• 1
  • 2
2020-06-13, 21:10
Medlem
hej!

jag har en gammal packard bell dator som jag tänkte lägga in windows 98 på för att spela gamla spel för ms-dos pch även lite äldre windows spel. nu är problemet att cd skivan vägrar boota, jag har skapat en startdiskett på en annan dator med win98se, gjort en diskpartition, samt formaterat hårddisken, när jag väljer att starta datorn med cd-romstöd får jag följande meddelande:
"no drivers found. aborting installation.
sen kommer ett annat meddelande där det står så här:
"Device driver not found: 'MSCD001. ' No valid CDROM device drivers selected".

jag är tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta .
Citera
2020-06-13, 21:53
Medlem
sommarlovs avatar
Om du startar från diskett måste DOS-driver finnas för att CDn ska synas.

Du flashar mig tillbaka 20 år!
Citera
2020-06-13, 21:56
Medlem
Reidjis avatar
Installera Windows XP/Win 7 eller nått och sen kör du DosBox. (En emulator) Problemet löst

https://www.dosbox.com/
Citera
2020-06-13, 22:12
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante12and
hej!

jag har en gammal packard bell dator som jag tänkte lägga in windows 98 på för att spela gamla spel för ms-dos pch även lite äldre windows spel. nu är problemet att cd skivan vägrar boota, jag har skapat en startdiskett på en annan dator med win98se, gjort en diskpartition, samt formaterat hårddisken, när jag väljer att starta datorn med cd-romstöd får jag följande meddelande:

Du måste lägga in cd drivern på disketten med, varför bootar du inte direkt från cd?
Citera
2020-06-13, 22:49
Medlem
Onanikrems avatar
För mig det var på win95 man var tvungen att ha drivar till cd-läsaren på diskett först för att bota upp med win95 cd´n MSCD001
Citera
2020-06-13, 23:15
Medlem
Citat:
hej!

Vad står det i config.sys på startdisketten?

Om cd-läsaren har fungerat tidigare och ingen har rört något, då behöver du inte läsa spoilern.

Så här ser config.sys normalt ut på en startdiskett.

Kod:
[menu]
menuitem=SETUP_CD, Start Windows 98 Setup from CD-ROM.
menuitem=CD, Start computer with CD-ROM support.
menuitem=NOCD, Start computer without CD-ROM support.
menudefault=SETUP_CD,30
menucolor=7,0

[SETUP_CD]
device=himem.sys /testmem:off
device=oakcdrom.sys /D:oemcd001 
device=btdosm.sys 
device=flashpt.sys
device=btcdrom.sys /D:oemcd001
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys /D:oemcd001

[CD]
device=oakcdrom.sys /D:oemcd001 
device=btdosm.sys 
device=flashpt.sys
device=btcdrom.sys /D:oemcd001
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys /D:oemcd001

[NOCD]

[COMMON]
files=60
buffers=20
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z
Citera
2020-06-14, 00:06
Medlem
jag har en original windows 98 cd
som jag köpte begagnad på nätet, jag har provat köra dosbox på windows xp men det går segt då de datorer med xp jag testat dosbox på ligger under 1 ghz.
jag har läst att man kan skapa en windows 98 cd och göra den bootbar, fast då måste man ha en win98 iso, nån som vet hur man gör det?
Citera
2020-06-14, 00:40
Medlem
Citat:
som jag köpte begagnad på nätet, jag har provat köra dosbox på windows xp men det går segt då de datorer med xp jag testat dosbox på ligger under 1 ghz.
jag har läst att man kan skapa en windows 98 cd och göra den bootbar, fast då måste man ha en win98 iso, nån som vet hur man gör det?

Det går att ladda ner en sådan på internet. Skriv Windows 98 i sökfältet på följande sida och tryck på retur.

Leta sedan efter en bild med Windows loggan där det står Windows 98 och Second Edition.

https://archive.org/details/cdromimages
Citera
2020-06-14, 09:27
Bannlyst
Citat:

Varsågod
Citera
2020-06-14, 13:56
Medlem
Citat:

Ladda hem en ny .ISO här och bränn. Välj 98SE
https://downloadfreeios.com/category/windows/page/2
Citera
2020-06-14, 17:27
Moderator
Protons avatar
OT Raderat.

Frågan gällde en installation av win98, tjafsandet oom diverse linuxdistros är således ot och har städats bort.

Håll er nu till ämnet tack, det finns ett dedikerat forum för övriga OS.

/Moderator
Citera
2020-06-16, 23:27
Medlem
jag kollade lite sajter som bootdisk.com t. ex. där kan man ladda ner en win98se iso, men nu kom jag att undra på om min windows 98 cd inte är bootbar. när jag formaterade datorns hårddisk så bytte jag till d:, är detta rätt eller bör jag skapa en egen skiva iallafall?, skivan jag har tror jag är första utgåvan av win98, samt så skapade jag en startdiskett på en annan dator jag har med windows 98se, är det kanske därför det inte funkar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in