Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-03-16, 07:25
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller helt med om att ingen politisk kraft eller organisation är immun mot korruption. Risken med korrupt beteende tror jag ökar ifall ett parti har suttit länge vid makten. Makt korrumperar onekligen.

Håller också med om att granskning är viktigt. Både den som sker formellt genom lagstiftning, myndighetsutövning, oberoende revision samt den som sker genom massmedia och tex möjlighet för visselblåsare att agera.

Bolagiseringen av kommunal verksamhet som du är inne på är också givetvis en källa till ökad risk för korruption. Det bästa vore att införa en särskild lagstiftning kring öppenhet gällandes kommunala bolag.

Jag menar också att även ett lands traditioner, etik och samhällsmoral spelar in. I länder med en svag statsmakt, eller statsmakt som baseras på etnisk/religiös/klanmässig grupp så är dessa samhällen och kulturer mera sårbara för korruption. Den mentalitet som människor från dessa länder tar med sig till Sverige, försvinner inte bara man passerar en gränsen till Sverige. Med en otillräcklig integration finns risken att synsätt kommer nedärvas till kommande generationer ur dessa samhällsskikt.

Det anses inte som korruption, eller något felaktigt över huvud taget. Därför finns det inget skamligt i dessa brott, utan det höjer istället brottslingens status i klanen.
Det finns ingen lojalitet mot samhället i stort, utan den ligger hos den egna gruppen, och den gynnar man utan att tveka, på andras bekostnad.
Det anses rätt att ta för sig, och den som inte står upp för sitt eget förtjänar att utnyttjas.
Lever och verkar du då i ett utanförskapsområde, där alla delar det synsättet betyder svenska lagar och regler ingenting.
Har du gjort gott för din klan och det leder till att du blir dömd och kanske mister jobbet kommer din klan tacksamt att solidariskt bidra till din försörjning när det kärvar.
Citera
2021-03-16, 13:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylwewrad
Intressant, tack för informationen!

När han vann priset sade han sig ha 30-talet anställda, men jag fick inte den siffran att gå ihop med tillgängliga uppgifter om företag som varit skrivna på honom och andra släktingar. Jobben som han tillhandahöll, vet du om det handlade om arbetsmarknadsåtgärder via Arbetsförmedlingen?


Nej jag tror inte att det var några arbetsmarknadsåtgärder det handlade om. Det var när Sibylla var nyöppnat och det kom in ca 26 stycken personer. Dom flesta väldigt unga och dom flesta tjejer. Troligtvis för att unga personer kostade honom inte speciellt mycket då jag tror att deras timlön låg på runt 90 kr/tim om dom var under 20, dock inte helt säker på denna siffra men var något liknande.

Även väldigt många släktingar till honom som jobbade där.

3 månader efter att alla dessa 26 blev anställda så hade 22 personer sagt upp sig vilket säger en del.

Kan även meddela att han verkar ha en väldigt skev kvinnosyn vilket han bevisat då han torskat på sexköp. Det var även en tjej som var ansvarig för oss anställda och henne taffsade han gärna på rumpan framför alla anställda.
Citera
2021-03-16, 13:36
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Varför slår Ni inte på honom o säger - nu tar vi över företaget o du skall lyda oss.

Om inte sänker vi hela företaget genom att arbetsvägra, göra fel o sabba -

alt i omvänd ordning


Hade det varit i dagsläget hade nog åtminstone jag agerat annorlunda. Men det var väldigt många unga (troligtvis deras första jobb) och det är svårare sagt än gjort när en syrian med halva släkten på plats står och skriker på dig. Men jag håller med dig, nån slags arbetsvägran eller liknande borde ha gjorts.
Citera
2021-03-16, 14:13
  #28
Medlem
Prempions avatar
Tarek Malak har inte bara köpt sex utan även människosmugglat. Länkarna i trådstarten är döda, så jag citerar:

Citat:
Strafföreläggande AM128660-18
Datum: 2018-10-02

Åklagarmyndigheten: Åklagarkammaren i Uppsala

Brott: Köp av sexuell tjänst

Beskrivning: Du har skaffat dig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning. Det hände den 20 september 2018 på Byggmästargatan 1 f, Uppsala kommun. Du begick gärningen med uppsåt.

Böter: 17500kr

Citat:
DOM B2809-17 2017-10-30

Domstol: Falu

DOMSLUT

Brott som den tilltalade döms för Människosmuggling, ringa brott, 20 kap 8 § 3 st utlänningslagen (2005:716)

Påföljd m.m. Dagsböter 50 å 250 kr

Brottsofferfond Den tilltalade åläggs att betala en avgift på 800 kr enligt lagen (1994:419) om brottsofferfond.

Ersättning 1. Per Råström tillerkänns ersättning av allmänna medel med 15 097 kr. Av beloppet avser 12 078 kr arbete och 3 019 kr mervärdesskatt. 2. Av försvararkostnaderna skall Tarek Malak till staten återbetala 5 000 kr.

Andra parter i B2809-17 Marwan Mohammad Malak (Tilltalad) Adnan Malak (Tilltalad)

Åklagaren: Assistentåklagare Emma Johnsson Åklagarmyndigheten

Försvarare: Advokat Per Råström Advokatfirman Sylwan och Fenger-Krog AB Box 1043

Domskäl: Adnan Malak och Marwan Malak har förnekat gärningen och uppgivit att de sov under färden. Tarek Malak har gått med på att han skjutsat utlänningen över gränsen, men bestritt ansvar på den grunden att han saknat uppsåt. De tilltalade har hörts. På åklagarens begäran har vittnesförhör hållits med Tarek Malaks svåger Maher Khalil utan ed samt genom ljudöverföring med de dåvarande gränspoliserna Jan-Åke Klein, Adin Listo och Eric Jansberger. Syn har hållits av fotografier och identifikationshandlingar.

Av utredningen framgår till en början följande. Tarek Malak skulle tillsammans med ett tjugotal andra bilar forsla förnödenheter till behövande flyktingar i Budapest. En skåpbil hyrdes med Tarek Malak som förare. Med på färden som sällskap följde hans far Marwin Malak och farbror Adnan Malak. På väg tillbaka från Budapest kontaktades Tarek Malak av sin svåger Maher Khalil, som hade flytt från Syrien och saknade giltiga inresehandlingar till Sverige. Denne fick skjuts av Tarek Malak från Berlin genom Danmark och över Öresundsbron till Sverige. Där stoppades de tilltalade av gränspolisen, varefter Maher Khalil kom att söka asyl.

Tarek Malak kan omöjligen ha undgått att förstå att svågern saknade rätt att resa in i Sverige och han har genom att skjutsa denne över gränsen till Sverige hjälpt honom att olovligen komma in i landet. Av rättsfallet NJA 2009 s 424 framgår att detta inte kan bedömas som annat än människosmuggling. Tarek Malak skall sålunda dömas för detta brott, som med hänsyn till hans släktskap med utlänningen och övriga omständigheter inte kan betraktas som värre än ringa. Adnan Malaks och Marwin Malaks invändning om att de sov är visserligen aningen långsökt, men ändå inte sådan att den kan lämnas utan avseende. Den har heller inte motbevisats, varför åtalet mot Adnan Malak och Marwin Malak måste lämnas utan bifall. Det kan dessutom ifrågasättas på vilket sätt de skulle ha varit gärningsmän eller bistått Tarek Malak med råd och dåd, även om de var vakna under resan. Frivården Borlänge har yttrat sig den 16 oktober 2017.

Påföljden bör bestämmas till dagsböter, vilka med hänsyn till den tid som förflutit bör sättas lägre än eljest. Tarek Malak förmår enligt 31 kap 1 § rättegångsbalken återbetala en del av kostnaderna.
__________________
Senast redigerad av Prempion 2021-03-16 kl. 14:19.
Citera
2021-03-16, 14:15
  #29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nike Nylander kommer att pressa Löfven om detta vid nästa intervju.
Citera
2021-03-21, 18:18
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Tarek Malak har inte bara köpt sex utan även människosmugglat. Länkarna i trådstarten är döda, så jag citerar:
Tack!

Målet om bidragsbrott tycks vara gallrat hos tingsrätten.
Citera
2021-03-22, 16:58
  #31
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-skodare
Tack!

Målet om bidragsbrott tycks vara gallrat hos tingsrätten.

Bidragsbrott av normalgraden preskriberas efter 5 år, domen föll 2013 så det preskriberades 2018.
Egentligen tycker jag det är ganska ointressant att en kaozblatte kaozar, men jag postade strafföreläggandet och domen så det blir svårare att lyfta upp honom igen när dessa brott preskriberats.

Det intressanta är varför han lyfts upp. Tidningen Chef ges ut av fackförbundet Ledarna vilka har ett politiskt intresse av massinvandring - fler svårintegrerade invandrare betyder fler arbetstillfällen åt pappersvändare. Men tdligen är det inte tidningen Chef som delar ut priset "Årets Framtidschef" utan Försvarsmakten: https://chef.se/tarek-malak-framtidschef-chefgalan/

Jag tycker de borde ha bättre koll, men å andra sidan har ju ÖB låtit sig fotograferas med terrorfinansiären Özz Nûjen: https://mobile.twitter.com/ozznujen/...63254293803008
Citera
2021-05-24, 14:13
  #32
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.nyariks.se/multikriminel...mokrat-fast-fo
r-stold-pa-biltema/

"Under 2014 ställde Syrien Tarek Malak upp för Vänsterpartiet kommunisterna i Borlänges kommunalval. I valet 2018 gick han dock över till att stå på Socialdemokraternas valsedel och under tiden dömdes han bland annat för människosmuggling. Detta då han ville att en släkting skulle kunna tillgodogöra sig svensk välfärd. Nu har dessutom fått ett strafföreläggande efter att ha stulit en hylsnyckelsats på Biltema."
Citera
2024-03-27, 07:39
  #33
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Tarek108 2024-03-27 kl. 07:43.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback