Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-03, 19:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Rasismen är ju vår tids kardinalsynd, den som alla ständigt går och tänker på, och får man en chans att tolka någonting efter det narrativet så går det helt enkelt inte att stå emot. Det är nog ganska likt victorianernas syn på sexualiteten, den fick helst inte förekomma ens som tanke och därför tänkte man på den jämt och tillskrev den precis allt ont.

C.S. Lewis beskrev det nog bra när han – långt innan just rasismen fick denna ställning – lät djävulen hävda att det var frestarens förföriska taktik att i varje tidsålder peka ut just en enda synd som den absolut värsta och mest förbjudna. Då var enkelt att få människorna att ta lätt på alla andra slags synder och begå dem, samtidigt som de beskäftigt och skenheligt tog avstånd från den Enda Riktigt Hemska Synden. Så fungerar nog även de svarta rutorna i sociala media, som ett slags avlatsbrev.

Ja, folk i allmänhet är ganska lättmanipulerade helt enkelt. En annan grej kan ju vara att det gamla skambeläggandet har gjort comeback med sociala medier, mobilkameror och internet. Min spontana känsla är att skam och tabu minskade under efterkrigstiden i och med urbanisering när folk lämnade sina små lanthålor och blev mer anonyma i storstan. Godtyckliga rasismanklagelser hade inte fått fäste på 80-talet annat än om det slagits upp på en löpsedel möjligen. Alla jävla kändisar (inklusive USAs president) twittrade inte 24 timmar om dygnet. All världens knäppskallar kom inte i naturlig kontakt med varandra och eldade på varandras vanföreställningar oavsett om det gäller genus, jihad eller anti-darwinism.
Citera
2020-06-03, 19:44
  #14
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h893a
Ja, folk i allmänhet är ganska lättmanipulerade helt enkelt. En annan grej kan ju vara att det gamla skambeläggandet har gjort comeback med sociala medier, mobilkameror och internet. Min spontana känsla är att skam och tabu minskade under efterkrigstiden i och med urbanisering när folk lämnade sina små lanthålor och blev mer anonyma i storstan. Godtyckliga rasismanklagelser hade inte fått fäste på 80-talet annat än om det slagits upp på en löpsedel möjligen. Alla jävla kändisar (inklusive USAs president) twittrade inte 24 timmar om dygnet. All världens knäppskallar kom inte i naturlig kontakt med varandra och eldade på varandras vanföreställningar oavsett om det gäller genus, jihad eller anti-darwinism.

Ja, det är en av mina älsklingsteser som jag ständigt brukar älta, att det är en konsekvens av själva mediesamhällets tillväxt. De människor som tyckt särskilt illa om folket i sin närhet – i hembyn, skolan, familjen, det egna landet och den egna historien – fick med mediesamhället en gyllene möjlighet att rymma till fiktionens, stämningarnas och symbolernas värld. Där är en symbolhändelse i USA långt viktigare än nånting som sker i den egna verkligheten, som ju f.ö. huvudsakligen är befolkad av människor man tycker rejält illa om. Sen försöker man sminka upp detta hat med handhjärtan och kärleksmemer.
Citera
2020-06-04, 10:34
  #15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vilket otroligt välskrivet och intressant inlägg! Jag häpnade när alla kändisar helt plötsligt blev får och lade ut svarta rutor, blev t o m förbannad.

Emot rasism är jag, men mig tappade dem i diskussionen som pågår.
Jag såg två, tre på Facebook som gjorde det (typ Candy Crushspelande fotbollsmorsor) och jag tänkte:

- Hur ängsliga måtte inte de här människorna vara? Hur jobbigt det måste vara att sitta och fundera:
"Nu har jag haft profilbilden svart i en halvtimme, räcker det, kan jag byta tillbaka nu, eller måste gå en HEL timme för att jag inte ska anses rasistisk, eller inte anses vara en tillräckligt bra allierad?"
Citera
2020-06-04, 17:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tror tankeläsningen bottnar i en större kontext. Som du är inne på, man härleder tidigare dödsfall och drar slutsatsen om rasism. Nu tror jag inte, åtminstone inte amerikaner, definierar rasism som nödvändigtvis aktiv vilja att döda folk med annan hudfärg. Rasism kan också vara ogrundad rädsla för en folkgrupp.

Att svarta misstänkta omkommer av olyckliga omständigheter i kombination med polisingripanden, snarare än av juridiskt motiverat nödvärn, är alltså vanligare än att vita dör av omotiverat polisvåld. För att poliser i allmänhet är mer rädda för svarta. Av samma anledning som folk är mer rädda för fem svarta killar som står och röker i en korsning till dunkande rapmusik. Är det istället fem vita långhåriga blonda skejtare som står med brädorna och flabbar är de mest störigt. Om polisen får ett samtal om att ungdomar står och dricker alkohol offentligt kommer de närma sig de här två grupperna med misstänkta på helt olika sätt. Det här ska då enligt debatten också handla om rasism.

Du gör ett vettigt inlägg i diskussionen, och i runda slänger tror jag även du har rätt i din analys gällande hur media/allmänheten tolkar det hela, samtidigt tror jag det finns goda skäl att ifrågasätta vissa av dessa perspektiv och de premisser de grundar sig på.
Jag tror knappt ens BLM-Sverige skulle definiera rasism som 'viljan att döda'; men rädsla, obehag, eller instinkten att behandla individer inom vissa grupper med mer välvilja och andra mer större grad av skepticism utifrån deras hudfärg är mer förståndiga sätt att tolka 'vardagsrasismen' om man uttrycker det så, den mer implicita formen av rasism, i kontrast mot mer explicit ideologisk rasism.

Ett ganska fundamentalt problem med den tidigare formen är dock att den inte alltid är 'ogrundad' som du säger, för enskilda personer kan den snarare vara oerhört välgrundad (så även att vara rädd för polisen som laglydig svart exempelvis, är för vissa helt befogad och för andra inte).
Om jag utgår från egen erfarenhet, jag har bott i Malmö hela mitt liv, inte de värsta områdena, men verkligen inte de bästa heller. Har hunnit bli utsatt fler flertalet rån och rånförsök, flertalet oprovocerade misshandelsfall, och vänner har blivit utsatta för än mer och värre.
Ingen förövare har någonsin varit etnisk svensk. Verkligen ingen i ens närhet, som har återberättat ett våldsbrott de utsatts för till mig, har beskrivit en svensk förövare, en enda gång, och jag har hunnit höra en hel del, några väldigt grova grejor i stil med gruppvåldtäkt av en 12-åring...
Att utifrån den erfarenheten inte börja dra vissa slutsatser om respektive grupps våldsbenägenhet och anpassa sitt beteende därefter för att undvika att det sker igen är väldigt, väldigt svårt, och jag skulle även hävda att det vore djupt irrationellt att inte göra det.

Sedan gör jag mitt yttersta för att inte lägga denna generella bild på enskilda individer som är araber, svarta eller något annat, då man så klart träffat gott om personer inom dessa grupper som inte är våldsbenägna alls, och hur sköna som helst.
Men ja, ser jag ungdomsgäng på 5+ killar, så kommer jag att vara väsentligt mer obekväm att gå förbi dem om de är araber/svarta än jag är om dem är svenskar.
Det grundar sig i erfarenhet, 'domar', inte fördomar.
Induktion må vara en felbar logik, men också helt en nödvändig att applicera i vardagen för att åstadkomma en rimlig riskminimering...
Fem unga män från Somalia är farligare att gå förbi än 5 gamla tanter från Japan, och förstår man inte någonting så grundläggande är man dömd att vinna en Darwin-award och plockas bort från genpolen...

Sedan förstår jag att det är både irriterande och orättvist att som skötsam individ behöva motta sociala konsekvenser utifrån andra människors handlingar, men det bör inte ses som mer anmärkningsvärt än att en tjej som blivit utsatt för sexuella övergrepp blir obekväm av att gå ensam intill en främmande man på en mörk gata, och det bör inte tolkas som att hon varken hatar eller är fördomsfull mot män för det.
Det stör åtminstone inte mig när det sker trots att jag vet att jag inte är farlig, men visst, så klart är det skillnad mot det och om man skulle bli skjuten av polisen eller få utstå jämförbart allvarliga konsekvenser som följd av inställningen.

Citat:
Många dödsfall med svarta inblandade tycks ha skett lite av "en olycka". Polisen ska gripa eller av annan anledning närma sig en misstänkt. Tjafs uppstår och polisen börjar skjuta. Trots att det visat sig i efterhand att den misstänkte var obeväpnad. Vita skjuts också av polisen. Dock verkar det vara lite mer motiverat i de fallen. Typ en pundare med vapen i händerna.

Detta är en bild jag ifrågasätter, jag tror inte att den stämmer i det stora hela, och att det har mer att göra med vad media väljer att lyfta fram och inte som skapat denna föreställning.
Någon i huvudtråden om Floyd länkande till här kanalen, som jag tyckte var väldigt intressant;
https://www.youtube.com/channel/UCXM...kYZuB3g/videos
Givet antalet bodycam-klipp av polisskjutningar kanalen lägger upp lär detta vara en ganska ansenlig andel av totalen, om än långt ifrån alla.
Har nu tittat igenom ganska många av klippen, och det säger ju en del om hur 'triggerhappy' amerikansk polis kan vara, men också varför dem är det...
Inte direkt ovanligt att någon plockar upp en pistol mot polisen, och ibland rena krigsscener på gatorna med automatgevär...

Jag ser absolut inte något tydligt mönster gällande ras i polisens agerande i dessa i alla fall(eller den statistik jag tagit del av heller), men tro mig när jag säger (eller titta själv och bedöm) att en cynisk ideolog kan givet det omfattande materialet välja att spinna detta helt enligt egen agenda, vilket många också väljer att göra...
I synnerhet innan själva videomaterialet faktiskt publicerats, och man bara utgår ifrån vissa basfakta.

Här finns både helt korrekta ingripande, helt inkorrekta ingripande, och allt däremellan.

Det finns halsgrepp på liggande relativt samarbetsvillig vit man vars huvud trycks mot trottoaren (inte lika länge eller allvarligt som med Floyd, men med vissa likheter), det finns ett klipp där 4-5 poliser som står och sparkar och slår vilt på en liggande misstänkt vit tonåring i flera minuter, efter att dem släpat ut honom genom rutan från en kraschande bil efter en biljakt, lite i likhet med Rodney King, och massa sådant här, som jag åtminstone misstänker hade kunnat få ett helt annat medialt genomslag om polisen gjort detsamma mot en afroamerikan, och som då hade tillåtits bygga upp detta påstådda 'mönster' jag som högst betraktar vara en halvsanning.

Nästan samtliga av dem 'halvkorrekta' skjutningarna av icke-beväpnade personer hade dessutom kunnat undvikas genom att helt enkelt följa polisens instruktioner; som att hålla händerna uppe och inte börja gräva i sina fickor.

Sedan är ju amerikansk polis är ju sedan sett med svenska ögon ganska sjuk från första början, och tar väldigt snabbt till dödligt våld...

Jag är nyfiken på vad du menar att det finns för belägg på att "svarta misstänkta omkommer av olyckliga omständigheter i kombination med polisingripanden, snarare än av juridiskt motiverat nödvärn, är alltså vanligare än att vita dör av omotiverat polisvåld".
Var har du fått detta ifrån, och syftar du då på relativt total folkmängd, eller relativt antalet misstänkta förövare?
Beroende på vad man utgår ifrån uppstår nämligen två väldigt skilda bilder.

Citat:
Ingen tror nog på allvar att Chauvin planerade att med berått mod mörda Floyd. Det vore lite för efterblivet eftersom händelsen filmades och ett helt gäng vittnen var närvarande. Hade han för avsikt att döda Floyd hade han kunnat ta honom runt hörnet och skjuta honom i huvudet. Ännu smidigare hade väl varit att han som polis sprider ut i häktet att Floyd är både tjallare och pedofil. Till häktet skulle han ju om han överlevt.

Då har du nog inte läst så noga i tråden om händelsen, då det verkar finnas en del som hävdar att dem på allvar tror detta även vid ifrågasättande. Det finns dock också stollar där som menar att Chauvin inte ens gjorde någonting fel; så det finns många stolpskott här i världen...
Jag håller dock helt med i vad du säger, det hade varit mäkta dumt tillvägagångssätt om han faktiskt medvetet planerade att ha ihjäl honom.

Citat:
Poängen är att det nog inte är någon som inbillar sig att Chauvin hade någon rasistisk agenda att döda svarta. Däremot håller han ned en misstänkt på marken med knät över halsen. En person som alltså är obeväpnad och misstänkt för att ha betalat med falska sedlar. Och frågan är varför Chauvin med kollegor sågs sig nödgade att behandla Floyd som om han vore en beväpnad terrorist som vilken sekund som helst kunde flyga upp från marken och gå helt bananas. Det uppenbara svaret är att de helt enkelt var rädda/oroliga. Ett antagande bland allmänheten tycks ju då vara att de var rädda just för att han var svart. Enligt föreställningen om att alla svarta är gängmedlemmar som lyssnar på gangstarap och sysslar med drive-by shootings. Eftersom de var ungefär som sådan han blev behandlad.

Du nämner några gånger 'rädsla', och jag tror inte om jag skall spekulera att 'rädsla', vare sig generell eller rasistiskt grundad, ens var en faktor till Chauvins agerande, även om det i generella fall kan vara så.
Jag tror att han gillade våld och makt, och njöt av situationen, och hade gjort det även om det vore någon WT-methhead han tryckte sitt knä mot.
Jag vet inte att så är fallet, men det är min spekulation åtminstone, som jag till skillnad från vissa media-tyckare är fullt bekväm att kalla just en spekulation.
Citera
2020-06-04, 20:15
  #17
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Du gör ett vettigt inlägg i diskussionen, och i runda slänger tror jag även du har rätt i din analys gällande hur media/allmänheten tolkar det hela, samtidigt tror jag det finns goda skäl att ifrågasätta vissa av dessa perspektiv och de premisser de grundar sig på.
Jag tror knappt ens BLM-Sverige skulle definiera rasism som 'viljan att döda'; men rädsla, obehag, eller instinkten att behandla individer inom vissa grupper med mer välvilja och andra mer större grad av skepticism utifrån deras hudfärg är mer förståndiga sätt att tolka 'vardagsrasismen' om man uttrycker det så, den mer implicita formen av rasism, i kontrast mot mer explicit ideologisk rasism.

Ett ganska fundamentalt problem med den tidigare formen är dock att den inte alltid är 'ogrundad' som du säger, för enskilda personer kan den snarare vara oerhört välgrundad (så även att vara rädd för polisen som laglydig svart exempelvis, är för vissa helt befogad och för andra inte).
Om jag utgår från egen erfarenhet, jag har bott i Malmö hela mitt liv, inte de värsta områdena, men verkligen inte de bästa heller. Har hunnit bli utsatt fler flertalet rån och rånförsök, flertalet oprovocerade misshandelsfall, och vänner har blivit utsatta för än mer och värre.
Ingen förövare har någonsin varit etnisk svensk. Verkligen ingen i ens närhet, som har återberättat ett våldsbrott de utsatts för till mig, har beskrivit en svensk förövare, en enda gång, och jag har hunnit höra en hel del, några väldigt grova grejor i stil med gruppvåldtäkt av en 12-åring...
Att utifrån den erfarenheten inte börja dra vissa slutsatser om respektive grupps våldsbenägenhet och anpassa sitt beteende därefter för att undvika att det sker igen är väldigt, väldigt svårt, och jag skulle även hävda att det vore djupt irrationellt att inte göra det.

Sedan gör jag mitt yttersta för att inte lägga denna generella bild på enskilda individer som är araber, svarta eller något annat, då man så klart träffat gott om personer inom dessa grupper som inte är våldsbenägna alls, och hur sköna som helst.
Men ja, ser jag ungdomsgäng på 5+ killar, så kommer jag att vara väsentligt mer obekväm att gå förbi dem om de är araber/svarta än jag är om dem är svenskar.
Det grundar sig i erfarenhet, 'domar', inte fördomar.
Induktion må vara en felbar logik, men också helt en nödvändig att applicera i vardagen för att åstadkomma en rimlig riskminimering...
Fem unga män från Somalia är farligare att gå förbi än 5 gamla tanter från Japan, och förstår man inte någonting så grundläggande är man dömd att vinna en Darwin-award och plockas bort från genpolen...
Du har säkert helt rätt. Men det är i så fall något polisen misslyckats med att kommunicera till allmänheten i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Detta är en bild jag ifrågasätter, jag tror inte att den stämmer i det stora hela, och att det har mer att göra med vad media väljer att lyfta fram och inte som skapat denna föreställning.
Någon i huvudtråden om Floyd länkande till här kanalen, som jag tyckte var väldigt intressant;
https://www.youtube.com/channel/UCXM...kYZuB3g/videos
Givet antalet bodycam-klipp av polisskjutningar kanalen lägger upp lär detta vara en ganska ansenlig andel av totalen, om än långt ifrån alla.
Har nu tittat igenom ganska många av klippen, och det säger ju en del om hur 'triggerhappy' amerikansk polis kan vara, men också varför dem är det...
Inte direkt ovanligt att någon plockar upp en pistol mot polisen, och ibland rena krigsscener på gatorna med automatgevär…
Grejen är ju att om det vi ser i klippen är vardagsmat för amerikanska poliser borde de rimligtvis ha så pass mycket erfarenhet att de hade kunnat hantera situationerna på ett mindre uppjagat och kaosmässigt vis. Många av klippen visar ju poliser som vrålar i panik och tömmer hela magget med bostadshus och åkande bilar i skottriktningen. Jämför med militär i Irak och Afghanistan som söker genom hus och fordon efter IS-krigare flera gånger per dag. De är också garanterat rädda men har en långt mycket bättre träning på den här typen av konfrontationer. Visst finns det massa knäppgökar med vapen i USA. Men det är i sig ingen ursäkt för polisen att hantera situationerna som de gör (=trigger happy).

Enligt The Guardians undersökning är det nästan fyra (3,49) gånger större risk att bli skjuten av polisen som svart jämfört med att vara vit. Den siffran gäller alltså för obeväpnade misstänkta. Det lär alltså ligga någonting i att det oftare utmynnar i skottlossning när polisen närmar sig en svart misstänkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Jag ser absolut inte något tydligt mönster gällande ras i polisens agerande i dessa i alla fall
Det finns ju ett tydligt mönster om siffran ovan stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Det finns halsgrepp på liggande relativt samarbetsvillig vit man vars huvud trycks mot trottoaren (inte lika länge eller allvarligt som med Floyd, men med vissa likheter), det finns ett klipp där 4-5 poliser som står och sparkar och slår vilt på en liggande misstänkt vit tonåring i flera minuter, efter att dem släpat ut honom genom rutan från en kraschande bil efter en biljakt, lite i likhet med Rodney King, och massa sådant här, som jag åtminstone misstänker hade kunnat få ett helt annat medialt genomslag om polisen gjort detsamma mot en afroamerikan, och som då hade tillåtits bygga upp detta påstådda 'mönster' jag som högst betraktar vara en halvsanning.
Det man får ha i åtanke är att polisen i USA långt in på sextiotalet genomsyrades av systematisk rasism. Det är förvisso sant gällande alla myndigheter på den tiden. Men helt uppenbart är att polisen utan tvekan sysslat med negativ särbehandling av svarta. Visst kan man förklara vissa ingripanden med att den enskilde polisen varit uppenbart olämplig och begått tjänstefel. T ex genom att peka på liknande ingripanden mot vita som slutat i katastrof.

Med tanke på den historiska rasismen blir det dock svårare att utpeka polisiära övergrepp mot svarta som isolerade händelser. Det är lite som att systematiskt vägra komma i tid på jobbet, för att sedan bli förvånad över att ingen riktigt tror på en när bussen faktiskt var försenad. Det skulle också vara meningslöst att påpeka att andra anställda ibland kommer för sent då och då.

Vilken verklighetsförankring narrativet att polisen genomsyras av systematiskt rasism har finns det nog inget svar på. Många verkar ju dock uppenbarligen tycka att rasismen inte har lämnat byggnaden än.
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Jag är nyfiken på vad du menar att det finns för belägg på att "svarta misstänkta omkommer av olyckliga omständigheter i kombination med polisingripanden, snarare än av juridiskt motiverat nödvärn, är alltså vanligare än att vita dör av omotiverat polisvåld".
Var har du fått detta ifrån, och syftar du då på relativt total folkmängd, eller relativt antalet misstänkta förövare?
Beroende på vad man utgår ifrån uppstår nämligen två väldigt skilda bilder.
Det är åtminstone vanligare att obeväpnade svarta blir skjutna av polisen. Om det är vanligare att som svart bli dödad av polisen ska jag låta vara osagt. Det lär ju, nu gissar jag dock, hänga ihop med hur ofta man blir skjuten.

Ovan baserar jag på The Guardians databas samt forskningsrapporten från NCBI. Jag medger att jag inte är tillräckligt begåvad för att tillgodogöra mig alla formler och kurvor i rapporten. Jag begriper dock att dokumentet i sin helhet tallar för att bias föreligger i polisens skjutningar.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4634878/
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Då har du nog inte läst så noga i tråden om händelsen, då det verkar finnas en del som hävdar att dem på allvar tror detta även vid ifrågasättande. Det finns dock också stollar där som menar att Chauvin inte ens gjorde någonting fel; så det finns många stolpskott här i världen...
Jag håller dock helt med i vad du säger, det hade varit mäkta dumt tillvägagångssätt om han faktiskt medvetet planerade att ha ihjäl honom.
Jo, jag har förstått att det finns de som på riktigt tror att Chauvin hade för avsikt att döda Floyd. Jag har svårt att ta det på allvar bara. Det innebär ju att samtliga poliser på plats rimligen måste ha varit inblandade i konspirationen. Kåranda i all ära, men jag förutsätter att de flesta poliser annars skulle försökt stoppa en kollega som helt uppenbarligen försöker mörda en misstänkt. Särskilt när vittnen är närvarande.
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Du nämner några gånger 'rädsla', och jag tror inte om jag skall spekulera att 'rädsla', vare sig generell eller rasistiskt grundad, ens var en faktor till Chauvins agerande, även om det i generella fall kan vara så.
Jag tror att han gillade våld och makt, och njöt av situationen, och hade gjort det även om det vore någon WT-methhead han tryckte sitt knä mot.
Jag vet inte att så är fallet, men det är min spekulation åtminstone, som jag till skillnad från vissa media-tyckare är fullt bekväm att kalla just en spekulation.
Det där kan ju mycket väl stämma. Det är lika möjligt att händelsen inte hade några rasistiska undertoner alls. Tyvärr är det ju i så fall ändå utmärkt ammunition för BLM som hävdar att just svarta utsätts för övergrepp av polisen. Vilket är det som syns i videon. Debatten blir ju egentligen inte mindre viktig eller aktuell även om man hittar en video där Chauvin sitter på en vit misstänkt.
Citera
2020-06-05, 01:15
  #18
Medlem
HeinrichCuckerts avatar
För att klargöra en sak först, det är inte en sanning att George Floyd avled pga kvävning. Den officiella obduktionen säger hjärtstillestånd orsakat av ett antal faktorer däribland polisernas ingripande.
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Enligt The Guardians undersökning är det nästan fyra (3,49) gånger större risk att bli skjuten av polisen som svart jämfört med att vara vit. Den siffran gäller alltså för obeväpnade misstänkta. Det lär alltså ligga någonting i att det oftare utmynnar i skottlossning när polisen närmar sig en svart misstänkt.

Det finns ju ett tydligt mönster om siffran ovan stämmer.
Nej, det finns inte ett tydligt mönster. Du verkar tro att de obeväpnade som blir dödade är lika passiva och utsatta som i fallet Floyd, det stämmer inte. Ta till exempel fallet som orsakade upploppet i Ferguson, en obeväpnad svart man skjuts av polis, ett vittne påstår sig ha sett mannen sträcka händerna i luften som leder till att media och BLM hetsar och det blir upplopp. Händelseförloppet motbevisades senare av den tekniska undersökningen som stämde med ett annat vittne som sa att mannen slog polisen genom den öppna rutna och sträckte sig efter tjänstevapnet. Kuriosa i sammanhanget är att den skjutnes familj använde sig av Michael Baden för att genomföra en egen obduktion som också den motbevisades av den tekniska undersökningen. Det är alltså samma Baden som gjorde undersökningen åt Floyds familj.

Det finns alltså flera fall då polisen haft rätten att skjuta enligt de utredningar som gjorts, och dessa fall då obeväpnade dödas inträffar oftast i samband med ett brott. Därför ser du ungefär samma överrepresentation, om än något högre, av svarta som du gör i fall då den skjutne var beväpnad. Personligen tror jag även baserat på det jag sett att en del av överrepresentationen i skjutningar av obeväpnade beror på att svarta agerar mer impulsivt och oberäkneligt vid möten med polis.

Citat:
Med tanke på den historiska rasismen blir det dock svårare att utpeka polisiära övergrepp mot svarta som isolerade händelser. Det är lite som att systematiskt vägra komma i tid på jobbet, för att sedan bli förvånad över att ingen riktigt tror på en när bussen faktiskt var försenad. Det skulle också vara meningslöst att påpeka att andra anställda ibland kommer för sent då och då.

Vilken verklighetsförankring narrativet att polisen genomsyras av systematiskt rasism har finns det nog inget svar på. Många verkar ju dock uppenbarligen tycka att rasismen inte har lämnat byggnaden än.
Märklig logik i det första stycket och du motsäger dig själv i det andra stycket.
Citera
2020-06-05, 01:22
  #19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeinrichCuckert
Nej, det finns inte ett tydligt mönster.
Dåså, då stämmer inte siffrorna alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av HeinrichCuckert
Märklig logik i det första stycket och du motsäger dig själv i det andra stycket.
Jag tror du blandar ihop min åsikt med min gissning om andras åsikt. Jag försöker mig inte på någon logik.
Citera
2020-06-05, 03:56
  #20
Medlem
NamnlosBarns avatar
Varför är det mest vita människor som skriker och gapar !" Black lives matter " skriva en hel bibel på instagram och försöka fiska likes från sina följare , speciellt dom svarta? Finns så många kändisar som försöker passa på nu och det äcklar mig. Felicia aweklev t.ex om man kollar på hennes senaste tiktok video. Så jävla pinsamt och tillgjort.
Citera
2020-06-05, 03:57
  #21
Medlem
NamnlosBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Varför är det mest vita människor som skriker och gapar !" Black lives matter " skriva en hel bibel på instagram och försöka fiska likes från sina följare , speciellt dom svarta? Finns så många kändisar som försöker passa på nu och det äcklar mig. Felicia aweklev t.ex om man kollar på hennes senaste tiktok video. Så jävla pinsamt och tillgjort.


Menar då speciellt likes från sina svarta följare.
Citera
2020-06-05, 06:22
  #22
Avstängd
En internationell högtidsdag till hans ära!
Citera
2020-06-05, 12:05
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du har säkert helt rätt. Men det är i så fall något polisen misslyckats med att kommunicera till allmänheten i så fall.

(Har kortat ned vissa citat, av platsskäl)

Ja, jag tror inte att Amerikansk polis har lika många 'kommunikatörer' som svensk polismyndighet har om jag uttrycker mig så.
Det tror jag dock inte är önskvärt heller, men jag tror inte att just den här saken är polisens fel utan mer media och olika ideologer, och möjligen att dem som är språkrör av olika slag för polismyndigheten inte mäktar med att stå emot mediastormarna av hänsyn till deras egna individuella karriär och framtid.

Citat:
Grejen är ju att om det vi ser i klippen är vardagsmat för amerikanska poliser borde de rimligtvis ha så pass mycket erfarenhet att de hade kunnat hantera situationerna på ett mindre uppjagat och kaosmässigt vis.
...
Men det är i sig ingen ursäkt för polisen att hantera situationerna som de gör (=trigger happy).

Situationer likt den här med Floyd tror jag inte riktigt är 'vardagsmat', även om det garanterat sker mer regelbundet där än det gör i liksom Sverige (även per capita, troligtvis med enorm marginal). Det finns ändå vissa förståeliga skäl till att just detta fall blivit så uppmärksammat, det visar ändå en även för USA anmärkningsvärd ogiltighet inför den misstänkas liv och hälsa. Man blir ju liksom upprörd av det.

Jag delar uppfattningen att vapenkoncentrationen inte rättfärdigar den 'skjutgladheten' man kan se i Amerikanska polisvideor, det är verkligen inte en aspekt jag hade velat importera hit trots att jag gärna hade sett något 'hårdare tag' ibland i Sverige, men den Amerikanska allmänheten lär vara ganska medveten om att det är så, och bör då ha förstånd att agera därefter om dem värderar sina egna liv, i synnerhet när vapen redan är dragna.

Citat:
Enligt The Guardians undersökning är det nästan fyra (3,49) gånger större risk att bli skjuten av polisen som svart jämfört med att vara vit. Den siffran gäller alltså för obeväpnade misstänkta.
...

Ovan baserar jag på The Guardians databas samt forskningsrapporten från NCBI.
...

Även om det ytligt tyder för det, så behöver det faktiskt inte betyda att det mönster detta innebär är att polisen gör någon orättfärdig diskriminering i samband med skjutningar utifrån ras.

Det finns stora kulturella skillnader i respektive 'community', såväl nationellt som lokalt, och ibland är det obeväpnad till trots beteendet i sig hos den misstänkta som befogar och resulterar i skjutningen.
Jag kommer att tänka på ett klipp från den kanalen, där en svart man stoppas för något trafikbrott eller något. Dem talar några minuter, jag minns inte detaljerna kring samtalet men mannen blir alltmer uppstirrad, panikartad och verkar överväga att fly. Polisen drar då också sitt vapen, och mannen börjar spreta med sina armar mot vapnet och börjar sedan köra - medan polisen som hänger liksom med på bilen som börjar köra iväg snabbt på motorvägen, och några sekunder senare skjuter polisen föraren.
Utifrån åtminstone de definitioner du angett så hade ju detta exempel hamnar med i denna statistiken, polisen sköt en obeväpnad svart man.
Men jag tror ju ingen skulle kalla skottlossningen som ett exempel på diskriminering eller rasism...
Just skjutningar mellan polis och misstänkta tenderar dessutom att vara inom samma ras, då USA är extremt segregerat och poliserna i fråga ofta själva är från områdena de arbetar inom. Dvs de allra flesta i USA som skjuter svarta misstänka, är svarta poliser.

Om man dessutom accepterar föreställningen att polisen och rättsväsendet inte kommer att behandla en rättvist, eller att man hatar polisen á la 'gansterrap', 'acab, fuck the police' och sådant, så tror jag också det är klart vanligare att man också väljer att antingen fly eller ignorera polisens befallningar även när man egentligen inte begått något brott, (så oberoende om föreställningen vore korrekt eller inte) och jag tror verkligen inte att dessa uppfattningar och föreställningar är likvärdigt anammade inom olika etniska grupper i USA.
Då får man lätt en helt felaktig bild genom att ytligt titta på siffrorna i typiskt media-manér, och en ganska annorlunda bild om man tittar djupare i siffrorna med mer akademiska ögon.

Jag kan inte heller avläsa eller förstå precis alla siffror och grafer som redovisas i den länk du skickade, men låt mig citera följande från den under rubriken 'discussion';

It is important to reiterate that these risk ratios come only from the sample of individuals who were shot by police and census data on race/ethnicity-specific population information. The USPSD does not have information on encounter rates between police and subjects according to ethnicity. As such, the data cannot speak to the relative risk of being shot by a police officer conditional on being encountered by police, and do not give us a direct window into the psychology of the officers who are pulling the triggers. The racial biases and behaviors of officers upon encountering a suspect could clearly be components of the relative risk effects observed in the data, but other social factors could also contribute to the observed patterns in the data. More specifically, heterogeneity in encounter rates between suspects and police as a function of race could play a strong role in the racial biases in shooting rates presented here.

Med andra ord - datan kan också vara helt konsekvent med följande påstående; 'desto mer kriminell en grupp är, desto mer sannolikt är det att en individ inom gruppen blir skjuten av polis', ett synnerligen icke-kontroversiellt påstående.
Trots detta kan man regelbundet notera att såväl media, som aktivister (ibland också svårt att skilja de två...), använder just den här typen av studier för att konstatera att rättsväsendet är rasistiskt, vita poliser är rasister, 'det vita samhället' som helhet är rasister, hatar svarta och värderar inte svarta liv, och sprider utifrån det denna uppfattningen om att 'er ras är under angrepp av rasister och ni måste försvara er' ungefär...

Jag vet inte om jag är onödigt defensiv då jag är vit själv, men att använda lögner och halvsanningar för att skuldbelägga och hata människor av en viss hudfärg låter väldigt likt rasism i mina öron, och jag blir något oroad av hur lättvindigt sådant här sprids och hur sällan det ens ifrågasätts i etablerade mediala kretsar som någon social sanning...
Inte ovanligt är det heller att den som faktiskt ifrågasätter det själv anklagas för att vara just rasist, vilket låter som ett recept för evig etnisk konflikt...

Citat:
Det man får ha i åtanke är att polisen i USA långt in på sextiotalet genomsyrades av systematisk rasism.
...

Med tanke på den historiska rasismen blir det dock svårare att utpeka polisiära övergrepp mot svarta som isolerade händelser.
...

Ja, den historiska kontexten finns och lever vidare tyvärr, och givet hur tankegångarna kring ämnet verkar gå till idag, så är jag inte så säker på att det egentligen går att bli av med dessa föreställningarna, åtminstone inte på länge...

Även med en 100% perfekt icke-diskriminerande poliskår och rättsväsende, vilket jag verkligen inte skulle beskriva dagens USA som (det sker absolut, däremot inte i omfattningen att 2/3 obeväpnade svarta som blir skjutna av polis är på grund av diskriminering/rasism, som de siffrorna antyder), så hade uppfattningen ändå levt vidare givet logiken den bygger på, med det hat som tillkommer på köpet...

Citat:
Jo, jag har förstått att det finns de som på riktigt tror att Chauvin hade för avsikt att döda Floyd. Jag har svårt att ta det på allvar bara. Det innebär ju att samtliga poliser på plats rimligen måste ha varit inblandade i konspirationen. Kåranda i all ära, men jag förutsätter att de flesta poliser annars skulle försökt stoppa en kollega som helt uppenbarligen försöker mörda en misstänkt. Särskilt när vittnen är närvarande.

Det tror jag också. Däremot tycker jag gott att de övriga poliserna kunde ställas till svar för låt säga tjänstefel eller någonting liknande, då dem faktiskt borde ha sett vad som skedde och agerat därefter. Rätt att dem sparkades i alla fall.

Citat:
Det där kan ju mycket väl stämma. Det är lika möjligt att händelsen inte hade några rasistiska undertoner alls. Tyvärr är det ju i så fall ändå utmärkt ammunition för BLM som hävdar att just svarta utsätts för övergrepp av polisen. Vilket är det som syns i videon. Debatten blir ju egentligen inte mindre viktig eller aktuell även om man hittar en video där Chauvin sitter på en vit misstänkt.

'Ammunition' är nog rätt begrepp i sammanhanget, ja.
Ja, i någon mening är det ju trots allt en legitim roll av media att utifrån enskilda händelser skapa debatter om generella samhällsproblem, och skulle någon sådan video komma till ytan så tror jag inte att man hade gjort någon större grej av det ens, annat än på tydligt högervridna kanaler.

Själv ser jag dock att den rasistiska dimensionen snarare döljer den mer fundamentala diskussionen kring övervåld, maktfullkomlighet och inkompetens bland vissa poliser, den avsaknad av fungerande skyddsnät mot att utbilda/anställa sådana till poliser samt den 'företagskultur' omkring detta som verkar råda i vissa polismyndigheter.
Yrkets natur kommer till viss del alltid dra till sig sådana karaktärer, och kanske även forma vissa personer till det under yrkeslivet, men jag tycker mig åtminstone se en helt enorm skillnad mellan Amerikansk polismyndighet och Svensk polismyndighet på området som vittnar om att det definitivt är möjligt att göra någonting åt det.
Citera
2020-06-05, 12:34
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeinrichCuckert
För att klargöra en sak först, det är inte en sanning att George Floyd avled pga kvävning. Den officiella obduktionen säger hjärtstillestånd orsakat av ett antal faktorer däribland polisernas ingripande.

Jag tolkar detta antingen som en medicinsk teknikalitet, alternativt av än mindre värde än obduktionen som visade att Jeffrey Epstein begick självmord på egen hand.

Visst kan det ha funnits faktorer hos Floyd som individ som bidrog till att konsekvenserna blev så allvarliga att han avled; men uppenbart är att Chauvins sjukligt omotiverade agerande i kombination med de övriga polisernas kroppsvikt är 'triggern' som gör att Floyd avlider, utan vilket det ej hade skett, och att detta utfall var fullt rimligt (och förutsägbart, om än kanske inte nödvändigt,) för vilken normativ person som helst som blivit utsatt för exakt samma behandling.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback