Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-21, 11:19
  #13
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Hur menar du med irrelevanta frågor? Känns ju märkligt att ställa frågor som intervjuaren inte vill ha svar på. Det kan inte vara så att du missuppfattat (eller rent av inte ska förstå) syftet med att ställa vissa frågor. Av erfarenhet vet jag att man kan ställa en fråga för att få svar på en annan

Vill inte avslöja mig men allt som inte har med med säkerhet och yrket att göra är irrelevant, typ ”Hur är din lojalitet med Sverige?”, om jag då svarat ”nej, det är jag inte men däremot är jag nog lojal gentemot Mongoliet”, hur hade det tolkats? Och ens ställa en sådan fråga?
Citera
2021-08-21, 15:30
  #14
Avstängd
AVARN - har börjat se namnet nyligen ute på stan - aldrig hört talas om tidigare.

Vad är det för företag - ägare - vilka uppdrag har dom förutom arlanda
Citera
2021-08-21, 16:57
  #15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Vill inte avslöja mig men allt som inte har med med säkerhet och yrket att göra är irrelevant, typ ”Hur är din lojalitet med Sverige?”, om jag då svarat ”nej, det är jag inte men däremot är jag nog lojal gentemot Mongoliet”, hur hade det tolkats? Och ens ställa en sådan fråga?
I ett säkerhetsklassat yrke så är lojalitet mot Sverige ganska viktigt. Om man saknar det, och istället är lojal mot en annan stat, så bör man inte få en säkerhetsklassad anställning.

Frågan verkar högst relevant i mina ögon.
Citera
2021-08-22, 02:50
  #16
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I ett säkerhetsklassat yrke så är lojalitet mot Sverige ganska viktigt. Om man saknar det, och istället är lojal mot en annan stat, så bör man inte få en säkerhetsklassad anställning.

Frågan verkar högst relevant i mina ögon.
Kan hålla med men utgå ifrån att ”de illvilliga” talar inte sanning, ljuger, osv och slirar runt frågor som dessa, och då måste dessa individer avslöjas på annat sätt! Har lång erfarenhet av just Arlanda (och det är säkert lika över landet!) och säkerhet handlar mer om politik och ekonomi, fixa jobb åt och hjälpa kompisar…
Intresserad av folk som har erfarenhet av densamma, brukar ju avslöjas ”skandaler” med jämna mellanrum!
Citera
2021-08-22, 07:27
  #17
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
AVARN - har börjat se namnet nyligen ute på stan - aldrig hört talas om tidigare.

Vad är det för företag - ägare - vilka uppdrag har dom förutom arlanda

Sveriges andra största bevakningsbolag.

Blev till efter att G4S valde att dumpa Sverige, 2011 kanske, sedan gick de och tog in Nokas - fd bevakningstjänst.

Stora aktörer sådels. Finns väl på alla större städer nu.

Men visst, loggan och namnet vet inte många vad det är för nåt.
Citera
2021-08-25, 16:58
  #18
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Hur menar du med irrelevanta frågor? Känns ju märkligt att ställa frågor som intervjuaren inte vill ha svar på. Det kan inte vara så att du missuppfattat (eller rent av inte ska förstå) syftet med att ställa vissa frågor. Av erfarenhet vet jag att man kan ställa en fråga för att få svar på en annan

Vill inte lägga ut texten alltför mycket, har ju några decenniers erfarenhet av det mesta inom bevakning- och säkerhet, och vill likna det hela med ett grovmaskigt nät där man riktar in sig på oväsentligheter, ibland, och missar väsentligheter!
Citera
2021-08-25, 21:21
  #19
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Vill inte lägga ut texten alltför mycket, har ju några decenniers erfarenhet av det mesta inom bevakning- och säkerhet, och vill likna det hela med ett grovmaskigt nät där man riktar in sig på oväsentligheter, ibland, och missar väsentligheter!

Det är naturligtvis viktigt att man prickar in alla väsentligheter, annars är intervjun såklart onödig, men jag är helt säker på att det går att göra på flera sätt.

En bekant till mig sökte ett jobb med säkerhetsklassning och blev därför även kallad på en säk-intervju. Han påstår att intervjun flyter på bra där frågor om kontakt med kriminella nätverk blandas med frågor om föreningsliv och politiskt intresse. Helt från ingenstans får han frågan om han porrsurfar. Tagen av frågan svarar han sanningsenligt ja och tänker vafan är detta för fråga. Men intervjuaren ger sig inte och kommer då med följdfrågor som hur ofta, vilket typ av innehåll och så vidare.

Min bekant svarade uppriktigt men blev väldigt förvånad. Har i efterhand tänkt att överraskningen var en del av syftet liksom att få en bild av vad personen anser är "normalt" och att frågor om porrkonsumtion kunde ge svar på det.
Citera
2021-08-26, 05:19
  #20
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Det är naturligtvis viktigt att man prickar in alla väsentligheter, annars är intervjun såklart onödig, men jag är helt säker på att det går att göra på flera sätt.

En bekant till mig sökte ett jobb med säkerhetsklassning och blev därför även kallad på en säk-intervju. Han påstår att intervjun flyter på bra där frågor om kontakt med kriminella nätverk blandas med frågor om föreningsliv och politiskt intresse. Helt från ingenstans får han frågan om han porrsurfar. Tagen av frågan svarar han sanningsenligt ja och tänker vafan är detta för fråga. Men intervjuaren ger sig inte och kommer då med följdfrågor som hur ofta, vilket typ av innehåll och så vidare.

Min bekant svarade uppriktigt men blev väldigt förvånad. Har i efterhand tänkt att överraskningen var en del av syftet liksom att få en bild av vad personen anser är "normalt" och att frågor om porrkonsumtion kunde ge svar på det.

Instämmer i det du skriver men varje intervju är unik! Har bekant som anställer personal till Kriminalvården och genomför intervjuer som vi diskuterar om, säkerhetsklass tre, och vi har diskuterat detta ingående. Detta om man är lojal med Sverige är ju en ”dumfråga”, vad hade man trott att man skulle svara? Fick arbete på en ambassad som säkerhetsvakt en gång, där ställdes frågan: ”Du sitter vid en bardisk och dricker öl, någon frågar dig om var du jobbar någonstans! Vad svarar du?” Naturligtvis inte att jag arbetar vid deras ambassad!
Det man måste komma åt är ex förhållandet till droger, djupare ekonomiska förhållanden, sånt som kan nyttjas för utpressning, beroenden och lojalitetskonflikter mm.
Citera
2021-08-28, 12:35
  #21
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I ett säkerhetsklassat yrke så är lojalitet mot Sverige ganska viktigt. Om man saknar det, och istället är lojal mot en annan stat, så bör man inte få en säkerhetsklassad anställning.

Frågan verkar högst relevant i mina ögon.
Jmfr med att Sverige har två ministrar som har dubbla medborgarskap! Kanske inte det lämpligaste och kan ge upphov till lojalitetskonflikter…
Citera
2022-05-14, 20:52
  #22
Medlem
pittbrads avatar
Jag kan informera dig och allmänheten om hur Avarn behandlar passagerare inför direktflyg till USA, som inte påminner om, utan är i form av skrämsel-, trakassering- och intrång-av-privatliv-politik samt taktik. Samtliga är olagliga i en rättsstat och demokrati, och deras olagliga utföranden och behandlingar av passagerare inför direktflyg till USA, förstärks av att de faktiskt inte har fått någon som helst order från någon amerikansk myndighet att göra så, dvs Avarn rakt ut ljuger för passagerarna inför direktflyg till USA, att de har fått order från TSA och/eller DHS att göra så. Jag skriver på engelska, för att nå så många som möjlighet.

Warning!

Beware of Avarn on the airports, specifically before non-stop direct US-bound flights. They target and profile passengers, by asking extremely harassing, intrusive, personal questions under the pretext of orders from US Transportation Security Administration, TSA, or Department of Homeland Security, DHS. Once you show a reaction to and/or start asking questions about their conducts, methods, performances, executions, behaviors and types of questions, both about themselves and their procedures, they deem you a security threat and send you for extra check-up, scrutiny and control. As implied, neither the TSA nor the DHS, have any kind of authority or jurisdiction outside of the USA, meaning that they are not allowed, as well as cannot and do not give orders to foreign airlines, airports, governments and countries. Additionally, it's illegal for any US authority to scrutinize Americans, without a warrant and/or inform them of their rights, including right to legal counsil, namely 4th and 5th amendment to the US Constitution.

Remember that you have the upper hand in that you sit on the answers to their questions. Everyone is different, but most people find these ways, examples and types of targeting and profiling, unnecessary, infringing and insultning, as well as an intrusion of privacy, by going directly against, and thus being a violation of, the US Constitution Bill of Rigths 4th and 5th Amendments, and Article 7 and 8 of Title 2 of the EU Charter of Fundamental Rights. If so, you always have the right to remain silent, refrain from answering and ask for a legal counsil and consular assistance.
If you feel threatened in any way, call law enforcement immediately without any doubts and hesitations.

Always have your camera ready and start videotaping these fictitious airport "security" personnel. Don't be afraid of filming them, because you are allowed to do it at the airport, since it's a public place. In addition, you're are always allowed to document in any way, i.e. videotaping/filming, if you feel a crime (airport harassment, profiling and targeting) is being commited against you. At any time, if you feel a crime, verbal and/or physical is being committed against you, such as airport interrogations, first call Law Enforcement of the country you're in and then start documenting the airport personnel and private contractors immediately without any doubts.
__________________
Senast redigerad av pittbrad 2022-05-14 kl. 21:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback