• 1
  • 2
2020-06-16, 18:28
Medlem
Hej!

Jag ska ta en företagsbil (leasing) på mitt företag och varit runt och testat några bilar och kommit fram till 2st slutkandidater som jag fastnat för:

- Toyota RAV4
- Mercedes-Benz C300e Kombi

Båda plug in hybrider.

Fördelarna med Toyota RAV4 är rymligheten samt det låga förmånsvärdet, 3003:-/mån fullutrustad.
Nackdelarna är att den saknar parkeringsvärmare så det är kupé värmare och laddstolpen som gäller under vintertid (är det någon som vet varför detta inte finns hos Toyota? Helt galet med tanke på att det är 2020)

Fördelarna med Mercedes-Benz C300e Kombi den är lite tystare och roligare köra. Parkeringsvärmare via app (som går även kyla ner under sommartid). Teknikmässigt känns den steget före Toyotan. Nackdelen är såklart att man förlorar rymligheten mot Toyotan. Bilförmånen är lite dyrare, 4600:-/mån välutrustad.

Leasingavgiften med 50% restvärde blir ungefär samma för båda bilarna (allt inkluderat, även bilförmån)

Finns det några här som äger har ägt någon av bilar och som kan dela med sig lite erfarenheter?
Vilken bil står sig bäst om 3 år med tanke på andrahandsvärdet?
Citera
2020-06-16, 19:00
Medlem
CompressorVanes avatar
Varför vill man åka Mercedes när det finns Toyota?

Skillnaden är att i Toyotan kan du skratta åt alla andra när de har problem. Jag skojar inte.
Citera
2020-06-16, 20:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Hej!

Jag ska ta en företagsbil (leasing) på mitt företag och varit runt och testat några bilar och kommit fram till 2st slutkandidater som jag fastnat för:

- Toyota RAV4
- Mercedes-Benz C300e Kombi

Båda plug in hybrider.

Fördelarna med Toyota RAV4 är rymligheten samt det låga förmånsvärdet, 3003:-/mån fullutrustad.
Nackdelarna är att den saknar parkeringsvärmare så det är kupé värmare och laddstolpen som gäller under vintertid (är det någon som vet varför detta inte finns hos Toyota? Helt galet med tanke på att det är 2020)

Fördelarna med Mercedes-Benz C300e Kombi den är lite tystare och roligare köra. Parkeringsvärmare via app (som går även kyla ner under sommartid). Teknikmässigt känns den steget före Toyotan. Nackdelen är såklart att man förlorar rymligheten mot Toyotan. Bilförmånen är lite dyrare, 4600:-/mån välutrustad.

Leasingavgiften med 50% restvärde blir ungefär samma för båda bilarna (allt inkluderat, även bilförmån)

Finns det några här som äger har ägt någon av bilar och som kan dela med sig lite erfarenheter?
Vilken bil står sig bäst om 3 år med tanke på andrahandsvärdet?

Frågan du ska ställa dig är: Vilken tror du att du kommer trivas bäst med?

När jag läser din trådstart så tycker jag mig se att du redan valt Mercedesen, du skriver själv att den är roligare att köra, rullar tystare på vägen, har mer ny teknik och känns modernare.
Dessutom har den parkeringsvärmare via App, som du gärna vill ha.

Min rekomendation är självklart också Mercedesen, precis som du själv säger så känns Mercedesen mycket modernare, har mer ny teknik, är snyggare, trevligare att köra etc, - helt enkelt mer tilltalande än den tråkiga toyotan.

Jag har kört c klass w205 som hyrbil några gånger, tycker den har mycket bra väghållning, är tyst, har en perfekt körställning, sköna stolar och en snygg tilltalande interiör.

Själv har en äldre E klass, den är rymligare men annars är den nyare c klassen bättre på allt.
Citera
2020-06-16, 22:35
Avstängd
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Varför vill man åka Mercedes när det finns Toyota?

Skillnaden är att i Toyotan kan du skratta åt alla andra när de har problem. Jag skojar inte.
Varför vill man åka Toyota när det finns Mercedes?
Skillnaden är att det står flera Toyotor på verkstad än Mercedesar.
Jag skojar definitivt inte.

Nåväl smaken är som baken

Allvarligt talat: "Dom säger att lycka inte kan köpas för pengar men då har dom aldrig kört Mercedes-Benz"
Citera
2020-06-17, 00:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Toyotan är säkert en bra och driftsäker bil men du kör inte runt med ett leende på läpparna.
Skulle själv aldrig välja en bil utan värmare då vi bor i Sverige och har kallt fem månader om året. Har i över tio år haft dieselvärmare och älskar det, just nu saknar jag det då jag fick överta en bil på nytt jobb och det suger.
Kör på mercan😀

Har själv aldrig haft merca men kört lite toyota. Kolla annars volvo v60 om det kan vara ett alternativ.
Citera
2020-06-17, 00:41
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Varför vill man åka Toyota när det finns Mercedes?
Skillnaden är att det står flera Toyotor på verkstad än Mercedesar.
Jag skojar definitivt inte.

Nåväl smaken är som baken

Allvarligt talat: "Dom säger att lycka inte kan köpas för pengar men då har dom aldrig kört Mercedes-Benz"

Nja, nu är det förmodligen så att mercedes har sämre kvalite än toyota, men toyota är tråkigare och ''plastigare'' på alla sätt. Det går inte att göra sönder (maskinellt) en toyota. Har jobbat som bilförsäljare och tro mig alla skit toyotor man bytt in för 2-6000kr försökte man köra sönder.... hehe! Helt omöjligt om du inte vill köra rakt in i en vägg dvs.

Till TS: Är inte pengarna ett stort problem så skit i toyotan. Mercan är skönare på alla sätt. Men jag rekommenderar dig att lägga ett restvärde lägre än 50% om du kan, du får mer frihet att köra som du vill osv.

Annars lär ju en passat kosta som typ en C klass? Kolla passat GTS 240hk, den är större än c klass. Känns som att den har 350hk, vilken jävla häst till motor.

Mvh
Lasse
Citera
2020-06-17, 11:20
Avstängd
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Nja, nu är det förmodligen så att mercedes har sämre kvalite än toyota, men toyota är tråkigare och ''plastigare'' på alla sätt. Det går inte att göra sönder (maskinellt) en toyota. Har jobbat som bilförsäljare och tro mig alla skit toyotor man bytt in för 2-6000kr försökte man köra sönder.... hehe! Helt omöjligt om du inte vill köra rakt in i en vägg dvs.

Till TS: Är inte pengarna ett stort problem så skit i toyotan. Mercan är skönare på alla sätt. Men jag rekommenderar dig att lägga ett restvärde lägre än 50% om du kan, du får mer frihet att köra som du vill osv.

Annars lär ju en passat kosta som typ en C klass? Kolla passat GTS 240hk, den är större än c klass. Känns som att den har 350hk, vilken jävla häst till motor.

Mvh
Lasse
Håller med dig om att Toyotan förbättrats i kvalité men ligger dock i detta hänseende ändå ljusår efter Mercedes. Oslagbar kvalité till humant pris. Har också varit bilförsäljare dock inte på Toyota eller Mercedes. Har dock ägt båda märkena, de senaste åren Mercedes, och kommer ALDRIG att byta ner mig till en Toyota igen.
Citera
2020-06-22, 23:02
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Håller med dig om att Toyotan förbättrats i kvalité men ligger dock i detta hänseende ändå ljusår efter Mercedes. Oslagbar kvalité till humant pris. Har också varit bilförsäljare dock inte på Toyota eller Mercedes. Har dock ägt båda märkena, de senaste åren Mercedes, och kommer ALDRIG att byta ner mig till en Toyota igen.

Toyota är ju det bästa man kan äga om man fullständigt skiter i vad man åker i men bara vill ha en bil som tuggar på. Min polares farfar servade inte sin avensis på 8 år. sen gick kamremmen hahah.

Men skiter man i pengarna är ju mercan att föredra.

ALT kan man köra på LEXUS. Det är en toyota med deras kvalite och MB/BMW/AUDI/WHATEVER klass, stil och komfort (nja kanske).

Världens nöjdaste bilägare - Lexus
Citera
2020-06-23, 07:04
Avstängd
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Toyota är ju det bästa man kan äga om man fullständigt skiter i vad man åker i men bara vill ha en bil som tuggar på. Min polares farfar servade inte sin avensis på 8 år. sen gick kamremmen hahah.

Men skiter man i pengarna är ju mercan att föredra.

ALT kan man köra på LEXUS. Det är en toyota med deras kvalite och MB/BMW/AUDI/WHATEVER klass, stil och komfort (nja kanske).

Världens nöjdaste bilägare - Lexus
Ja Lexus är ju en intressant bil med både kvalité, komfort och prestige.
Citera
2020-06-23, 13:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ja Lexus är ju en intressant bil med både kvalité, komfort och prestige.

Som ingen vill ha..Inte i sverige i alla fall..

Bara att kolla nybilsförsäljningen:
Lexus sålde 2.200 bilar i Sverige förra året.
BMW: 21.000 bilar.
Audi: 19.900 bilar.
Mercedes: 19.700 bilar.

Lexus säljer dock bra i asien och USA, men europa är en annorlunda marknad och uppenbart funkar inte Lexus strategi här.
Citera
2020-06-23, 22:00
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Som ingen vill ha..Inte i sverige i alla fall..

Bara att kolla nybilsförsäljningen:
Lexus sålde 2.200 bilar i Sverige förra året.
BMW: 21.000 bilar.
Audi: 19.900 bilar.
Mercedes: 19.700 bilar.

Lexus säljer dock bra i asien och USA, men europa är en annorlunda marknad och uppenbart funkar inte Lexus strategi här.

Den funkar i USA, volvo säljer inte lika mkt i usa heller... Whats your point?
Peugeot finns inte ens i USA, oattraktiv världen över för det? Nej...

Trender kommer och går.

https://teknikensvarld.se/lexus-har-...-i-usa-192615/

Mvh
Lasse
Citera
2020-06-23, 23:18
Medlem
Tittade på C300e kombi i veckan (också företagsleasing). Väldigt trevlig bil. Skrev idag kontrakt på en GLC 300e 4matic Coupé dock. Intressant se hur lång leveranstiden blir dock=/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in