Citat:
Ursprungligen postat av
Hdes
Poängen var just det att konservatism inte är synonym med socialkonservatism och ren ekonomisk liberalism, speciellt nyliberalism. Konservativa kan också reagera på osunda och ohållbara saker i det moderna samhället som just kravet på evig ekonomiskt tillväxt (centralbankerna) och den resulterande hedonismen. Allt är inte så svartvitt.
Fast de beteendena, sakerna du raddade upp är ju knappast associerat eller existerande hos just konsrvatismen/ konservativa, eller hur?
De som lever "enkelt" kritiserar konsumism, idkar miljövård och gärna sysslar med hantverk m.m. är ju mer den s.k. progressismen i form av miljömuppar ( som jag själv), hipsters, gamla hippies, gröna vågare eller annan "vänster".
Citat:
Att blint stirra på antalet högutbildade säger inte så mycket då en examen inte automatiskt gör dig till någon expert, speciellt inte om du är medioker eller har usla betyg. Det finns flera högskoleutbildningar som i princip bara förbereder en på hur man arbetar i kontorsmiljö och examen är i princip bara ett bevis på att du har vissa förutsättningar att arbeta med projekt, rapporter osv. Vetenskaplig metodik och empiri är något som väldigt få kommer att använda i arbetslivet.
Jag syftade mest på att man verkligen värderar lärande och ständigt strävar till att allmänbilda sig, också utanför klassrummet. Kan man mycket och är lite av en allt-i-allo så sparar man natur och pengar, vilket är en viktig del av det konservativa idealet.
Nä, en examen gör dig ju "bara" utbildad, vilket var frågan.
och inte heller strävan, eller viljan till eller nyfikenheten på nya saker att lära sig, är inte dreikt associativt med konservativismen.. även den skulle jag hävda ligger hos det progressiva hållet och den progressiva personlighetstypen.
Att sitta och bläddra i bibeln eller i övriga konservativa texter, eller göra som farfarfarfarfar bara för att "så ska man göra" ser inte jag direkt som drivet av någon vilja till att "lära sig något nytt".
eller hur?
Det som finns! som är värt att bevara av kunskaper från förr, ex. nu hantverk, eller de tekniker/ förhållningssätt som är mer vettiga att vårda natur och djur med än våra dagars industrialisering är det som sagt mest "vänstern" som sitter och plockar upp, därför att dessa just drivs av en vilja till förändring/ förbättring.
Hittar du en individ som bestämmer sig att ex. lära sig allt om hästar och skaffar sig en norrlandsvensk för att nu har hen räknat ut att de tär mycket smartare på alla plan ex. forsla timmer i skogen med hästar än att sitta och skaffa sig hemorrojder i en 30 tons skogsmaskin så kan du slå dig i backen på att den röstar åt "vänster" betydligt mer än åt "höger".
Den senare personlighetstypen är mer den som kräver att få ha kvar sin skogsmaskin och att diseln minsann ska gå ner i pris. Finns ett passande epitet för denna typ av personlighet: stockkonservativ.