Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-06-15, 14:56
  #85
Avstängd
fredenJesuss avatar
precis som om det vore en högre makt än skaparen.

gör ni er till med vilje eller?
Citera
2020-06-15, 15:45
  #86
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
precis som om det vore en högre makt än skaparen.

gör ni er till med vilje eller?

Du har säkert hört det förut, men vem skapade skaparen då? För den som skapade skaparn har ju en högre makt.
Citera
2020-06-15, 23:00
  #87
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Om Guds makt ökar ju fler som tror på Gud???

Psykologiskt så kan större grupper av människor utöva mer påtryckningar och makt ju större gruppen är. En religiös grupp kan på så sätt i Guds namn tvings andra att klä sig på vissa sätt, tvinga "ogudaktig" kärlek under jorden etc.

Den kristna trosrörelsen tror att inget är omöjligt för de som tror, så ju fler som tror ju mer kan Gud verka.

TM meditations rörelsen tror att ju fler människor som mediterar med deras metod på en bostadsort, desto mer ökar vänlighet och våldsbrott på orten ska drastiskt minska. De kallar inte kraften som genomsyrar universum och som påverkas av antalet meditatörer för gud, utan för ett "unified field". Men deras gud/unified field tror de påverkas av antalet meditatörer.

Hedningar (nordiska) tror nog inte att gudarnas makt ökar med antalet som tror på gudarnas existens. Snarare tror de nog att gudarnas makt ökar ju fler som i blotande odlar sin gemenskap med gudarna.

I Judendomen ökar Guds förmåga att välsigna ju fler som lever efter Guds bud och tvärt om ökar Guds dom och förbannelse över världen ju fler som bryter mot Guds bud. (Judendomen menar att sju enkla bud gäller alla människor, utom för Judar som ska hålla 613 mycket svårare bud).

I många religioner tror man att Guds kraft blir starkare kommer till uttryck ju fler anhängare som reciterar heliga texter, repeterar mantran eller sjunger om Gudens underbara förträfflighet.
Citera
2020-06-16, 00:04
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, alla mina åsikter om Gud ”är på låtsats”. Och jag tycker till om en massa versioner av Gud, inte bara din. Du kanske också tycker till om folks Gud, fastän du inte tror på den? Jag ser inget förolämpande i det. Bibeln säger att man inte får ha någon annan Gud. Det är i så fall den största förolämpningen (enligt dig), om man tror på det.

Jag har ingen egen Gud, eftersom jag är intelligent nog att förstå att om Gud finns så är han till för alla. Och självklart kan det finnas flera, det har ju inte jag nån aning om..

Jag har inga åsikter om "olika gudar" utan bara om människors sätt att tro och tolka olika religiösa fenomen. Och människors galenskaper har ju inget med Gud att göra direkt, utan det kommer ju alltid finnas puckon som beter sig lite hur som helst "i Guds namn".

För mig är det jätteviktigt att skilja på Gud (eller sanningen) och vad människor TROR, TYCKER och SÄGER om Gud (eller sanningen). Det var nog därför jag sparkade bakut när jag läste dina inlägg.. för jag märkte att du blandade ihop de två sakerna. Jag tål inte riktigt det.

Jag tror att Gud är en schysst varelse - typ definitionen av schysst - och jag tycker det är synd att han får ta så onödigt mycket skit pga idiotiska saker som folk påstår om honom......folk som inte har en aning.
Citera
2020-06-21, 10:20
  #89
Medlem
Jag har valt en mycket vacker och viktig Hadith Qudsi (helig) där Gud svara dig vad händer om alla människor från den första till den sista människan på jorden blir troende och frukta Honom och tvärtom. Och Hadith Qudsi är uttalanden av Profeten som gudomligt kommunicerats till honom.

Abu Dharr al-Ghifari (Må Allah vara nöjd med honom), berättade från Profeten (Må Allahs Frid och Välsignelser vara över honom) att bland de uttalande han berättade från sin Herre (Mäktig och Upphöjd vare Han) var att Han sade:
“O Mina tjänare, Jag har förbjudit förtryck för Mig Själv och har gjort det förbjudet bland er, så förtryck inte varandra. O Mina tjänare, alla ni är vilse, förutom dem som Jag har väglett, så sök vägledning av Mig och Jag skall vägleda er. O Mina tjänare, alla ni är hungriga, förutom de som jag har gett mat (mättat), så sök mat av Mig och Jag skall ge er mat (mätta er). O Mina tjänare, alla ni är nakna, förutom dem som jag har klätt, så sök klädnad av mig så skall Jag klä er. O Mina tjänare, ni syndar om natten och om dagen, och Jag förlåter alla synder, så sök förlåtelse av Mig och Jag skall förlåta er. O Mina tjänare ni kommer inte klara av att skada Mig för att kunna skada Mig (ni kommer inte uppnå att vålla Mig skada), och ni kommer inte klara av att gagna Mig för att kunna gagna Mig (ni kommer uppnå gagn genom att gagna Mig). O Mina tjänare, skulle den första av er och den sista av er, människan bland er och jinnerna(osynliga väsen)bland er vara så gudfruktig som det gudfruktigaste hjärtat bland någon av er, så skulle det inte öka något i Mitt Kungadöme. O Mina tjänare, skulle den första av er och den sista av er, människan bland er och jinnerna(osynliga väsen) bland er vara så ond som det ondaste hjärtat bland någon av er, så skulle det inte minska något i Mitt Kungadöme. O Mina tjänare, skulle den första av er och den sista av er, människan bland er och jinnerna(osynliga väsen) bland er ställa sig upp på en plats och önska något av Mig, och skulle jag ge varenda en av er det han önskade, så skulle det inte minska det Jag har mer än en nål skulle minska havet om den doppas i det. O Mina tjänare, det är bara era handlingar som jag räknar ihop för er och sedan kompenserar er för, så låt den som finner gott Lovprisa Allah och låt den som finner något annat än detta inte skylla på någon annan än sig själv.”

Hoppas du förstår nu att vi människor som behöver Gud, allsmäktige och vår skapare för att kunna bli starka och må bra. Och vi kommer att förlora om vi vänder Honom ryggen och vägrar ta emot Hans budskap och vägledning.
Citera
2020-06-26, 09:47
  #90
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om ateister omvänder sig och blir troende, växer då Guds inflytande över människor här på Jorden på något sätt? Ökar Guds makt ju fler som dyrkar honom och innebär det inte då att Gud är maktlös om alla överger honom?
Guds makt är större än vad du tror och kan föreställa dig. Men Guds makt att hjälpa dig på rätt sätt beror på ditt förtroende för den goda makten - Gud.
Citera
2020-06-26, 09:49
  #91
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Guds makt är större än vad du tror och kan föreställa dig. Men Guds makt att hjälpa dig på rätt sätt beror på ditt förtroende för den goda makten - Gud.
Hur vet du att den är större än du kan föreställa dig om du inte kan föreställa dig den?
Citera
2020-06-26, 09:55
  #92
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur vet du att den är större än du kan föreställa dig om du inte kan föreställa dig den?
Det har jag erfarit, inte föreställt mig. Man ser lättare det man tittar efter.
Citera
2020-06-26, 09:57
  #93
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det har jag erfarit, inte föreställt mig. Man ser lättare det man tittar efter.
Som vadå?
Citera
2020-06-26, 10:00
  #94
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Som vadå?
Det är väl känt att det finns mycket man inte ser? Om du inte söker efter Guds makt kommer du inte att se den innan Herrens dag vid världens undergång.
Citera
2020-06-26, 14:48
  #95
Medlem
Det påverkar inte Guds makt men däremot människorna. Om fler i Sverige vore kristna skulle det påverka samhället. Kanske tråkigare men mycket sundare och framförallt långsiktigt hållbarare. För vem tror att Sverige överlever detta sekulära århundrade efter århundranden som kristet land.
Citera
2020-06-26, 17:15
  #96
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midi81
Det påverkar inte Guds makt men däremot människorna. Om fler i Sverige vore kristna skulle det påverka samhället. Kanske tråkigare men mycket sundare och framförallt långsiktigt hållbarare. För vem tror att Sverige överlever detta sekulära århundrade efter århundranden som kristet land.
Vad skulle göra det långsiktigt hållbarare om fler var troende?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback