Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-21, 00:09
  #13
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vi lever i dataåldern med virtuella pengar och det tar ändå flera dagar för pengarna att komma fram mellan olika konton och banker. Ska det vara så? Varför överförs inte pengarna direkt?
De skickar väl inte pengarna med värdeskåpsbil mellan bankerna tex om företaget betalar ut lönen från sitt konto i Bank A till arbetstagarens lönekonto i Bank B?

Det är för att bankerna ska tjäna pengar på float. Det finns inte tekniska hinder för att överföra direkt, men det har aldrig hänt att bankerna gör sådant frivilligt.

Det är bara att vänta på politiska signal och beslut.
Citera
2020-06-21, 08:02
  #14
Medlem
mattias_rs avatar
Har 2 olika banker i Sverige och snabbast är Handelsbanken, medans Swedbank kan ta upp till 3 dagar.
Citera
2020-06-21, 08:32
  #15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Tack för svaren
Det här med float och att transaktionerna går via Riksbanken borde ju ses över. Som någon skrivit så är det nuvarande systemet föråldrat och passar inte i vårt nuvarande samhälle.
Citera
2020-06-21, 08:40
  #16
Medlem
trottwells avatar
Jag har aldrig varit med om att det skulle ta "flera dagar" som det står i rubriken, att föra över pengar. Jag gör detta flera gånger i veckan.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2020-06-21 kl. 08:42.
Citera
2020-06-21, 10:08
  #17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag har aldrig varit med om att det skulle ta "flera dagar" som det står i rubriken, att föra över pengar. Jag gör detta flera gånger i veckan.

Stenålderssystemen gör ju att om du skickar efter 15:00 på fredag tidigast kan se pengarna framme måndag efter 0900.. Folk förväntar sig blixtsnabba överföringar 24/7/365...
Citera
2020-06-21, 11:13
  #18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Stenålderssystemen gör ju att om du skickar efter 15:00 på fredag tidigast kan se pengarna framme måndag efter 0900.. Folk förväntar sig blixtsnabba överföringar 24/7/365...

Ja, det har du rätt i. Jag har aldrig skickat pengar till annan bank så sent på en fredag, därför tänkte jag inte på det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback