Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-10, 13:26
  #1
Medlem
Hej på er alla byggproffs och glada amatörer

Bor i en gammal lägenhet byggd på 70-talet. Allt är fortfarande orginal, dvs plastmattor i hall och sovrum, linoliummatta (tror jag det är) i orginalkök, samt slitet parkettgolv i vardagsrum. Även innerdörrarna behöver bytas då de blivit stötta och handtagen är slitna i det dörrmekaniska.

Eftersom allt invändigt är över 40 år gammalt så börjar det bli dags att renovera. Allt bör egentligen bytas ut. Vill gärna prova att göra det jag klarar av själv. Vill gärna få modern standard på grejorna, ifall man vill sälja i framtiden.

Men det jag funderar på är i vilken ordning man bör gå tillväga vid en renovering? Vilket som är det smartaste för att få ett jämt enhetligt slutresultat liksom. Om man vill slippa en massa fula "småfixlösningar" tex lister som döljer springor eller andra små misstag som väl lätt kan uppstå när man passar in något nytt i något gammalt som redan ligger på plats (men som ska bort senare)?

Jag tänker om det är "smartast" att tex byta samtliga innerdörrar innan man lägger nytt klickgolv, så man kan få fin passning mellan klickgolv och den nya tröskeln? Eller blir det lika fint om jag först lägger nytt klickgolv mot de gamla trösklarna, och därefter byter innerdörrar som förstås får nya trösklar (som kanske har lite andra dimensioner än tröskeln från 70-talet)?

Förstår någon vad jag menar? Vad jag undrar?

Eller, är enda metoden att "riva ut allt gammalt" på en gång, ned till betonggolvet, och sätta dit allt nytt från grunden? Och då antar jag att man börjar med att montera dörrarna, för att sedan lägga golvet mot dörrarna? Att det aldrig blir riktigt bra om man renoverar "ett rum i taget"?

Tankar eller kommentarer?
Citera
2020-06-10, 13:31
  #2
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Hej på er alla byggproffs och glada amatörer

Bor i en gammal lägenhet byggd på 70-talet. Allt är fortfarande orginal, dvs plastmattor i hall och sovrum, linoliummatta (tror jag det är) i orginalkök, samt slitet parkettgolv i vardagsrum. Även innerdörrarna behöver bytas då de blivit stötta och handtagen är slitna i det dörrmekaniska.

Eftersom allt invändigt är över 40 år gammalt så börjar det bli dags att renovera. Allt bör egentligen bytas ut. Vill gärna prova att göra det jag klarar av själv. Vill gärna få modern standard på grejorna, ifall man vill sälja i framtiden.

Men det jag funderar på är i vilken ordning man bör gå tillväga vid en renovering? Vilket som är det smartaste för att få ett jämt enhetligt slutresultat liksom. Om man vill slippa en massa fula "småfixlösningar" tex lister som döljer springor eller andra små misstag som väl lätt kan uppstå när man passar in något nytt i något gammalt som redan ligger på plats (men som ska bort senare)?

Jag tänker om det är "smartast" att tex byta samtliga innerdörrar innan man lägger nytt klickgolv, så man kan få fin passning mellan klickgolv och den nya tröskeln? Eller blir det lika fint om jag först lägger nytt klickgolv mot de gamla trösklarna, och därefter byter innerdörrar som förstås får nya trösklar (som kanske har lite andra dimensioner än tröskeln från 70-talet)?

Förstår någon vad jag menar? Vad jag undrar?

Eller, är enda metoden att "riva ut allt gammalt" på en gång, ned till betonggolvet, och sätta dit allt nytt från grunden? Och då antar jag att man börjar med att montera dörrarna, för att sedan lägga golvet mot dörrarna? Att det aldrig blir riktigt bra om man renoverar "ett rum i taget"?

Tankar eller kommentarer?

Börja med ett rum i taget, många rycker o sliter i allt i alla rum, blir bara kaos, och svårt att överblicka, annars är väl måla taket först, byta tapeter sen, golvet sist.
Citera
2020-06-10, 13:51
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har ganska nyligen en kompis som renoverade sin villa. En firma som renoverade hela villan på samma gång jobbar naturligtvis i alla ytor på samma gång så det blir klart på ca 2 veckor.

Jag var där och pratade med byggubbarna och dom sa att dom börjar med att riva upp allt och sen fokuserar dom på våtytorna (tvätt, kök, badrum) och får ordning på det och sen resten som det passar.

Han berättade att dom vid en renovering av en lägenhet hade renoverat hela lägenheten och sen köket för att köksdelarna blev försenade. Någon gjorde ett misstag och hela lägenheten stod med någon decimeter högt vatten. Det var bara att bryta upp det nylagda golvet i hela lägenheten och låta skiten stå helt orörd i typ en vecka.

Jag är ingen byggjobbare, men historian kanske kan ge något tips.
Citera
2020-06-10, 13:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Hej på er alla byggproffs och glada amatörer

Bor i en gammal lägenhet byggd på 70-talet. Allt är fortfarande orginal, dvs plastmattor i hall och sovrum, linoliummatta (tror jag det är) i orginalkök, samt slitet parkettgolv i vardagsrum. Även innerdörrarna behöver bytas då de blivit stötta och handtagen är slitna i det dörrmekaniska.

Eftersom allt invändigt är över 40 år gammalt så börjar det bli dags att renovera. Allt bör egentligen bytas ut. Vill gärna prova att göra det jag klarar av själv. Vill gärna få modern standard på grejorna, ifall man vill sälja i framtiden.

Men det jag funderar på är i vilken ordning man bör gå tillväga vid en renovering? Vilket som är det smartaste för att få ett jämt enhetligt slutresultat liksom. Om man vill slippa en massa fula "småfixlösningar" tex lister som döljer springor eller andra små misstag som väl lätt kan uppstå när man passar in något nytt i något gammalt som redan ligger på plats (men som ska bort senare)?

Jag tänker om det är "smartast" att tex byta samtliga innerdörrar innan man lägger nytt klickgolv, så man kan få fin passning mellan klickgolv och den nya tröskeln? Eller blir det lika fint om jag först lägger nytt klickgolv mot de gamla trösklarna, och därefter byter innerdörrar som förstås får nya trösklar (som kanske har lite andra dimensioner än tröskeln från 70-talet)?

Förstår någon vad jag menar? Vad jag undrar?

Eller, är enda metoden att "riva ut allt gammalt" på en gång, ned till betonggolvet, och sätta dit allt nytt från grunden? Och då antar jag att man börjar med att montera dörrarna, för att sedan lägga golvet mot dörrarna? Att det aldrig blir riktigt bra om man renoverar "ett rum i taget"?

Tankar eller kommentarer?

Några tankar. Försök att behålla det riktiga parkettgolvet, är oftast bättre kvalitet jämfört med dagens klickgolv. Är lite jobb att slipa men resultatet kan bli riktigt bra.
Sen skall ni bo i det så skulle jag rekomendera som en tidigare medlem att ta rum för rum.
Citera
2020-06-10, 14:22
  #5
Medlem
***s avatar
Om vi då tar ett rum så är en lämplig ordning:

Riv alla socklar och lister
Ut med dörrar och karmar
Bort med gamla tapeter och golv
Måla tak
Flytspackla golv vid behov
Tapetsera/måla väggar
Lägg golv
Sätt nya dörrkarmar, montera trösklar
Lista och sockla
Montera dörrblad och trycken

Om man lägger golv som sträcker sig över flera rum får man ju ta hänsyn till det också. I äldre hus kan golven vara ganska uselt gjutna och dessutom separat, vilket ger nivåskillnader. I de fallen vill man gärna flyta alla golv samtidigt och då kan man lägga den nya parketten tröskellöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback