den muslimska världen."
Utredningen konstaterar också att "Den islamofobi som vuxit sig starkare på alltfler håll i Europa utgör ett aktuellt exempel på att anti-demokratiska idéströmningar alltjämt existerar i Europa."
Min motfråga blir då följande: Hur kan kampen för yttrandefrihet och hindrandet från totalitära läror att sprida sig vara antidemokratiskt?
Utrikesutskottets betänkande
2005/06:UU8
Vår relation till den muslimska världen i EU:s grannskapsområde
Det är bra. Det betyder att de någonstans inser att det inte går friktionsfritt att förena de olika kulturerna.
Intressant i deras formuleringar finner jag följande citat:
"Utskottet menar att det inte finns något inneboende i islam eller den muslimska kulturen som hindrar en demokratisering. Förutsättningen för en demokratisering är dock en progressiv och modern tolkning av islam."
Traditionell islam är alltså enligt utskottet oförenlig med demokrati.
Professor Ronald Inglehart, verksam vid Institute for Social Research of the University of Michigan har gjort en "värde-undersökning" där det framkommer att sverige och islamiska länder (som har relativt likartade värderingar) är diametrala motsatser.
"Noteras bör också att Ingleharts undersökning visar att t.ex. toleransen för homosexuella, värderingen av yttrandefrihet, politiskt deltagande och jämställdhet betonas eller värderas mindre av svarande i den muslimska världen."
Utredningen konstaterar också att "Den islamofobi som vuxit sig starkare på alltfler håll i Europa utgör ett aktuellt exempel på att anti-demokratiska idéströmningar alltjämt existerar i Europa."
Min motfråga blir då följande: Hur kan kampen för yttrandefrihet och hindrandet från totalitära läror att sprida sig vara antidemokratiskt?
Utrikesutskottets betänkande
2005/06:UU8
Vår relation till den muslimska världen i EU:s grannskapsområde