Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-04, 20:38
  #13
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Fan också, på grund av idiotiska råd på den här sidan har jag nu mailat ut elevens svar för nå¨gon timme sedan.

Men jag får skylla mig själv.

Jag kan väl åberopa att eleven gett kunskaper muntligt om jag blir anmäld till skolinspektionen? Vill inte förlora mitt jobb.
Citera
2020-06-04, 22:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Fan också, på grund av idiotiska råd på den här sidan har jag nu mailat ut elevens svar för nå¨gon timme sedan.

Men jag får skylla mig själv.

Jag kan väl åberopa att eleven gett kunskaper muntligt om jag blir anmäld till skolinspektionen? Vill inte förlora mitt jobb.

Misstänker också att många uppgifter inte är så lätta att vidarebefordra, ett uppdrag att skriva ett referat på en bok som lärjungen fått läsa innan, det går ju enkelt om den lämnats in digitalt och sparas så, men de flesta skoluppgifter på plats lär fullgöras med papper och penna, sedan inlämnas och efter att de rättats eller bedömts lämnats åter. Då skulle det bli krav på att kopiera allt sådant innan de lämnades åter, det lär knappast ske! Det som även i första exemplet kan problematisera det hela är att underlaget (boken) måste finnas, eller göras, tillgängligt för de målsmän vilka infordra desamma.
Citera
2020-08-04, 20:01
  #15
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Icke då, läser ni Skollag 3:3 samt Läroplanen kap 2 (oavsett skolform) ser man snart att läraren är skyldig att a) hålla ett utvecklingssamtal per termin och inte mer än så b) hålla föräldrarna informerade om skoldagen pga. tillsynsplikten. Det räcker med att delge vårdnadshavarna muntligt eller skriftligt via en skolportal. Läraren behöver inte ge ut sitt arbetsmaterial och vissa prov är dessutom under provsekretess.

Jag kan tänka mig ett dussin anledningar till varför inte vissa uppgifter skall delas med vårdnadshavarna. Därav informerar man muntligt eller skriftligt och beskriver sin BEDÖMNING av elevens kunskapsutveckling.

Du har ju såklart rätt Methos. Mitt svar var slarvigt.

Däremot inget som hindrar att man kan, med sin egen goda vilja, visa föräldern ett prov som eleven gjort och förklara för denne hur man har bedömt. Däremot är det ju inte ett krav enligt skollagen att göra så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback