Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-11, 14:54
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Jag skriver min mastersuppsats. Min handledare är kortfattat:
- Extremt långsam på att svara på mail
- Svarar så som om denna tror att jag kan läsa dennas tankar med extremt kortfattade svar.
- Ställer krav på att saker skall gå framåt, men ger så lite hjälp med att förklara hur det skall gå till.

Den generella känslan man får är att personen egentligen inte har tid och bara handleder för att få betalt.

Så, hur hade du löst det? Byte av handledare känns inte möjligt nu.
Har du någon liknande erfarenhet?
Citera
2020-06-11, 15:40
  #2
Medlem
tnems avatar
Kommunicerar du bara med mail?

Ring eller sök upp handledaren irl och fortsätt fråga tills du förstår.
Citera
2020-06-11, 15:55
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Usla handledare är en styggelse. Det finns en särskilt plats i helvetet för dem.

Om det är mycket kort tid tills du ska lämna in uppsatsen, be omedelbart (idag) att få byta handledare. Om det är lång tid tills uppsatsen ska lämnas i, be att få byta handlare under veckan som kommer.

Som reservplan, be att få bli handled av några kompisar som klarat masteruppsatsen och är vana uppsatsskrivare. De kan hjälpa dig att strukturera vad som måste göras med din text för att den ska framåt. Det brukar vara standardmässiga saker som struktur, ordning och reda, rensa bort ovidkommande saker, fokusera på syftet och inget annat, öka på referensmängden, låt ditt insamlade material synas mer och skriv inte en litteraturöversikt, och till sist; skriv en masteruppsats och inte en doktorsavhandling. Håll det fokuserat.

Till din andra fundering så tror jag inte att handledare handleder illa för att de är ute efter pengarna. De är inte förslagna nog för det. Jag tror faktiskt inte personen kan bättre men chefen på institutionen har inte kurage nog att sparka handledaren från sitt uppdrag för att chefen är feg, konflikträdd och/eller inte förstår bättre. Oskicklighet och brist på kurage är två mycket vanliga akademiska karaktärsegenskaper.
Citera
2020-06-11, 17:11
  #4
Medlem
Byta handledare, det går att göra enkelt.
Säg bara hur du upplever det men säg inte något ont om handledaren utan hantera det professionellt.
Citera
2020-06-11, 17:16
  #5
Medlem
kyrkstockens avatar
Usla studenter som inte förstår vad som förväntas av dom är ett betydligt större problem.

Det blir så när folk som inte är lämpade för högre studier nödvändigtvis skall studera.

TS förstår inte skillnaden på orden cool och fet. Jag funderade på att uppmana hen att läsa en bok ibland i en annan tråd men avstod.
Citera
2020-06-11, 19:07
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Usla studenter som inte förstår vad som förväntas av dom är ett betydligt större problem.

Det blir så när folk som inte är lämpade för högre studier nödvändigtvis skall studera.

TS förstår inte skillnaden på orden cool och fet. Jag funderade på att uppmana hen att läsa en bok ibland i en annan tråd men avstod.


Jag vågar sätta pengar på att jag läst fler böcker än dig. Jag har maxpoäng från gymnasiet och jag har klarat studier i anatomi, juridik och statistik, så extremt korkad kan jag inte vara.
Du däremot resonerar som om dina föräldrar är syskon.
Citera
2020-06-11, 19:09
  #7
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Usla handledare är en styggelse. Det finns en särskilt plats i helvetet för dem.

Om det är mycket kort tid tills du ska lämna in uppsatsen, be omedelbart (idag) att få byta handledare. Om det är lång tid tills uppsatsen ska lämnas i, be att få byta handlare under veckan som kommer.

Som reservplan, be att få bli handled av några kompisar som klarat masteruppsatsen och är vana uppsatsskrivare. De kan hjälpa dig att strukturera vad som måste göras med din text för att den ska framåt. Det brukar vara standardmässiga saker som struktur, ordning och reda, rensa bort ovidkommande saker, fokusera på syftet och inget annat, öka på referensmängden, låt ditt insamlade material synas mer och skriv inte en litteraturöversikt, och till sist; skriv en masteruppsats och inte en doktorsavhandling. Håll det fokuserat.

Till din andra fundering så tror jag inte att handledare handleder illa för att de är ute efter pengarna. De är inte förslagna nog för det. Jag tror faktiskt inte personen kan bättre men chefen på institutionen har inte kurage nog att sparka handledaren från sitt uppdrag för att chefen är feg, konflikträdd och/eller inte förstår bättre. Oskicklighet och brist på kurage är två mycket vanliga akademiska karaktärsegenskaper.

Om det ändå vore så lätt. I detta fallet är ett byte inte aktuellt alls. Några kompisar som har tid med detta har jag inte. Tack, du gav det bästa svaret.
Citera
2020-06-11, 19:27
  #8
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jag vågar sätta pengar på att jag läst fler böcker än dig. Jag har maxpoäng från gymnasiet och jag har klarat studier i anatomi, juridik och statistik, så extremt korkad kan jag inte vara.
Du däremot resonerar som om dina föräldrar är syskon.
Lol, sa inte att du var korkad. bara att du skall läsa en bok ibland för du kan inte uttrycka dig i skrift. Du förstår inte ens skilnaden på cool och fet.
Citera
2020-06-11, 21:10
  #9
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Lol, sa inte att du var korkad. bara att du skall läsa en bok ibland för du kan inte uttrycka dig i skrift. Du förstår inte ens skilnaden på cool och fet.


Det är möjligt att vi kommer från olika generationer och kontexter, men de två är mer eller mindre synonymer i vissa kretsar. eller var i alla fall. Du kanske är väldigt ung.

Du saboterade min tråd. Jobbigt nog med en inkompetent handledare, nu blir man saboterad när man skall fråga om lösningar också.
Citera
2022-09-15, 22:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Usla handledare är en styggelse. Det finns en särskilt plats i helvetet för dem.

Om det är mycket kort tid tills du ska lämna in uppsatsen, be omedelbart (idag) att få byta handledare. Om det är lång tid tills uppsatsen ska lämnas i, be att få byta handlare under veckan som kommer.

Som reservplan, be att få bli handled av några kompisar som klarat masteruppsatsen och är vana uppsatsskrivare. De kan hjälpa dig att strukturera vad som måste göras med din text för att den ska framåt. Det brukar vara standardmässiga saker som struktur, ordning och reda, rensa bort ovidkommande saker, fokusera på syftet och inget annat, öka på referensmängden, låt ditt insamlade material synas mer och skriv inte en litteraturöversikt, och till sist; skriv en masteruppsats och inte en doktorsavhandling. Håll det fokuserat.

Till din andra fundering så tror jag inte att handledare handleder illa för att de är ute efter pengarna. De är inte förslagna nog för det. Jag tror faktiskt inte personen kan bättre men chefen på institutionen har inte kurage nog att sparka handledaren från sitt uppdrag för att chefen är feg, konflikträdd och/eller inte förstår bättre. Oskicklighet och brist på kurage är två mycket vanliga akademiska karaktärsegenskaper.

Varför inte en litteraturöversikt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback