Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-13, 22:34
  #13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Sanning med modifikation. En nyligen presenterad studie av Karolinska Institutet medger att överläkare haft bekymmer vid operationer med folk som dricker för mycket vatten.

Det betyder inte att det är farligt om man inte ska operera sig.

Det har sedan några år tillbaka uppstått en märklig trend, främst bland kvinnor, att man ska dricka vatten ständigt och jämt. Många har t.o.m med sig en flaska var än de går. Det är helt onödigt. Antar att det är de som hoppat på den trenden som skapar problem i operationssalarna.
Citera
2020-06-13, 22:45
  #14
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det betyder inte att det är farligt om man inte ska operera sig.

Det har sedan några år tillbaka uppstått en märklig trend, främst bland kvinnor, att man ska dricka vatten ständigt och jämt. Många har t.o.m med sig en flaska var än de går. Det är helt onödigt. Antar att det är de som hoppat på den trenden som skapar problem i operationssalarna.
Ja, exakt. Det är bara onödigt att ta med sig vatten överallt. Samma med träning, du behöver inte dricka vatten under löppasset utan efteråt.
Citera
2020-06-13, 22:52
  #15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja, exakt. Det är bara onödigt att ta med sig vatten överallt. Samma med träning, du behöver inte dricka vatten under löppasset utan efteråt.

Ja kroppen har en enastående förmåga att självreglera vätskebalansen. Man dricker när man är törstig, helt enkelt. Man blir inte uttorkad så lätt om det inte handlar om extrem värme och ansträngning eller att man lider av någon sjukdom.

Det sagt så är kroppen även bra på att reglera överintag av vatten. Man pissar bara ut det!
Citera
2020-06-13, 23:10
  #16
Medlem
Gubbelisas avatar
Jag dricker till 95% bara när jag är törstig, skulle ha nämnt det.
Citera
2020-06-13, 23:36
  #17
Medlem
DoggingDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag dricker till 95% bara när jag är törstig, skulle ha nämnt det.

Om du alltid är törstig och dricker väldigt mycket så kan det vara bra att kolla så att du inte har fått diabetes.
.
En av mina bekanta klagade på att han alltid kände sig varm och att han alltid var törstig och någon tipsade om att han skulle gå till vårdcentralen för att ta ett blodprov och det visade sig vara diabetes.
Citera
2020-06-14, 00:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Övervätskning är ett fenomen som blivit allt vanligare under 2000-talet och fallen där folk behövt akutvård för vattenförgiftning har ökat. Så drick bara när du är törstig, inte för att du tror det är bra för kroppen att hela tiden sippa på en vattenflaska.
Skulle jag enbart dricka när jag är törstig hade jag nog bara druckit 2 gåmger per dag. Vissa känner inte av det så bra. Men jag förstår vad du menar.
Citera
2020-06-14, 00:14
  #19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Skulle jag enbart dricka när jag är törstig hade jag nog bara druckit 2 gåmger per dag. Vissa känner inte av det så bra. Men jag förstår vad du menar.

Då räcker det nog att du dricker dessa två gånger per dag. Du verkar vara en av dessa som hakat på den där märkliga trenden att man ska dricka hela tiden...
Citera
2020-06-14, 09:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Då räcker det nog att du dricker dessa två gånger per dag. Du verkar vara en av dessa som hakat på den där märkliga trenden att man ska dricka hela tiden...
Nej för ibland är jag yr för jag druckit för lite. Dricker fortfarande för lite men jag går inte efter det. Är inte ens törstig ibland om jag tex varit och tränat, så det spelar ingen roll. Tror inte heller det är bra att dricka hela tiden som en del verkar göra. Men för lite är inte bra heller.
__________________
Senast redigerad av Smultronettt 2020-06-14 kl. 09:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback