• 1
  • 2
2020-06-11, 11:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Den nya djurskyddslagen har mest fått uppmärksamhet för att vi fått ansvar för att inte oönskade kattungar ska födas, i princip kastrera utekatter. Detta och avel mer allmänt finns det redan trådar om, så jag tänkte vi kan hålla oss till det nya som rör omvårdnad här.

Det är så mycket mer man lagstiftat om, nämligen krav på kompetens för skötsel och miljö där jag tror att ganska många inte har koll. Speciellt bra lag vad gäller alla stackars försummade innekatter.

Utdrag ur lagen:
Källa: https://djur.jordbruksverket.se/down...JVFS2020-8.pdf

En sammanställning som gäller alla katter, ute som inne:

Det går alltså inte längre att skaffa en katt, ge den mat och tro man gjort det som behövs. Tack och lov för denna lag som sätter stopp för vanföreställningen att katter sköter sig själva och inte behöver nån omvårdnad.

Krav på att umgås med katten
Krav på tillsyn minst 2 ggr/dag
Krav på klätter- och klösmöjligheter
Krav på upphöjda liggplatser och gömslen
Krav på möjlighet till avskildhet om man har två katter eller fler
Krav på att simulera jaktbeteende med t ex aktivitetsleksaker
Krav på att sköta päls, klor och tänder

Nu blir det till att kattanpassa lägenheten med klätterställning, hyllor, gömställen. Stimulera katten dagligen med leksaker. Det blir ett slut på att ladda upp med en skål torrfoder, skita i kattvakt och åka på semester. Slut på toviga katter. Slut på tokerier som toalett-träning och laserpekare.

Så vad tycks? Följer du lagen? Är det rena självklarheter som man inte borde behöva lagstifta om? Eller rena idiotbestämmelser?
Citera
2020-06-11, 11:17
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De allra flesta ser nog detta som normala regler... Sen finns det ju folk som inte förstår bättre.
Citera
2020-06-11, 11:20
Självklara krav. Ett steg i rätt riktning för att höja kattens status. Alldeles för många som vanvårdar sina katter genom att klema bort dem och bl.a. ge dem alldeles för mycket mat.
Citera
2020-06-11, 11:21
Medlem
Skitbra första steg mot att höja kattens "status" i alla fall. Jag har alltid umgåtts mycket med mina katter eftersom dom är mina familjemedlemmar, men jag märkte verkligen vilket stort socialt behov dom faktiskt har när jag blev sjukskriven i över ett år. Fick en helt annan bättre och mycket djupare relation med dem, trots att jag tyckte den var utmärkt redan före detta. Katter är bra mycket mer kärlekskranka än många tror, och har man en "tråkig"/skygg katt så beror det, enligt min mening, till största del på att man är hemma med den alldeles för lite.

Dock är jag en stor förespråkare till att det borde bli lagkrav på att man inte får släppa ut sina katter utan uppsikt. I städer finns det alldeles för många självklara faror som bilar och psykstörda människor som roar sig med att tortera eller ha ihjäl katter, och på landet finns andra faror i form av rovdjur/ormar osv, men även där människor som plockar upp "den stackars bortsprungna katten" och bilar/landsvägar. Jag håller tummarna för striktare regler och lagar kring det här med.
Citera
2020-06-11, 11:33
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Den nya djurskyddslagen har mest fått uppmärksamhet för att vi fått ansvar för att inte oönskade kattungar ska födas, i princip kastrera utekatter. Detta och avel mer allmänt finns det redan trådar om, så jag tänkte vi kan hålla oss till det nya som rör omvårdnad här.

Det är så mycket mer man lagstiftat om, nämligen krav på kompetens för skötsel och miljö där jag tror att ganska många inte har koll. Speciellt bra lag vad gäller alla stackars försummade innekatter.

Utdrag ur lagen:
Källa: https://djur.jordbruksverket.se/down...JVFS2020-8.pdf

En sammanställning som gäller alla katter, ute som inne:

Det går alltså inte längre att skaffa en katt, ge den mat och tro man gjort det som behövs. Tack och lov för denna lag som sätter stopp för vanföreställningen att katter sköter sig själva och inte behöver nån omvårdnad.

Krav på att umgås med katten
Krav på tillsyn minst 2 ggr/dag
Krav på klätter- och klösmöjligheter
Krav på upphöjda liggplatser och gömslen
Krav på möjlighet till avskildhet om man har två katter eller fler
Krav på att simulera jaktbeteende med t ex aktivitetsleksaker
Krav på att sköta päls, klor och tänder

Nu blir det till att kattanpassa lägenheten med klätterställning, hyllor, gömställen. Stimulera katten dagligen med leksaker. Det blir ett slut på att ladda upp med en skål torrfoder, skita i kattvakt och åka på semester. Slut på toviga katter. Slut på tokerier som toalett-träning och laserpekare.

Så vad tycks? Följer du lagen? Är det rena självklarheter som man inte borde behöva lagstifta om? Eller rena idiotbestämmelser?

Jag har allting hemma+att min kisse
är kastrerad,chippad,vaccinerad och försäkrad,
vilket också borde vara ett krav.
Alltså allting,inte bara kastrering.

Det är väl inget fel på laserpekare?
Min kisse ÄLSKAR den,så fort jag plockar
fram den så kommer han på stört,
han älskar att jaga den där röda
pricken som han aldrig fångar...
men jaktleken får han ju,
och jag kör med den både ute
(då det är mörkt)och inne.
Motion och lek får ju kissen på samma gång?

Så,jag ser inget fel med just laserpekare?

Men,jag som kattägare,gillar detta!
Senast redigerad av 1335991 2020-06-11 kl. 11:37.
Citera
2020-06-11, 11:49
Medlem
kalkryggars avatar
Vad är det för fel på att låta katta jaga laserpricken? Den älskar ju det.

Citat:
Ursprungligen postat av MedievalSteel
Dock är jag en stor förespråkare till att det borde bli lagkrav på att man inte får släppa ut sina katter utan uppsikt. I städer finns det alldeles för många självklara faror som bilar och psykstörda människor som roar sig med att tortera eller ha ihjäl katter, och på landet finns andra faror i form av rovdjur/ormar osv, men även där människor som plockar upp "den stackars bortsprungna katten" och bilar/landsvägar. Jag håller tummarna för striktare regler och lagar kring det här med.

Fast det där funkar inte riktigt. Mina föräldrar bor inte mitt i storstan men ändå i ett ganska stort bostadsområde (villor + radhus). Dom släpper ut katta på mörra och sen kommer inte den hem förs frampå kvällningen. kattera verkar må hur prima som helst.

I bostadsområdet där jag bor (mitt i storstaden) så härjar det säkert 10 st olika katter varenda dag helt själva hela dagarna. Dessa katter lever ju toppliv. Men det finns ju inte möjlighet att någon skall kunna övervaka kattera. Då måste du ju ha katta kopplad och då kan den ju inte springa runt.

Nä, ett lagförslag som jag kan ställa mig bakom är att katten MÅSTE SLÄPPAS UT minst 10 timmar i veckan utan koppel.
Citera
2020-06-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast det där funkar inte riktigt. Mina föräldrar bor inte mitt i storstan men ändå i ett ganska stort bostadsområde (villor + radhus). Dom släpper ut katta på mörra och sen kommer inte den hem förs frampå kvällningen. kattera verkar må hur prima som helst.

I bostadsområdet där jag bor (mitt i storstaden) så härjar det säkert 10 st olika katter varenda dag helt själva hela dagarna. Dessa katter lever ju toppliv. Men det finns ju inte möjlighet att någon skall kunna övervaka kattera. Då måste du ju ha katta kopplad och då kan den ju inte springa runt.

Nä, ett lagförslag som jag kan ställa mig bakom är att katten MÅSTE SLÄPPAS UT minst 10 timmar i veckan utan koppel.

Ja om man vill förkorta kattens liv och inte bryr sig om ifall den dör så är det toppen. Prata med vilken veterinär eller djurskyddsarbetare som helst så kommer dom kunna upplysa dig om alla skador och döda katter dom får ta hand om pga detta. Det blir en fråga om när katten skadas eller dör, inte om tyvärr.
Citera
2020-06-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De allra flesta ser nog detta som normala regler... Sen finns det ju folk som inte förstår bättre.

Instämmer i dina ord. Detta är ju självklara saker som man som kattägare inte behöver ha en lag för att följa. En katt är en familjemedlem och ska behandlas därefter. Tänker inte rabbla upp hur jag har det anpassat hemma hos mig för våra två katter, för det är dels exakt det lagen kräver och det är så som jag anser att en katt ska ha det. Och ja...båda mina honkatter är kastrerade.

Något som saknas i TS är lagen om skyddsnät för balkongen.
Citera
2020-06-11, 12:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Jag har allting hemma+att min kisse
är kastrerad,chippad,vaccinerad och försäkrad,
vilket också borde vara ett krav.
Alltså allting,inte bara kastrering.

Det är väl inget fel på laserpekare?
Min kisse ÄLSKAR den,så fort jag plockar
fram den så kommer han på stört,
han älskar att jaga den där röda
pricken som han aldrig fångar...
men jaktleken får han ju,
och jag kör med den både ute
(då det är mörkt)och inne.
Motion och lek får ju kissen på samma gång?

Så,jag ser inget fel med just laserpekare?

Men,jag som kattägare,gillar detta!

Jättebra att du har försäkrat, vaccinerat, chippat och kastrerat men det är bara chippet + förhindra oönskade kattungar som är krav. Nya djurskyddslagen tar upp mycket mer än det, väldigt mycket om omvårdnad och omhändertagande generellt så jag tycker alla ska läsa igenom lagtexten. Satte det inom spoiler så det inte skulle bli så himla långt att läsa.

Det står inte uttryckligen laserpekare i lagtexten utan: "Vid jakt och lek bör katten få utföra fullständiga jaktsekvenser genom att tillåtas fånga det redskap som används, såsom vippor med fjäder eller liknande."

Det är himla frustrerande för katten att inte kunna fånga ljuspricken så därför är det en riktigt dålig leksak. Katter behöver kunna få tag i ett låtsasbyte: bita, hålla fast med tassarna, sparka. En leksak typ metspö är mycket bättre. Laserpekare är mest roligt och praktiskt för människan än för katten, som kutar som ett skållat troll i ren frustration. Nu kan din kisse gå ut och skaffa sig annan stimulans själv, och jag antar du har andra leksaker, men tänk dig en katt som inte får nån annan lek än en prick den aldrig kan fånga. De blir knäppa.
Citera
2020-06-11, 12:05
Medlem
nitecores avatar
Citat:
Ja om man vill förkorta kattens liv och inte bryr sig om ifall den dör så är det toppen. Prata med vilken veterinär eller djurskyddsarbetare som helst så kommer dom kunna upplysa dig om alla skador och döda katter dom får ta hand om pga detta. Det blir en fråga om när katten skadas eller dör, inte om tyvärr.
Jävla trams. Om katten bara blir 9 år och tagen av räven är det bättre än ett 12 år långt liv instängd.
Innekatter borde vara illegalt.
Citera
2020-06-11, 12:06
Medlem
Citat:

Ska man bortse från livskvalitet bara för att katten ska få ett så långt liv som möjligt? Man gör ju inte ens det med människor.
Citera
2020-06-11, 12:15
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jättebra att du har försäkrat, vaccinerat, chippat och kastrerat men det är bara chippet + förhindra oönskade kattungar som är krav. Nya djurskyddslagen tar upp mycket mer än det, väldigt mycket om omvårdnad och omhändertagande generellt så jag tycker alla ska läsa igenom lagtexten. Satte det inom spoiler så det inte skulle bli så himla långt att läsa.

Det står inte uttryckligen laserpekare i lagtexten utan: "Vid jakt och lek bör katten få utföra fullständiga jaktsekvenser genom att tillåtas fånga det redskap som används, såsom vippor med fjäder eller liknande."

Det är himla frustrerande för katten att inte kunna fånga ljuspricken så därför är det en riktigt dålig leksak. Katter behöver kunna få tag i ett låtsasbyte: bita, hålla fast med tassarna, sparka. En leksak typ metspö är mycket bättre. Laserpekare är mest roligt och praktiskt för människan än för katten, som kutar som ett skållat troll i ren frustration. Nu kan din kisse gå ut och skaffa sig annan stimulans själv, och jag antar du har andra leksaker, men tänk dig en katt som inte får nån annan lek än en prick den aldrig kan fånga. De blir knäppa.

Jag tycker det borde vara också ett krav att katter
SKA försäkras och vaccineras,och,
detta för katternas egen skull.

Jag har massor med leksaker till min kisse,
ej bara laserpekare,möss,bollar,vippar...etc etc,
lasern kör jag med på kvällen innan det är dax att natta,
för jag vet att han sover då nästan hela natten,
utom då när han käkar,dricker och går på sina lådor förstås.
(Jo han har utegångsförbud,då det är mörkt ute,
eftersom jag har sett ett par rävar+vildsvin häromkring).
Så jag törs inte ha honom ute själv då mörkret kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in