Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-07, 07:36
  #1
Medlem
Jinhaos avatar
Hej!

Jag tränar ca 3 styrkepass i veckan i syfte för att bygga muskler och samtidigt må bra. Jag älskar också att komma ut på löppass i skogen och springa några kilometer.
Min fråga är dock hur påverkas min uppbyggnad av muskler om jag springer 5km dagen efter(springer aldrig samma dag som gym) ett riktigt köttigt ryggpass exempelvis.
Man blir ju inte klokare utav att googla detta då alla säger olika. Så hoppas någon kunnig kan slå slag i saken och berätta det för mig.


(Såg att det fanns trådar, dock flera år gamla så hoppas det är ok med ny.)
Citera
2020-06-07, 07:52
  #2
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Ska du bygga muskler och samtidigt må bra så ska du träna allsidigt, vilket även innebär konditionsträning. Hur hårt hade du tänkt träna med löpträningen? Ska du jogga lite lätt ca 5 km så kommer kroppen bara tappa lite vätska, och det kan ju vara bra om du vill slimma kroppen lite. Men ska du springa hårt och över en 1 mil och regelbundet, så kommer dina muskler vara en bra energikälla.

Men det är ju bara bodybuilders som vägra träna kondis. Ska du bli stark i hela kroppen (och må bra!) så kör allsidigt och skit i att volymen inte ökar lika snabbt som den skulle gjort om du bara tränar styrka.
Citera
2020-06-07, 09:13
  #3
Medlem
Tarrous avatar
Om du vill springa kortare sträckor som 5 km kanske intervaller varannan gång vore ngt att överväga.
Citera
2020-06-07, 09:57
  #4
Medlem
Sqeptisks avatar
Varva löpning och lyftning varannan dag funkar finfint. Samma dag blir riktigt tungt, men går nog oxå att träna upp.
Dock är vi alla olika, det som funkar för en fungerar kanske sämre för någon annan.
Citera
2020-06-07, 10:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Hej!

Jag tränar ca 3 styrkepass i veckan i syfte för att bygga muskler och samtidigt må bra. Jag älskar också att komma ut på löppass i skogen och springa några kilometer.
Min fråga är dock hur påverkas min uppbyggnad av muskler om jag springer 5km dagen efter(springer aldrig samma dag som gym) ett riktigt köttigt ryggpass exempelvis.
Man blir ju inte klokare utav att googla detta då alla säger olika. Så hoppas någon kunnig kan slå slag i saken och berätta det för mig.


(Såg att det fanns trådar, dock flera år gamla så hoppas det är ok med ny.)

Jag har själv testat alla kombinationer i flera år och allt hänger på hur dina träningspass ser ut. För de flesta spelar det ingen roll om de kör kondition innan, efter eller delar upp den. Men det spelar roll för vissa så det kan ju vara kul att veta eller så chansar man bara och hoppas det går vägen.

Den regeln som du nämner är för dem till vill växa optimalt och som följer högt rankade byggarprogram och den regeln finns till för att man inte ska förstöra återhämtningen mellan passen.
Det kan vara bra att ta reda på hur högt rankat program du kör eftersom du då kan få reda på hur just du bör lägga upp konditionsträningen.
Citera
2020-06-07, 12:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Hej!

Jag tränar ca 3 styrkepass i veckan i syfte för att bygga muskler och samtidigt må bra. Jag älskar också att komma ut på löppass i skogen och springa några kilometer.
Min fråga är dock hur påverkas min uppbyggnad av muskler om jag springer 5km dagen efter(springer aldrig samma dag som gym) ett riktigt köttigt ryggpass exempelvis.
Man blir ju inte klokare utav att googla detta då alla säger olika. Så hoppas någon kunnig kan slå slag i saken och berätta det för mig.


(Såg att det fanns trådar, dock flera år gamla så hoppas det är ok med ny.)
Inte ett skit ärligt talat.
Snarare påverkas det positivt då du får mer ork att träna hårdare och längre med bättre kondis.
Att styrketräna 3 gånger i veckan och springa 5 km ibland är på en väldigt låg nivå rent träningsmässigt.
Tränar man en väldigt hårt benpass så skulle jag inte köra en löppass samma dag senare.
Däremot kanske ett lugnt sådant dagen efter.
Man får ju skilja på vad för löppass man kör.
Lugnt 10 km där man skulle kunna konversa lätt med någon eller hårda intervaller.
Du kan ju ha 3 löppass.
1 intervallpass
1 långdistans i lugnt tempo
1 pass där med given sträcka där du pressar dig och försöker hålla samma tempo hela vägen.

Sprang själv 9 km på morgonen i fredags, åt första måltiden vid 12 då jag fastar sedan ytterligare en måltid innan jag tränade underkroppen vid 17 tiden.
Vart 190 kg mark 5x5 bland annat.
Väger 95 kg på 186 cm och har alltid kört rent och skulle inte säga att jag har speciellt bra gener eller hade en bra grund att börja ifrån.

Konditions träning gör som sagt styrketränings passen lättare både mentalt och fysiskt.
Det hjälper även till att hålla en bra fördelning av fett och muskler i kroppen.
Aerob träning gör att kroppen blir bättre på att omsätta fett till energi som exempel.

Självklart påverkar det ju högre nivå man är på men oavsett nivå så behöver man en dos av konditions träning även om man så är en elit lyftare.
Dock kan man då kanske nöja sig med säg korta 30 min pass för att få upp pulsen ordentligt.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2020-06-07 kl. 12:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback