Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-14, 10:07
  #1
Medlem
Besvärjarens avatar
God dagens, så jag letar hus just nu och besöker en del visningar, en observation som gjorts är att istället för en varm och välkomnande känsla så bjuder de flesta husen på en obehaglig sjukhus-liknande stil som får en att vilja döpa de olika rummen till avdelning 12 eller 20 och dylikt.
Och innan ni hoppar på mig och argumenterar med att de har "stylat inför visning" eller de vill bjuda på känslan av ett "vitt ark, en vit duk som ska inspirera den inre konstnären", gör det inte, bespara mig era falsarium.
Trenden att allt ska vara vitt existerar långt utanför husmäkleriet, bror min som givits mormors kökssoffa enbart då jag saknat fysiskt kapacitet, har målat detta nostalgiska nav i familjens historia vitt som en albino-fjälljägare i Blekinge.

Är det inte pinsamt när utländska tidningar höjer den nordiska stilen till höjden och allt man ser är i princip sågspånsmöbler med en tunn vit fanér limmad på.
Är detta IKEAs fel eller är det vita poppis i kontrast till det "mörka norden"?
Hursomhelst så måste de få ett slut och att döpa stilen till just Sjukhusvit är början.

Tacka vet jag äkta trämöbler/dörrar mm, med sin varma lätt lysande rödbruna glans.
Citera
2020-06-14, 10:22
  #2
Medlem
Lollowss avatar
Föreslår polkagrisrandigt. Färgglatt och svenskt.
Citera
2020-06-14, 10:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
God dagens, så jag letar hus just nu och besöker en del visningar, en observation som gjorts är att istället för en varm och välkomnande känsla så bjuder de flesta husen på en obehaglig sjukhus-liknande stil som får en att vilja döpa de olika rummen till avdelning 12 eller 20 och dylikt.
Och innan ni hoppar på mig och argumenterar med att de har "stylat inför visning" eller de vill bjuda på känslan av ett "vitt ark, en vit duk som ska inspirera den inre konstnären", gör det inte, bespara mig era falsarium.
Trenden att allt ska vara vitt existerar långt utanför husmäkleriet, bror min som givits mormors kökssoffa enbart då jag saknat fysiskt kapacitet, har målat detta nostalgiska nav i familjens historia vitt som en albino-fjälljägare i Blekinge.

Är det inte pinsamt när utländska tidningar höjer den nordiska stilen till höjden och allt man ser är i princip sågspånsmöbler med en tunn vit fanér limmad på.
Är detta IKEAs fel eller är det vita poppis i kontrast till det "mörka norden"?
Hursomhelst så måste de få ett slut och att döpa stilen till just Sjukhusvit är början.

Tacka vet jag äkta trämöbler/dörrar mm, med sin varma lätt lysande rödbruna glans.

Ja, det är ganska trist!
När det gäller försäljningar/visning anses det vad jag förstår bra för att:
- rummet ser större och ljusare ut
- det är neutralt/opersonligt. Typ en tom kanvas där köparen ska kunna föreställa sig sina egna grejer. Inte för mycket av säljarens personlighet och smak.

Ibland kanske man snabbmålar inför visning, så det ska se "nytt och fräscht" ut, och en stor hink vit färg är ju enklast och billigast. Ingen idé att välja färger och köpa tapeter som köparen inte ens gillar, tänker man.
Särskilt vanligt tror jag det blir i små innerstadslägenheter där största utmaningen är att inreda så det ser större ut än vad det är.
Sen är det nog många som målar vitt till sig själva också, väljer vita skåpluckor och sådant. Dels beror det väl på inredningstrender. En annan grej jag tänkt är att folk är mer "fega" och lite överdrivet framåtplanerande. I stället för att välja tapeter man själv verkligen gillar så tänker nog många som fastighetsmäklare redan då. Att det blir lättare att sälja med neutrala färger.
På femti- eller sjuttitalet köpte folk en bil de tyckte var snygg - turkos, röd, orange... man levde mer för stunden tror jag.

Nu tänker folk på att den ska vara lätt att sälja när det är dags och köper en silverfärgad, vit eller svart bil. Mindre livsglädje!

Jag kan fatta ifall man har en massa färgglad konst att vitt är en smidig bakgrund, typ som på ett galleri.
__________________
Senast redigerad av TigerKid2 2020-06-14 kl. 10:44.
Citera
2020-06-14, 11:54
  #4
Medlem
Besvärjarens avatar
Till er unga som inte fått bildning i äldre svenska stilar och allmoge, googla t.ex "Carl Larsson" för att få se hur varmt och välkomnande det kunde se ut innan det sjukhusvita tog över.
__________________
Senast redigerad av Besvärjaren 2020-06-14 kl. 11:56.
Citera
2020-06-15, 11:21
  #5
Medlem
För mig har det alltid varit en gåta varför man gillar vita väggar så pass mycket, speciellt i Skandinavien där man inte har så pass mycket solljus. Skulle vara logiskt med orange, beige, alltså varma färger.
Citera
2020-06-19, 23:31
  #6
Medlem
Isnatts avatar
Jag själv älskar vita väggar. Jag får märkbart mer energi och lust av det. Att vakna i en bostad som blir ljusare och ljusare när solen stiger upp är underbart. Även ett vitlaserat golv piggar upp.
Vitt är dessutom lätt att själv förändra med hjälp av mattor, möbler och tavlor.
Hade terracottatapet i en lägenhet jag bodde i. Kändes som den alltid var mörk och tråkig.
Citera
2020-07-12, 11:40
  #7
Medlem
Hackenbush55s avatar
Vitt är så fräscht och lätt att fixa om det blir någon fläck, bara att måla över. Dessutom gillar jag ljusa rum. Vi har vita väggar i hela lägenheten.
Citera
2020-07-13, 20:35
  #8
Medlem
Vitt, grått, svart - det är trenden nu. Tråkigt och intetsägande. Man vill väl inte ge hatarna något att anmärka på när man tar selfies i hemmet eller lägger ut en video på Youtube eller nåt. Det ska vara samma stil som alla andra har.
Sverige har ändå haft rätt mycket färg på väggarna om man jämför med många vitkalkade väggar utomlands. Och vi har haft fondväggar i kontrastfärg som rött och stormönstrade tapeter ett tag, så nu är det väl dags för vitt antar jag. Själv har jag väggar i ljust grön, extremt ljus rosa och ljusgrå. Fast hallen är vit för den är så mörk annars. Jag gillar vitt i vissa rum men håller med om att det kan bli för kalt och tråkigt i vissa fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback