Några tips,ideer och råd;
* att ha ett tema på buffen och dukning brukar vara lyckat.Tex asiatiskt,italienskt osv.
*Potatissallad är så trist.Här är ett alternativ;
Potatispaté à la Västerbotten
Patén kan ätas både varm och kall som ensamrätt eller serveras till kött eller fisk. Den håller sig några dagar i kylen men blir lite vattnig om den fryses.
Det här behövs för 5-6 port:
1 kg potatis
2 dl riven Västerbottenost
2 dl hackat kryddgrönt, t ex persilja, dill och/eller gräslök
2 krm dragon
1-1 /2 tsk salt
1 krm vitpeppar
ev 1-2 pressade vitlöksklyftor
4 ägg
3 dl matlagningsgrädde eller mjölk
Ugn: 200°
Klicka för större bild
Gör så här:
1. Skala och skiva potatisen mycket tunt, gärna i matberedaren. Vispa samman ägg, grädde och salt. Vänd ner potatisskivorna i detta. Sila av vätskan, men spara den.
2. Blanda ost, kryddor och kryddgrönt.
3. Smörj väl en avlång form som rymmer ca 1 1/2 l. Klä botten med bakplåtspapper. Lägg hälften av potatisskivorna i formen, lägg ostblandningen ovanpå och sedan resten av potatisen. "Packa" ordentligt.
4. Häll över resten av äggblandningen och grädda nederst i ugnen, ca 75 minuter. Obs! Känn med en sticka att potatisen är helt mjuk.
5. Låt patén stå ca 15 minuter innan den stjälps upp.
Tips! Bjuder jag patén med fisk, kryddar jag enbart med dill, serverar jag den med kött smaksätter jag med persilja och när den ska ätas som ensamrätt med olika färska kryddor.
* Ett riktigt gott(gärna hembakt) bröd är ett absolut måste. Billigt,och något alla tar av.Och som mättar mycket.
Jag har ett förslag på ett smakrikt,som går utmärkt att frysa=bra att förbereda.
Toscanskt bröd med soltorkade tomater
325 g (5 dl) durumvetemjöl
450 g (7 1/2 dl) kärnvetemjöl
50 g jäst
5dl ljummet vatten
Fyllning:
2 dl (15-20 st) blötlagda, hackade soltorkade tomater
3-4 msk olivolja
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 tsk timjan
Garnering:
olivolja, 1 tsk timjan
Häll det mesta av mjölet - spara 1/2 dl kärnvetemjöl till utbakningen - i matberedarens skål. Smula jästen över, häll på vattnet och låtdegkrokarna bearbeta degen ca fem minuter.
Bereder du degen för hand skall den bearbetas ca tio minuter, tills den känns smidig.
Låt degen jäsa i matberedaren eller under bakduk, 30-40 minuter till dubbel storlek.
Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord. Dela den i tre delar och kavla ut dem till rektangulära plattor, ca 20x30 cm.
Rör ihop fyllningen och fördela den över degplattorna. Rulla ihop och lägg med skarven nedåt på en bakplåtspappersklädd plåt. Skåra bröden ev med en vass kniv. Låt jäsa 30 min. Värm under tiden ugnen till 225 grader.
Pensla med olja och strö över timjan. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 minuter. Bakar du med varmluftsugn skall temperaturen vara 200 grader.
Låt bröden svalna på galler utan bakduk. De är godast nybakade och går utmärkt att frysa.
*Brietårta finns ofta att köpa till extrapris.Lägg en på en bädd av ruccola.Dela den och fyll med tomtsalsa(grovhackade cocktailtomater,basilikablad,salt,peppar,olja,bals amvinäger och ev. chili)
* en grönsallad så klart.
*lägg krut på en riktigt lyckad efterrätt.Det kommer folk minnas !
Hjortrontiramisu;
(från boken Buffé)
3 äggulor
½dl strösocker
2äggvitor
250g mascarpone
2dl vispgrädde
1½dl+1½dl hjortronsylt
1 starkt kaffe
½dl marsalavin eller någon passande likör,
10savoiardikex(kanske några mer,beror på vilken serveringsform du väljer)
1msk kakao
Vispa gulorna+socker.
Vispa upp vitorna i en annan skål.
Vispa upp grädden i en tredje skål(mycket disk blir det )
Vispa i mascarpone i äggulesmeten,rör även i den vispade grädden,1½dl hjortronsylt och till så vänder man även i äggvitefluffet.
Häll resten av hjortronsylten i botten på en serveringsform(eller i portionsformar.Snyggare,men mera jobb)
Blanda kaffet och marsala i en skål.Doppa kexen i det.Varva sen i formen med ett lager kex,så ett lager smet.Ha smet på toppen,och gör en finish genom att pudra över kakao.