Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-01-11, 10:13
  #37
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ok. Fast jag kan nog tycka att om trådstarten Rövhatt genererade 9 sidor så fanns det ett intresse för diskussion. Och det är ju ett diskussionsforum. Hur den trådstarten skulle modereras vet jag dock inte.
Försökte illustrera med mitt extrema exempel att enbart ett intresse för diskussion inte är ett tillräckligt kriterium för att en tråd ska få leva. Det krävs också att trådstarten ligger under rätt forum och håller en vettig nivå. Alla diskussioner är inte önskvärda, däremot har vi forum för de allra flesta sorts diskussioner förutsatt att trådstarten är vettig och till och med ett forum för de diskussioner som inte har ett forum. (FB) Ämnen som inga andra forum handlar om

Rövhatt passar lika illa under Filosofi som under Båtar och sjöliv eller vilket annat forum som helst. Det är helt enkelt inte en grund för diskussion.
Citera
2022-04-07, 14:30
  #38
Medlem
FedupFlorences avatar
Postare uppmanas ta del av hur filosofi definieras och inte-, den indelningen uppmanas läsare förstå och anamma. Redan genomgångna tankegångar är inte intressanta utan en tydligt ny ingång. Filosofi härrör exempelvis ur språkfilosofi, religionsfilosofi, vetenskapsteori, värdeteori eller etik och jag får förstå att de som inte är högskoleskolade till begreppsvärlden icke göra sig besvär.

Jag tittar ändå in här ibland men det är sällan någon tråd har lockat. Jag vill läsa tankar fria från högskolefilosofi och teoretiskt provprat och rena i sin mänskliga skitarga hisnande uppfattning. Jag undrar om den "höjda" nivån på underforumet fungerar som tänkt.
Citera
2022-05-10, 04:04
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Denna tråd är tänkt att fungera som en förslagslåda för förbättringar och idéer för filosofiforumet.

Hur kan vi göra filosofiforumet bättre? Finns det någonting som skulle få dig att vilja diskutera eller läsa mer på forumet? Motivera gärna dina förslag.

Trådstart måste initiera diskussion med anknytning till filosofisk term och inte bara: så här känner jag för livet. Det är inte filosofi, det är flum. Existentialism hör faktiskt bättre hemma i psykologiforumet.

Det rensar bort hippies.
Citera
2023-12-22, 13:10
  #40
Avstängd
yonnys avatar
Filosofi var dött innan mig - bara massa tes'er som var lingvistiska u-turns såsom "om ett träd faller i skogen och ingen hör det...". Skittråkiga professorer hade SU om ämnet åxå. inga jobb på den branchen (problem på jobbet så man borde anlita en filosof - nån som läst alla Platons originalböcker lixom).

det ämnet var mer idéhistoria än vetenskap innan mig.

och flashbacks filosofiSubforum reflekterar ju det också: en sticky är "Hur gör vi filosofiforumet bättre?" dvs "hur gör vi d mindre dåligt?". Men mina trådar där papperskorgas iaf inte för att ha tillhört fel ämne.
Citera
2024-01-19, 20:36
  #41
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag undrar om den "höjda" nivån på underforumet fungerar som tänkt.
Nu är jag inte moderator längre, men jag kan definitivt säga att trams, off topic och felplacerade trådar minskade radikalt över tid efter införandet av tydligare riktlinjer.

Ett underforum är en kategori av diskussioner. Med tydligare avgränsningar för kategorin borde det vara lättare att göra rätt och förstå vad som faller under den kategorin. Ett kvalitetstecken kan vara att en diskussion ligger under rätt underforum och i det avseendet är det en högre nivå på forumet nu än vad det var tidigare.

Det är nog mer än välkommet med förbättringsförslag om du inte håller med om att det var en höjning av underforumet. Att ha ett separat forum för akademisk filosofi fungerade tyvärr inte.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback